Condor A350 geschiedenis / history
 

Hit this pic for a ownersmanual.
For our English speaking fans: This site is in Dutch. Rob Labordus translated it to English in a video on Youtube. Hit this text or see the bottom of this page.
 

Dit is de Nederlandstalige introductie pagina met de verzamelde feiten en wetenswaardigheden over het model A350, gemaakt door Condor in Courfaivre, Zwitserland tussen 1973 en 1978. De fabriek is inmiddels opgeheven.

Deze pagina is oorspronkelijk geschreven in 2003 en gebruikt op de clubsite van de Condorclub Holland. Hij is bijgewerkt in mei 2017.

Eerst even wat geschiedenis om te begrijpen waarom Condor koos voor een eigen motorfiets die een mix is geworden van Zwitserse en Italiaanse delen.

 

Het leger in Zwitserland was er altijd van overtuigd dat men een motor moest hebben die in het land zelf was gemaakt. Begrijpelijk want dan zijn de aanvoerlijnen voor onderdelen kort. Verder is het land  opgedeeld in verschillende Kantons en die willen ook allemaal hun deel van de productie hebben. Condor was mede daarom al leverancier voor alle ambtelijke diensten vanaf ongeveer 1905. Ze verkochten hoofdzakelijk fietsen en motoren. Ook bromfietsen van het merk Puch werden verkocht aan de Zwitserse postbedrijven.

In 1948 introduceerde Condor de 600cc boxer A580 en kwam men er ook in Zwitserland achter dat een lichtere motor wat beter geschikt was voor de taken die het leger stelde aan een motorfiets.

Na een mislukte samenwerking met Maserati ontstond in 1959 de Condor A250. Een 250cc ééncilinder maar die werd te licht bevonden. Al snel werd duidelijk dat ook deze motor na een paar jaar zijn langste tijd er op had zitten. Het leger verzocht Condor met een nieuw, sneller model te komen. 

 

Het budget dat in werd vrijgemaakt in 1968 om iets nieuws te produceren was te laag voor een totaal nieuw ontwerp. Dus moest wat anders bedacht worden. De oplossing werd gezocht in de aanschaf van verschillende topproducten uit Italië.

Condor had dus al eens in 1958 bij de zuiderburen gekeken naar een blok en kwam toen bij Maserati terecht.
Dat werd geen succes omdat Maserati (de broer van) stopte met het produceren van motorfietsen. Ook de samenwerking met de van karakter verschillende zuiderburen botste met de Zwitsers. Op de foto staat de burger uitvoering van de Condor-Maserati die oorspronkelijk bedoelt was als militaire machine. Begin zeventiger jaren werd er weer contact gezocht in Italië, deze keer met Ducati en die ging dan ook het blok leveren.

 

Naast het motorblok werden er meer onderdelen in Italië gekocht zoals de voorvork en de remmen. Zie het schema verder op deze pagina. Wel werden en wat aanpassingen aan het blok gedaan.

Zo werd de montage van de uitlaat op de cilinderkop beter en sterker. Er kwam een kleinere carburateur op en de olievuldop werd verhoogd. De compressie werd flink verlaagd om in tijden van crisis op slechte benzine te kunnen rijden. De "koningsas" bleef behouden om de enkele bovenliggende nokkenas aan te drijven. Het hele blok werd, net als de A250, in rubber opgehangen om al te sterke trillingen wat te dempen. Ook werd er een extern oliefilter gemonteerd.
 

De A580 boxer en A250 éénpitter hadden een cardan maar de A350 kreeg weer een goedkopere kettingaandrijving. 

 

Er is nooit een civiele uitvoering op de markt verschenen. In 1973 werden de eerste 500 motoren uitgeleverd aan het leger. Tot 1978 werden er 3000 geproduceerd en daarmee eindigde ook meteen de productie van motorfietsen bij Condor. Kijk verder op deze pagina voor de productieaantallen.

