Modelhistory A(C) 250 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
1956 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Halverwege
de jaren vijftig werd het bij CONDOR duidelijk dat de zware boxer A580-I niet helemaal
meer beantwoorde
aan de eisen van het leger. Mede door het veranderen van inzichten en taken moest
een motor lichter en wendbaarder zijn. Besloten
werd een 1 cilinder te ontwikkelen met hetzelfde of meer vermogen dan de boxer.
Eerst werd geprobeerd met een klein budget een motor te ontwikkelen met een bestaand blok. Dat werd een 250cc Maserati. Al snel bleek dat de samenwerking met de Italiaanse fabriek geen succes was. Condor besloot zelf een blok te ontwerpen uitgaande van de tweecilinder boxer. Het kan haast niet anders of er is goed gekeken naar de BMW R25. Hoewel het in bijna alles anders is. |
Eerste model met bovenliggende nokkenas en Tarnlampe op het voorspatbord. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Het eerste type werd ontworpen met bovenliggende nokkenas. Die nokkenas werd aangedreven door een verticale as en conische (schuine) tandwielen, een zgn. koningsas. Interessant ontwerp, maar er was te veel slijtage van het ingewikkelde tandwiel, onder aan de koningsas, aan het eind van de krukas. Er was te weinig tijd om deze constructie grondig verder te ontwikkelen en verbeteren. Met die (eerste) cilinderkop is iets bijzonders aan de hand. Op de foto's is te zien dat de carburateur en de uitlaat op de normale manier aan de cilinderkop zitten. De kleppen zitten echter op een andere plaats. Ze zitten aan de zijkant van de kop. In de kop zitten dus twee kanalen meegegoten die aan de rechterkant naar achteren loopt en aan de linkerkant naar voren. Er zal wel een technisch woord voor zijn maar ik ken het niet. Aan de "Tarnlampe" op het voorspatbord is duidelijk te zien dat het om een militaire motorfiets ging en geen burger model.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
1958 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Na de problemen met de koningsas werd bekeek men de mogelijkheid om de bovenliggende as door een ketting aan te drijven. Na drie maanden testen bleek de draagkracht van het aluminium rond de nokkenas in de cilinderkop te zwak. Die vervormde onder invloed van de wisselende temperaturen. Hierdoor was het niet mogelijk om de ketting goed te spannen waardoor er een verandering in de opening- en sluit-tijden van de kleppen kwam. Dat loopt niet echt lekker. | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zwischen 1956 und 1959 wurde von Condor das Einzylindermotorrad 250 entwickelt, als Civil- (C) und Armee- (A) Modell. Der passende 250 ccm Motor wurde in drei Entwicklungsstufen konstruiert und getestet. Erst ein OHC-Motor mit Königswellenantrieb der Nockenwelle mittels Schraubenräder. Gute Leistung aber hoher Verschleiss des auf der Nockenwelle sitzenden Schraubenrades. | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Op de auto en motor show in Geneve in 1958 werd het onderstaande burgermodel aan het publiek tentoongesteld. Het is duidelijk te zien dat de carburateur vast aan de cilinderkop gemonteerd is. Dat veranderde bij de legeruitvoering. Daar zit de carburateur vast aan het frame en met een kwetsbare rubber slang verbonden met de cilinderkop. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
1959 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Foto's van de Brusselse motorsalon in 1959. Met wat moeite is de eigenaardige klepbediening te zien aan de cilinderkop met de bolling, net naast de benzinekraan. Dit model werd de C250 genoemd en is nooit op de markt gekomen. Eind vijftiger jaren was de interesse in ééncilinder motoren verdwenen en kozen mensen meer voor de auto. Gelukkig kreeg Condor nog een flinke opdracht van het leger waardoor het model A250 toch nog werd geproduceerd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
1960 | |||||||||||||||||||||||||||||||
In tijdnood gekomen werd teruggegrepen naar een meer bekende constructie met onderliggende nokkenas en met stoterstangen. De foto hieronder laat het eerste type zien dat aan het leger werd geleverd. Tijdens dat eerste jaar werd er nog het een en ander veranderd. Eerste jaar had hij nog twee zadels, daarna een "buddyseat". In het begin was er een beplating achter en om de carburateur. Wanneer daar mee gestopt is is onbekend. Het prototype hieronder heeft nog geen bagage en koffer rek. Het blok op de onderstaande foto heeft nog wel de "verdraaide" cilinderkop met de kleppen aan de zijkant. | |||||||||||||||||||||||||||||||
OHC-Motor mit Kettenantrieb der Nockenwelle. Circa 50 mit diesem Motor ausgerüstete Maschinen (Vorserie) wurden bei der Truppe eingesetzt und getestet (Condor C [Civil] mit provisorischer Armeeausrüstung). Doch bald wurde festgestellt, dass der Nockenwellenträger, der aus Leichtmetall und am Zylinderkopf montiert war, sich bei hohen Temperaturen verformte und eine Verschiebung der Ventilzeiten verursachte. Neuer Motor mit OHV-Ventilsteuerung. 1960 wurden sämtliche Vorserien-Motorräder mit diesem Motor nachgerüstet Serienfertigung Condor A 250 ab gleichem Jahr. Besten Dank an Markus Hofmann für die Deutsche Informationen! | |||||||||||||||||||||||||||||||
1961 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Op de foto hieronder is de definitieve versie te zien die gemaakt werd tot 1968. Er is wat onduidelijkheid over de productiejaren. Ze stonden nog in de prijslijst van 1969 maar zijn waarschijnlijk niet meer na 1968 gemaakt | |||||||||||||||||||||||||||||||
Hieronder een lijstje van de veranderingen die in de loop van de productie zijn doorgevoerd. | |||||||||||||||||||||||||||||||
|