![]() Er zijn een aantal ontbrekende jaartallen en sommige jaartallen lopen niet precies synchroon met de bouwjaren van de vergelijkbare Puch modellen. Laat het gerust weten als je een fout vind of andere informatie hebt. Tekst is herschreven en aangevuld in april 2017. |
Al een tijdje was ik toen op zoek naar een Condor-Puch en ook op Vehikel had ik als eens rondgekeken naar zo'n brommert. Een paar dagen later hoorde ik dat er een had gestaan. Ik had er flink de pest in en ging op zoek op internet. Het resultaat wist ik al, niets. Toen maar eens bij de Puch clubs in Nederland gekeken en een paar boodschappen achtergelaten. |
![]() Een andere reactie kreeg ik van Robert Berentzen. Die verwees mij weer door naar Hein Poeth. Van Hein, die voorzitter is van de Puch club in Tegelen, kreeg ik wat foto's en gegevens over de Condor. De mij, toen bekende Mopeds waren de "Dame", de "Moto Velo", de C50 en de scooterachtige CS 50, bij Puch bekend als DS50. Maar er waren er meer. Hieronder een overzichtje. |
|
|
|
![]() |
![]() |
Lieber Hein! Vielen Dank für
die beiden Briefe mit den wunderschönen und interessanten Unterlagen.
Ich werde Ihnen dazu noch einen gesonderten Brief schreiben. Auf Ihre
Anfrage bezüglich der Fa. Condor in der Schweiz konnte ich folgendes in
Erfahrung bringen: Für die Schweiz gab es vier Puch Importeure:
Die Fa. Frey bei Zürich, sie heißt heute OFREY A.G., der Inhaber Otto Frey war seinerzeit Wertungsfahrer für Puch (vor 1950), er konnte einige Siege erringen. Er hat nach dem 2. Weltkrieg begonnen Puch zu importieren. Die Fa. Condor mit Inhaber Gasser in Olten nahe Basel, er hat vor dem Krieg hochwertige Fahrräder hergestellt und später auch Mopeds in Assembly-Bauweise. Er war immer in starker Konkurrenz zu Frey, hat aber meist die gleichen Modelle verkauft. Die Typisierung der Fahrzeuge erfolgte meist gemeinsam. Dazu muss man wissen, dass die Schweiz in Verkaufregionen unterteilt war. Frey durfte im Verkaufsgebiet von Condor nichts verkaufen und umgekehrt. Die Fa. Allegro in Neuchatel, die ebenfalls ähnliche Fahrzeuge verkaufte, genauere Angaben konnte ich in der Eile nicht auftreiben Die Fa. Gränichen, hier weiß ich auch noch nichts genaueres. Falls es erforderlich ist, könnte ich mit einem ehemaligen Kundendienst-Beratern Kontakt aufnehmen, um mehr zu erfahren. Bitte um Rückmeldung. Liebe Grüße Gernot Heigl |
Wat ik er uit begrijp is dat er in ieder geval vier importeurs waren in Zwitserland. Omdat ik alleen in het Condor deel ben geïnteresseerd bekijk ik het alleen vanuit die hoek. Condor importeerde dus Puch volgens Zwitserse specificaties wat er op neerkwam dat het meestal om de laag PK uitvoeringen ging. Dit had te maken met Zwitserse wetgeving en verzekeringen. De scooter R(L) 125 (elders meer op de site) is onder licentie gebouwd in 1953. De brommers, type C50 zijn alleen maar geïmporteerd en nooit gebouwd. Importeren begon in december 1954. Ze kwamen als kit met gemonteerde blokken uit Oostenrijk en werden dus gedeeltelijk in elkaar gezet. Condor noemde de brommers C 50 en de scooters J 125. Het betekent wel dat niet elke Zwitserse Puch ook daadwerkelijk een Condor-Puch hoeft te zijn. Een Condor-Puch is oa te herkennen aan een andere tanksticker en het ontbreken van een typeplaatje. Ook zijn er kleurverschillen. Ook de Puch emblemen op de koplamp ontbreken of zijn vervangen door een sticker of Condor-Puch logo. Het framenummer van 5 cijfers staat altijd in de zadelpen klembeugel onder het zweefzadel. |
![]() |
Hein Poeth stuurde mij een paar kopieën van folders van Jaap Terlouw uit Leusden. |
C 50 Touriste 1955 (baby Puch) |
|
C 50 Touren 1957 (kleuter Puch) |