Pas in 2002 en tot 2005, werden de laatste exemplaren van de A350 te koop aangeboden op de domeinen omdat het leger overstapt op de BMW F650GS.

In 2006 waren er al meer dan 300 exemplaren in Nederland terecht gekomen via de grote importeurs van dumpgoederen. Naam die altijd valt is Sietsma in Heerhugowaard. Veel kwamen er terecht bij Sindorf in 't Harde.

 


Wat nooit helemaal duidelijk zal worden is de herkomst van het blok. Ducati stopte officieel met de productie van de éénpitter in 1974 volgens diverse publicaties. Dat valt binnen de productiejaren van de A350. Het zou dus heel goed kunnen dat de blokken van de A350 bij Mototrans in Spanje vandaan kwamen omdat hij daar wel langer in productie bleef. Wie het weet mag het zeggen.

Productieaantallen:

1973: 500 
1974: 715 
1975: 715 
1976: 715 
'77 + '78: 355

Veel onderdelen zijn er niet te vinden in Nederland. Ook in Zwitserland zal het zoeken zijn. Improviseren dus. U heeft misschien al gelezen dat een groot deel van de delen zijn gemaakt in Italië. Vaak van een bekend merk. Zoekt u daar vervangingsonderdelen voor dan zal u bij de merken moet gaan zoeken. Sommige Ducati dealers zijn geschikt voor onderdelen voor het blok.

Wij krijgen vaak een vraag over de oliefilters. We hebben het zelf niet geprobeerd maar deze filters zijn soms te koop bij de goede auto-onderdelen zaken. Er af slopen en meenemen naar de winkel.

 

Omdat het noodzakelijk werd geacht dat er zo min mogelijk delen reflecteerden mochten de uitlaten niet glimmen, geen chroom dus.

De oplossing werd gevonden in Duitsland waar onder hoge druk heet aluminium op de uitlaten werd gespoten. Verder zijn ze gewoon van staalplaat gemaakt en muisstil.

Andere modellen hebben soms een chromen uitlaat, vermoedelijk omdat de matte niet meer te leveren waren

De ophangbeugels die op de voorste framebuizen en op een nogal ongelukkige plek, onder de buddyseat, zijn gemonteerd dienen niet voor het vervoer van een legergeweer.

Ze zijn alleen voor het beroemde SIG 57 machinegeweer gemaakt.

De helmen die gedragen worden door de "jongens" die reden met de A350 zijn vrij gemakkelijk te koop. Beetje zoeken en je vind er wel een. De integraalhelm is soms te koop bij een sloperij en de twee andere moeten in de dump worden gezocht.

Eerst reed men nog met een in Zwitserland geproduceerde Engelse parahelm, model 48 met nekbescherming. Later werd het de standaardhelm, model 71 van het merk Shubert.

Daarna de integraalhelm, vooral door de MP.

 
In Engeland gelooft men niet dat de motor ook werkelijk in Zwitserland is gemaakt. Gezien het grote aantal onderdelen uit Italië zou men dat ook kunnen denken. Informatie bij de fabriek in Zwitserland bevestigd echter het tegendeel. Ook de jaarproductie wijst op een kleine capaciteit. Condor was aan het afbouwen en produceerde zelf geen andere motoren meer, dat zou de lage aantallen verklaren. Gezien de nauwkeurigheid waarmee de machines gebouwd zijn lijkt het niet echt op een Italiaan. Vooral ook omdat Ducati zelf met de productie was gestopt in 1974(?).

On some English sites there is information that says that this bike (Condor A350) was build in Italy at te Ducati plant. This is not true. Only the parts where sold to the Swiss factory. Ducati stopt building the singles in 1974. The Condor was produced from 1973 tot 1978 at the Condor factory in Courfaivre. This information came from Mr.Shaller, engineer at that time in the factory. So, dont believe everything put on the internet. It could be possible that the engines came from Mototrans, Spain.
 

