van XLCH naar XLCR (CR=Caferacer) The Shifter Cam partnumber 34002-77
Dit leuke onderdeel is uit de versnellingsbak van de Sportster XLCR (1977-1979) Voor zover ik weet het enige model waar hij in gebruikt is. Dit onderdeel kost in de US ongeveer 200 dollar. Omdat bij de caferacer de pedalen naar achteren zijn verplaatst is de schakelpedaal omgedraaid waardoor er een aanpassing in de versnellingbak nodig was om een normaal schakelpatroon te krijgen. Dit werd gedaan door een andere "shifter cam".



<<< de "nieuwe" Shifter Cam van de XLCR (caferacer)
Zoals gebruikelijk zal Harley bij de ontwikkeling niet veel geld hebben uitgegeven. Op de foto links de normale Shifter Cam van de andere typen Sportster tot 1984 (Ironhead). Duidelijk is te zien dat het patroon van de sleuven anders loopt. Door de vorken die in de sleuven lopen worden de tandwielen over hun assen verschoven.

Je moet even goed kijken om de verschillen te zien. Eigenlijk bleek de oplossing zo simpel dat het bijna niet mogelijk was. Na wat discussie op het Sportsterforum werd het tijd om te laten zien dat het echt eenvoudig was aan te passen en voor weinig geld.

Of dit ook voor de latere Sportsterren (EVO) kan weet ik niet.
 
Hier zie je hoe de plaat in de versnellingsbak is gemonteerd.
De Shifter Cam is eenvoudig uit de schakelklok te verwijderen.
Om te kunnen kijken of mijn idee klopte heb ik een goedkope shifter cam gekocht om aan te passen. Niet de kwalitiet die ik nodig heb maar dat komt wel als ik aan de versnellingsbak toekom. Op de foto is te zien dat ik de lassen heb weggeslepen.
Hier is het asje eruit getikt. De nok in het gat moest ook weggeslepen worden om de as wat te kunnen draaien. Hieronder zie je het resultaat. Een zeer goedkope en eenvoudige oplossing om de versnellingsbak aan te passen. Lijkt er op dat dit ook bij ander typen Sportsterren zou kunnen. LET OP: Hij zit nog niet vastgelast.