Dit model heeft het nieuwe en verstevigde model dat afwijkt van het eerste. Alle hierop volgende modellen hebben een frame dat gelijk lijkt aan deze maar op zijn beurt nogmaals verstevigd is met ingelaste platen. |
2 C 50 Luxe 1957 |
Ook dicht gemaakte spatborden zijn te zien. De aluminium afdekkap achter de trapper is ook groter dan bij de baby. Dit type had waarschijnlijk 2 versnellingen. |
|
3 C 50 Luxe 1957 |
|
2 C 50 Sport 1957 |
|
3 C 50 Sport 1961 |
|
Condor-Puch X 30 1967 |
![]() |
Condor-Puch CS50 |
|
De DS50, in Duitsland en
Oostenrijk "Moped" genoemd, heeft een geperst stalen plaatframe met twee
persoons buddyseat. Het eerste bouwjaar was 1959. In verschillende
variaties werd hij gemaakt tot 1981, totaal 283.554 stuks. Het drie
versnelling blok van de betrouwbare VS50 werd gebruikt. Zowel in
voetschakeling als met hand schakeling. Eind 1961 volgt de variant die
DS60 werd genoemd en 4PK sterk was. Voor de exportmarkten waren er een
paar varianten in verschillende kleuren. Bijvoorbeeld naar Zweden werd
de DS50 rood met grijze beenschilden en de DS60 felblauw en voor
Zwitserland een 2,5 PK versie in het grijs. In 1966 werd de productie
van de DS60 na 27.549 stuks gestopt. Condor heeft de DS alleen maar geïmporteerd en nooit zelf geassembleerd of gemaakt. Ze importeerden de versie met het handgeschakelde 2 en 3 versnellingenblok dat 2,4 PK leverde. Er werden een paar andere stickers geplakt en een mooier logo onder de tank gezet. Ook het Puch typeplaatje ontbreekt waardoor het framenummer ergens anders is ingeslagen. De latere types met horizontale tank zijn mij niet bekend en werden dus waarschijnlijk niet verkocht als Condor-Puch omdat de scootermarkt toen al was ingestort. De Puch DS50 werd na 1966 gemoderniseerd, andere horizontale tank en nog later de voorkant van de R50. Hij werd in die versie nog tot 1981 gebouwd. Het is niet waarschijnlijk dat die als Condor zijn verkocht. De 60cc versie is gemakkelijk te herkennen aan de grote kappen (nieren) om de carburateur. |
Condor-Puch R 50 R ( Puch Roller 50 ) |
![]() Later schreef fabrieks-constructeur dhr. Raymond Schaller mij dat Condor het model voerde als R 50 R. In andere landen in Europa is hij wel verkocht met verschillende type aan-duidingen. |
Hein Poeth stuurde de volgende informatie: Officieel
is het een Puch R 50 (Roller-50) is. die je nog wel eens ziet in
Oostenrijk en Duitsland. In Engeland is hij ook verkocht. In de Duitse
folder (1964) staat hij vermeld als LR-50 (Leicht Roller -50) deze reed
daar 75 km/h. Als Condor heb ik hem nog nooit gezien. Hier de tekst uit
mijn Puch boekje: "Puch Zomaar een vervoermiddel" Puch R-50 1965-1972. Puch scooter met 6,5 liter tank. In 1965 kwam een heel nieuw soort scooter op de markt. In Oostenrijk was deze als “Moped-Roller R 50” bekend en kon zonder rijbewijs worden bereden. Deze scooter bleek anders opgebouwd dan de DS-50 en het plaatframe was helemaal verdwenen. Dit om een vrije instap mogelijk te maken. Ook was aan deze elegante tweepersoons scooter veel kunststof verwerkt, o.a. de koplampbekleding, beenschermen, kettingkast en motordeksel waren uit thermoplastisch kunststof geperst. Het driegang motorblok was afkomstig van de DS-50 en had 2 of 2,4 PK. Op bestelling kon men een tweegang automaatmotorblok (type MSA 2,1 PK) laten inbouwen. In 1967 kwam de R 50 MN met vierversnellingen (voet) blok en 4, 8 PK. Volgens zeggen is hij ook nog met het zogenaamde S blok gemaakt maar voorbeelden ontbreken nog. Er is ook nog een R50L geweest maar gegevens daarover ontbreken. Tot nu toe zijn bekend: R50, alleen in Zwitserland de R50 R, verder de R50 N, R50 MN en de R50 L. |
Dit is een pagina van de Condorclub Holland. Als u iets gebruikt dan graag bronvermelding. |