Zwitserland

Duitsland

Italië

Spanje

frame

koplamp (Bosch)

motorblok van Ducati (?)

motorblok van Mototrans (?)

bagagerek

voorvork van Marzocchi

onstekingsmodule

middenbok

Grimeka remmen

stuur 

Grimeka naven (deels Condor)

militaire uitrustingstukken

velgen en spaken

.

spatborden

 

tassen

,

zadel

 

Een A350 laten keuren voor het kenteken zal geen enkel probleem opleveren. Als je maar zorgt dat de remmen, verlichting en de algemene staat in orde zijn. Om de motor te laten keuren moet je bij de RDW zijn.

 
De twee gereedschapskistjes zitten boordevol leuke dingen. Je vind er reservelampjes, het luchtfilter en een goed gevulde gereedschapsset. Kijk voor een grote foto maar verder op deze pagina.
 
De twee stevige koffers zijn gemaakt van kunststof met een versterkte binnenkant. Ook daarin zul je de leukste dingen tegenkomen die tot de standaarduitrusting van de motoren behoren. Ook hiervan staat verderop een grotere foto. Het oudere type heeft zwarte leren tassen. Deze modellen zijn ook nooit aangepast voor het rijden op loodvrije benzine.

De exemplaren met de groene tassen hebben er geen probleem mee.
   
De koplamp is een onvolprezen Duits product van Bosch. Het is hetzelfde model als op veel BMW's is te vinden. De twee controle lampen die achter op de koplamp zitten worden NIET gebruikt. Wel zit er een traditionele pensleutel boven op de koplamp waarmee je het contact aanzet en de verlichting aan kan zetten. Aan de onderkant van de koplamp zit een contactdoosje waar de stekker van de TARNLAMPE inpast. Boven op de tank zit een kaartenmap. Meestal zit er een onderhoudsboekje in waarin je gemakkelijk de kilometerstand kunt controleren. De dop is niet afsluitbaar en uitwisselbaar met de meeste militaire doppen. De tank heeft een grote vulopening.

Volgens de technische gegevens kan er loodvrij worden getankt. Het is verstandiger om loodhoudende (vervanger) te tanken. Baat het niet dan schaadt het niet. Lees goed de groene sticker op de tank.
   
De voorvork is een product van de bekende Italiaanse producent Marzocchi. Het is eigenlijk gewoon het beste wat begin zeventiger jaren te koop was Op de Condor A350 motoren kun je twee typen achterschokdempers tegenkomen. Het oudere model heeft ommantelde veren. Die zijn later vervangen door nieuwe van Koni. (links)
 
Beide volnaaf trommelremmen komen ook uit Italië. Het merk is Grimeka en ze zijn aangepast door Condor. Wat die aanpassingen zijn is mij niet bekend. Voor een motor uit deze tijd en van dit kaliber zijn de remmen meer dan uitstekend. Kijk in het begin even uit want de voorrem blokkeert vrij gemakkelijk. De achterrem doet zijn werk gewoon goed. De remmen van alle Condor motoren zijn zeer goed. Zeker als je ze vergelijkt met die van de andere Europese merken. Waarschijnlijk was dit in een berglandschap dringend nodig.
 
De buddyseat is flink aan de harde kant. Lange toertochten zullen dan ook merkbaar zijn aan het zitvlak. Onder de buddy zit een fietspomp en een mapje met informatie over het model A350. Je kunt ook gemakkelijk de minpool van de accu losmaken zodat leeglopen van die accu zo veel mogelijk wordt voorkomen.
 

