De Condor A 350, zijn geschiedenis. |
||||||||||||||||||
On some English sites there is information that says that this bike (Condor A350) was build in Italy at te Ducati plant. This is not true. Only the parts where sold to the Swiss factory. Ducati stopt building the singles in 1974. The Condor was produced from 1973 tot 1978 at the Condor factory in Courfaivre. This information came from Mr.Shaller, engineer at that time in the factory. So, dont believe everything put on the internet. It could be possible that the engines came from Mototrans, Spain. | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
productieaantallen | 1973:
500
1974: 715 1975: 715 1976: 715 1977 en 1978: 355 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zijstandaard
|
Links onder op het frame, net voor de verlengde olievuldop, zit een vreemd buisje vast gelast. Navraag leverde de informatie op dat hier ooit een zijstandaard zou komen maar door bezuinigingen is dit nooit gebeurt. Kijk voor een foto op de Fanpage. Het is relatief eenvoudig om er zelf één te maken maar nog beter is een Ducati Scrambler jiffy te zoeken. Die past er zo op.. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oliefilter
|
De condorclub krijgt vaak een vraag over de oliefilters. We hebben het zelf niet geprobeerd maar deze filters zijn soms te koop bij de goede auto-onderdelen zaken. Er af slopen en meenemen naar de winkel. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderdelen |
Veel onderdelen zijn er niet te vinden in Nederland. Ook in Zwitserland zal het zoeken zijn. Improviseren dus. U heeft misschien al gelezen dat een groot deel van de delen zijn gemaakt in Italië. Vaak van een bekend merk. Zoekt u daar vervangingsonderdelen voor dan zal u bij de merken moet gaan zoeken. Sommige Ducati dealers zijn geschikt voor onderdelen voor het blok. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uitlaat |
Omdat het noodzakelijk werd geacht dat er zo min mogelijk delen reflecteerden mochten de uitlaten niet glimmen, geen chroom dus. De oplossing werd gevonden in Duitsland waar onder hoge druk heet aluminium op de uitlaten werd gespoten. Verder zijn ze gewoon van staalplaat gemaakt en muisstil. Andere modellen hebben soms een chromen uitlaat, vermoedelijk omdat de matte niet meer te leveren waren | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ophangbeugels geweer
|
De ophangbeugels die op de voorste framebuizen en op een nogal ongelukkige plek, onder de buddyseat, zijn gemonteerd dienen niet voor het vervoer van een legergeweer. Ze zijn alleen voor het beroemde SIG 57 machinegeweer gemaakt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helmen
|
De
helmen die gedragen worden door de "jongens" die reden met de A350 zijn
vrij gemakkelijk te koop. Beetje zoeken en je vind er wel een. De integraalhelm
is soms te koop bij een sloperij en de twee andere moeten
in de dump worden gezocht. Eerst reed men nog met een in Zwitserland geproduceerde Engelse parahelm, model 48 met nekbescherming. Later werd het de standaardhelm, model 71. Daarna de integraalhelm, vooral door de MP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Land van herkomst | In Engeland gelooft men niet dat de motor ook werkelijk in Zwitserland is gemaakt. Gezien het grote aantal onderdelen uit Italië zou men dat ook kunnen denken. Informatie bij de fabriek in Zwitserland bevestigd echter het tegendeel. Ook de jaarproductie wijst op een kleine capaciteit. Condor was aan het afbouwen en produceerde zelf geen motoren meer, dat zou de lage aantallen verklaren. Gezien de nauwkeurigheid waarmee de machines gebouwd zijn lijkt het niet echt op een Italiaan. Vooral ook omdat Ducati zelf met de productie was gestopt in 1974(?). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kenteken | Een A350 laten keuren voor het kenteken zal geen enkel probleem opleveren. Als je maar zorgt dat de remmen, verlichting en de algemene staat in orde zijn. Om de motor te laten keuren moet je bij de RDW zijn. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gereedschapskistjes
|
De twee gereedschapskistjes zitten boordevol leuke dingen. Je vind er reservelampjes, het luchtfilter en een goed gevulde gereedschapsset. Kijk voor een grote foto maar verder op deze pagina. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koffers
|
De
twee stevige koffers zijn gemaakt van kunststof met een versterkte binnenkant.
Ook daarin zul je de leukste dingen tegenkomen die tot de standaarduitrusting
van de motoren behoren. Ook hiervan staat verderop een grotere foto.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het oudere
type heeft zwarte leren tassen. Deze modellen zijn ook nooit aangepast voor het
rijden op loodvrije benzine. De exemplaren met de groene tassen hebben er geen probleem mee. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koplamp
|
De
koplamp is een onvolprezen Duits product van Bosch. Het is hetzelfde model
als op veel BMW's is te vinden. De twee controlelampen die achter op de
koplamp zitten worden NIET gebruikt. Wel zit er een traditionele pensleutel
op de koplamp waarmee je het contact aanzet en de verlichting aan kan zetten.
