vorigevolgende

Condor A580 1948 Restauration deel 4

Verslag van een opknapbeurt.

januari 2009, nieuw jaar en nieuwe plannen.
Dit intrigeerde mij al een tijdje. Een zijspanaansluiting op het frame. Na onderzoek en overleg met vriend Reto in Zwitserland ontdekten we dat alle frames uit 1948 zo'n aansluitpunt hebben. Met andere woorden, ze zijn klaar en geschikt voor een zijspan. Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat er ook een 750cc uitvoering van werd gemaakt, met hetzelfde frame. Alleen de 750 heeft een achteruit, de 580 niet. Dat wordt duwen.
Na het zien van al de foto's begon het weer te kriebelen. Kortom, weer op zoek naar een zijspan. Dat valt niet mee want op bijna alle zijspancombinaties uit Zwitserland zit de bak links en niet rechts zoals bij ons in Nederland. Dat heeft te maken met het rijden in de bergen. Als de bestuurder rechts zit kan hij beter beoordelen of hij niet tegen de bergwand rijd of in het ravijn stort. Je moet er maar op komen.
Na de gebruikelijke advertentie op Marktplaats, waarop overigens erg leuke reacties kwamen, liep ik tegen deze bak op. Hij stond in Rilland bij "de Knalpot". Na het uitwisselen van een gepaste hoeveelheid (echt niet teveel) euro's kwam het ding bij mij terecht.
Merk en bouwjaar onbekend. De bak is van polyester en het wiel is geveerd middels een torsiearm. Staat op de foto nog verkeerd afgesteld. Na een soppie kwam hij er nog wel netjes onderuit.
De witte biezen heeft hij te danken aan zijn vorige kompaan, een BMW uit de vijftiger jaren. Hij heeft een vierpunts aansluiting waarvan er drie vrij gemakkelijk zijn aan te passen. Nummer vier wordt nog even improviseren. Het voorspatbord is naar de uitdeuker / spuiter.
Het hele zaakje moest natuurlijk eerst helemaal uit elkaar om hem passend te krijgen op mijn frame. En daar kwam de maker tevoorschijn. Het merk is zou waarschijnlijk "Neidhart" kunnen zijn. Maar het kan ook zijn dat ze het Neidhart patent gebruikt hebben. In dat geval zou het dan een "RUB AX AFRICA" zijn. Na speuren op internet ben ik daar niet veel wijzer van geworden. Eén ding is zeker, aan de tekst te zien komt hij uit Zuid-Afrika. Weet ik meteen waar "De Knalpot" zijn motoren vandaan haalt. Iedereen die wat info heeft over dit merk is welkom.

38096 Gooysens is een adres vlak bij Johannesburg. "Rub ax" zou een afkorting kunnen zijn van rubber axel (rubberen as), het patent van Neidhart. Mailtjes naar Zuid Afrika bleven onbeantwoord.

Information wanted about this South-African sidecar. Please mail us.

New fender Nieuw spatbord
Het spatbord zit weer in de verf. Een flinke klus die meer koste dan een paar nieuwe banden

wordt vervolgd




 This site is designed and made
by Ben van Helden copyright on all pages