Het blok, ik zeg het nog maar een keer, is van DUCATI. Het is de vermaarde ééncilinder die op veel modellen te vinden is. Wel is er flink wat aan veranderd. De compressie is teruggebracht door het monteren van een andere zuiger en het blok heeft geen desmodromische klepbediening. Dan hoeft u zich daar ook geen zorgen over te maken. De kleppen zijn simpel bij te stellen en de enkel nokkenas wordt aangedreven door een "koningsas". Net voor het frame is de rubber ophanging te zien. Net achter het blok zit ook nog een rubber om de trillingen tot het minimum te verminderen. Onderdelen van het blok zijn soms bij de DUCATI dealer te vinden.

Starten van de motor vereist wat oefening en gewenning. Voor velen zal de kickstarter aan de verkeerde kant zitten. Het is mogelijk om een kleplichter te monteren van een 450 Scrambler. Werkt uitstekend.

 
Links onder op het frame, net voor de verlengde olievuldop, zit een vreemd buisje vast gelast. Navraag leverde de informatie op dat hier ooit een zijstandaard zou komen maar door bezuinigingen is dit nooit gebeurt.

Het is relatief eenvoudig om er zelf één te maken maar nog beter is een Ducati Scrambler jiffy te zoeken. Die past er zo op.

 

De Condor A350 is een oude motor. Zijn ontstaan ligt aan het einde van de zestiger jaren. Sinds die tijd is de techniek met grote sprongen vooruit gegaan. De A350 niet. Dat betekend dus dat je er geen moderne olie in moet gooien. Het advies is en blijft een single SAE 30 of als het echt niet anders kan: 10W30. En niets anders.

Dit is het enige juiste model verduisteringslamp die op de A350 gebruikt is. Soms worden er zwarte exemplaren aangeboden maar die horen op zijn voorganger, de A580.

 


Dit soort spullen kun je verwachten in de koffers. Een rubberen motorbril met vervangingsglazen. Een slot met ketting. Borstel om de spaken te reinigen samen met een spons. Een doosje met plakspullen en een leren buideltje met wat losse onderdelen.Het boordgereedschap is van een prima kwaliteit en zeer compleet.

 

Technische gegevens:

Specificaties

Condor A 350

Militaire toevoegingen

bagage rek achter, leren tassen, Beugels om de SIG 57 in te hangen, verduisteringslamp, complete service en instructie manual en pompje.

Motor

Type  Ducati-Condor, staande ohc (boven liggende nokkenas) single cilinder met koningsas

Inhoud en BxS

340cc 76 x 75mm

Compressie

8.2:1

Vermogen

16.6 PK bij 5000 tpm (Ducati = 20PK)

Startinrichting

kickstarter aan de linker kant

Carburateur

Dell'Orto type VHG 27 AD

Elektriciteit

6 volt 70 watt

Koppeling

Multi-plate, nat

Versnellingsbak

Voet versnelling 5 x

Aandrijving

Ketting

Frame en wielen

Type  Duplex, buis constructie. Blok opgehangen in rubber.

Voorvork 

Telescoop, hydraulische demping, Marzocchi.

Achtervork

Getrokken met twee schokbrekers (laatste jaren: Koni)

Remmen

Trommel, 200 mm diameter voor en achter

Banden

3.25 x 18" voor, 3.50 x 18" achter. Wielen uitwisselbaar.

Maten

Totaal lengte  2120 mm

 

Totaal breedte 825mm

 

Totaal hoogte 1160mm

 

Wielbasis  1400mm

 

Grondspeling  170mm

Onbeladen gewicht

177kg 

Prestatie

140 km/h maximaal (nou!!!!) Wind mee en berg af.
(110 is meer de werkelijkheid)




Alle onderdelen van de Condor A350 zijn hier te vinden.
Platen zijn uit the originele fabrieksmanual.

Tik maar op de foto (hit the pic for ownersmanual)
 
Het verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen. 

Collecting this information took me a long time and a lot of energy and money. When you want to use some, please ask. Always use name and link of the Condorclub Holland or Bens Bikes.

www.condorclub.nl
www.bensbikes.nl

Last update was on 05-2017.