(Ural) M72 1945

Blog style ( het verhaal begint dus onder aan de pagina.)
15-1-2018
Wat gaan we doen met deze motor uit 1945. Hij heeft een goed verhaal al zijn daar geen bewijsstukken voor. Ik heb een mail naar het militaire museum in Vilnius geschreven en ben benieuwd of daar een antwoord op komt.

Ik wil de motor zover mogelijk terugbrengen in de vorm die hij in 1945 gehad zou kunnen hebben. Niemand die dat precies meer weet. Op internet staan vele foto's en verhalen maar ze spreken elkaar vaak tegen of zijn in het Russisch. Eenmaal vertaald leveren zij niet veel meer info op.

Het voorspatbord dat er nu op zit is duidelijk een aanpassing die niet origineel is. Ook de ophanging van het opklapstuk van het achter spatbord ziet er niet erg origineel uit.

Hiernaast staat een foto van een manual uit 1944 en dat zal hem dan gaan worden. Hij is nog duidelijk een kopie van de BMW R71. In 1947 werd het model aangepast, herkenbaar aan de achterspatbordbeugel. Op de foto hiernaast ontbreken ook nog de frameversterkingen bij de achtervering. Wat opvalt is de beugel die over het voorspatbord loopt.
 
14-1-2018
Opmerkelijk. De kilometerstand is dus 4849. Toen ik hem verkocht in oktober 2012 stond hij op 4517. Hij heeft dus sinds die tijd 332 kilometer gereden.

Of de kabel is kapot.
 
13-1-2018
 
In 2003 vond Ron deze motor bij URAL TEAM in Oberhausen. Er stonden twee M72's. Een uit 1941 en de andere uit 1945. Die uit 41 had een Bosch dynamo waarmee bewezen is dat de eerste motoren gewoon gemaakt zijn met hulp van BMW.

Deze uit 45 had al wat langer stilgestaan maar liep wel. Later bleek de olie te bestaan uit yoghurt en teer. Ron heeft er wat mee rondgereden maar monteerde later twee nieuwe zuigers en cilinders. De cylinders zijn geflowed. De krukas gaf geen reden tot vervanging, geen noemenswaardige speling. Hij monteerde meteen twee nieuwe Chinese carburateurs. De sproeiers op dezelfde maat gebracht. meteen de ontsteking vervangen want die bleef problemen geven. Uiteindelijk is de verdeler vervangen door een Harley bobine. Achterwiel ophanging en aandrijving werd gereviseerd met duitse lagers. Laswerk in het bakkie en laswerk aan het frame. Nieuwe velgen met nieuwe banden.

Onder alle verflagen kwam de originele kleur tevoorschijn en via het leger museum in Moskou is originele kleur kunnen achterhaald, die zit er nu op. Na de oorlog is er een soort helgroen als standaard verf overheen aangebracht.



 
Bij de motor zaten russische papieren waaruit bleek dat de vorige eigenaar uit Vilnius (Litouwen, voormalige Sovjet republiek) kwam. Een en ander werd vertaald door een kennis die Russisch studeerde.  Deze kennis liep stage in Vilnius en kwam puur toevallig de zoon van de eerste eigenaar tegen. Een waar wonder want er waren geen adres gegevens op de bijbehorende papieren. Die zoon heeft het verhaal compleet gemaakt.

Zijn vader is in 1945, net voor het einde van de oorlog met de de M72 in dienst gekomen, heeft de veldtocht naar Berlijn nog meegemaakt en de rest van zijn leven als beroepsmilitair gediend. Toen hij met pensioen ging werden de motoren vervangen en hij kreeg of kocht deze. Hij heeft er tot 1985 op rondgereden en is toen overleden. Zijn zoon zag er niks in en heeft de motor toen uiteindelijk aan een opkoper verkocht die hem naar Duitsland heeft verkocht. Waar Ron hem gevonden heb.

Tijdlijn:
30-06-1945 bouwjaar
31-12-1985 1e eigenaar overleden
02-09-2003 1e registratie Nederland
01-09-2012 gekocht
10-10-2012 verkocht naar iemand in Venlo
09-04-2013 koopdatum laatste eigenaar uit Borselle
13-01-2018 weer gekocht
 
7-1-2018
 
Via Richard Busweiler kwam ik er achter dat een van mijn oude motoren weer op de markt kwam. Heb even getwijfeld maar hem toen weer terug gekocht. Wat ik toen niet heb gedaan ga ik nu doen. Hem restaureren naar min of meer nieuwstaat. Veel werk maar dan ben ik weer een tijdje bezig. Deze motor kocht ik in september 2012 maar in oktober ging hij weer weg omdat ik een prachtige Chang-Jiang kon kopen. Deze motor heeft een verhaal hoewel sommigen dat niet geloven of er waarde aan hechten. Ik wel dus. Hier vind je het verhaal maar we gaan hierboven verder met het volgen van de opknapbeurt. Door op de foto hierboven te tikken kom je op de oude pagina.
 
 
Typevergelijk M72 >>>