Aan de onderkant van de koplamp zit een contactdoosje waar de stekker van de TARNLAMPE inpast. Kijk voor een plaatje onderaan deze pagina. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tank
|
Boven
op de tank zit een kaartenmap. Meestal zit er een onderhoudsboekje in waarin
je gemakkelijk de kilometerstand kunt controleren. De dop is niet afsluitbaar
en uitwisselbaar met de meeste militaire doppen. De tank heeft een grote
vulopening.
Volgens de technische gegevens kan er loodvrij worden getankt. Het is verstandiger om loodhoudende (vervanger) te tanken. Baat het niet dan schaadt het niet. Lees goed de groene sticker op de tank. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorvork
|
De voorvork is een product van de bekende Italiaanse producent Marzocchi. Het is eigenlijk gewoon het beste wat begin zeventiger jaren te koop was. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Achterdemper
|
Op
de Condor A350 motoren kun je twee typen achterschokdempers tegenkomen. Het oudere
model heeft ommantelde veren. Die zijn later vervangen door nieuwe van Koni.
(links)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Remmen
|
Beide
volnaaf trommelremmen komen ook uit Italië. Het merk is Grimeka en ze zijn
aangepast door Condor. Wat die aanpassingen zijn is mij niet bekend. Voor
een motor uit deze tijd en van dit kaliber zijn de remmen meer dan uitstekend.
Kijk in het begin even uit want de voorrem blokkeert vrij gemakkelijk.
De achterrem doet zijn werk gewoon goed.
De remmen van alle Condor motoren zijn zeer goed. Zeker als je ze vergelijkt met die van de andere Europese merken. Waarschijnlijk was dit in een berglandschap dringend nodig. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Buddyseat
|
De buddyseat is flink aan de harde kant. Lange toertochten zullen dan ook merkbaar zijn aan het zitvlak. Onder de buddy zit een fietspomp en een mapje met informatie over het model A350. Je kunt ook gemakkelijk de minpool van de accu losmaken zodat leeglopen van die accu zo veel mogelijk wordt voorkomen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blok
|
Het
blok, ik zeg het nog maar een keer, is van DUCATI. Het is de vermaarde
ééncilinder die op veel modellen te vinden is. Wel is er flink wat aan veranderd.
De compressie is teruggebracht door het monteren van een andere zuiger
en het blok heeft geen desmodromische klepbediening. Dan hoeft u zich daar
ook geen zorgen over te maken. De kleppen zijn simpel bij te stellen en
de enkel nokkenas wordt aangedreven door een "koningsas". Net voor het
frame is de rubber ophanging te zien. Net achter het blok zit ook nog een
rubber om de trillingen tot het minimum te verminderen. Onderdelen van
het blok zijn soms bij de DUCATI dealer te vinden.
Starten van de motor vereist wat oefening en gewenning. Voor velen zal de kickstarter aan de verkeerde kant zitten. Het is mogelijk om een kleplichter te monteren van een 450 Scrambler. Werkt uitstekend. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Manual | Wilt u alles weten over uw nieuwe aanwinst of lekker gaan sleutelen? Koop dan het complete manual van het model A350 bij de Condorclub Holland. Een mooie kopie van het originele leger handboek. Voor 40 euro kunt u hem afhalen en voor 48 euro krijgt u hem thuis. Ergens op de site staat een manual die u gratis kunt downloaden. Kijk hierboven bij: betriebsanleitung. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OLIE | De Condor A350 is een oude motor. Zijn ontstaan ligt aan het einde van de zestiger jaren. Sinds die tijd is de techniek met grote sprongen vooruit gegaan. De A350 niet. Dat betekend dus dat je er geen moderne olie in moet gooien. Het advies is en blijft een single SAE 30 of als het echt niet anders kan: 10W30. En niets anders. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tarnlampe |
Dit is het enige juiste model
verduisteringslamp die op de A350 gebruikt is. Soms worden er zwarte exemplaren aangeboden maar die horen op zijn voorganger, de A580. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Extra | Dit soort spullen kun je verwachten in de koffers. Een rubberen motorbril met vervangingsglazen. Een slot met ketting. Borstel om de spaken te reinigen samen met een spons. Een doosje met plakspullen en een leren buideltje met wat losse onderdelen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gereedschap. | Het boordgereedschap is van een prima kwaliteit en zeer compleet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De papierhandel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reservelampen en sproeiers. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het verzamelen van alle gegevens op
deze site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site
wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen.
Last update was on 4-01-2014
Collecting this information took me a long time and a lot of energy. When you want to use some, please ask. Always use name and link of the Condorclub Holland. |