|
|
|
|
Diskbrake Chang
Jiang CJ 750 |
|
|
Het ontwerp van de voorrem
van een Chang-Jiang stamt ongeveer uit 1938. dat geeft niet veel
vertrouwen in het remvermogen in het moderne verkeer. Ik heb al eens
een Dnepr voorrem in een Chang gezet en dat was een hele
verbetering. Toen ik dit setje op internet tegenkwam besloot ik om
dat maar eens te gaan proberen. De set is de eenvoud zelve en je
hoeft niets te verzagen of lassen. Beetje wringen en tikken en
hoppa. |
This is the complete
set, bought on Ebay. |
|
Aanvankelijk was ik bang dat
de schijf nogal groot zou uitvallen op het wiel maar eigenlijk valt
dat wel mee. De constructie is zwaar en degelijk en hoeft niet aan
de normen van een moderne sportmotor te voldoen. Als hij maar beter
remt. Groot voordeel van deze set is dat je niets aan het stuur
hoeft te veranderen. Of het werkt? We gaan het zien. |
The disk fits in any
wheel of the bike without any work. So you still can use your
reserve wheel if needed. |
|
Omdat de wielen
uitwisselbaar zijn is er een constructie gekozen zoals op de foto's
te zien is. Eenvoudig en doeltreffend. Alle remkrachten (voor zover
aanwezig) worden door de vijf bouten opgevangen. |
|
Een eenvoudige schetsplaat
wordt aan de remplaatbeugel vastgezet. Handig om de remtang even los
te maken als het wiel er in moet. |
A simple plate holds the
brake. Do not yet know what pads are used. |
|
Valt niet veel aan te
verbeteren. |
On the other site you
can see how easy it fits. |
|
Als je naar de bouten kijkt
waarmee de remschijf vast zit zie dat alles een krappe passing
heeft. Het gaat maar net. |
Five bolts hold the
disk. It just fits. |
|
Zo ziet het er uit na
montage. |
Ten minutes work and its done. Without braking or welding.. |
|
De rempomp heb ik op de
linker frambuis gemonteerd. Moet nog afgesteld worden. |
The brakecilinder
mounted on the framepipe. (left) |
|
Hopen dat we zo wat remdruk
kunnen opbouwen. Later is hij iets hoger komen te zitten. |
This is how the cable
fits the brakecilinder. I did not like that. |
|
Totale plaatje. Hoe het
remt? Geen idee, nog geen tijd om uit te proberen. Is het mooi? NEE.
Werkt het? JA. |
The total picture, one
hour working and you can keep the orignal bar with handels. Is this
beautiful? NO. Is it working? YES. |
|
De
kabelaansluiting op de rempomp vond ik maar een zwakke constructie.
Als je flink aan de kabel ging hangen dan werd de drukpen scheef
getrokken waardoor de krachten niet te volle werden benut voor het
naar binnen drukken van de pen.
Dus maar op zoek naar wat anders.
I did not like the way the cables is mounted on the cilinder so
I have to find a way for more stopping power. |
|
Na
flink wat experimenteren met resten ijzer uit de rommelbak kwam dit
er uiteindelijk uit.
After making some parts from scrapmetal This should work better. |
|
Zo
gaat de eerste beugel er uitzien voor een proefritje. Kijken hoe het
werkt en dan gaat de zaak in de verf.
Mounted for trying.The first try. |
|
Hier
zit alles netjes op de framebuis gemonteerd. Hopen maar dat hij nu
zijn remkracht goed benut. Nog even rem ontluchten voordat ik een
proefritje ga maken. Het ding is tenslotte helemaal uit China komen
vliegen. Zal wel een belletje in de leiding zitten.
It worked but it was a bit ugly and big. A bit to much. |
|
Na
flink wat experimenten en wat remproeven bleek dit de definitieve
oplossing te zijn.
After some trials and brakingsessions this is what came out.
Much smaller and dubbel the power for braking. It works. |
|
This site is designed and
made by Ben van Helden copyright on all pages |