PUCH en CONDOR-PUCH | X 30 VELUX |
Zomaar wat overpeinzingen en
beschouwingen omtrent de Puch X30 en de Condor-Puch X30. In de
benamingen valt ook nog wel eens de typeomschrijving "Velux"
maar ook "Poppet" (hoewel ik daar geen enkel bewijs van gevonden
heb). De foto links is de voorkant van een folder uit 1962. Dat kunnen we aanhouden als het geboortejaar. Andere informatie noemt een jaar eerder, 1961 dus. In verschillende bronnen wordt 1974 als laatste bouwjaar genoemd. Op de folder zien we een tank die onder het zadel zit en een gewone Puch MS25 voorvork. De koplamp nacelle lijkt mij wat kleiner dan bij de baby- en kleuterpuch. Ook een bagagedrager ontbreekt. Het ontstaan van de X30 zou liggen in een wetsverandering in Zwitserland. Daarin werd gesteld dat 14 jarigen op een lichte bromfiets mogen rijden met een maximale snelheid van 30 km/uur. Puch zag een grote markt en sprong daarin met de X30.
< 1 |
|
Interessant is het om te zien dat de
uitlaat bestaat uit een "potje". de zetel bestaat uit een normaal
zweefzadel.
In het voorwiel zit een 90mm Puch remtrommeltje.
< 2 |
|
Achterrem is een PRANAFA 90 mm remtrommel met terugtraprem. Goed te zien is de decompressor op de cilinderkop, net onder de bougie.
< 3 |
|
Fabrieksfoto van de eerste X30 maar nu
met tank op de normale plek en een lange uitlaat. De motorbeplating
bestaat nu uit drie delen. Een linker en een rechterdeel bij elkaar
gehouden met een aluminium strip met grote moer die we wel meer zien
op de Puch modellen. Daarbovenop een derde deel om de staande frame
buis. Waarschijnlijk om de montagepunten van de tank af te dekken.
< 4 |
|
Het achterframe ter hoogte van de
achteras heeft nu een andere vorm cq productie methode gekregen. In
plaats van gelast werd hij later uit één stuk gebogen. De X30 heeft inmiddels een lange uitlaat gekregen. Foto links is uit Zweden. Het achterlicht heeft een verandering ondergaan. De kettingrand is kleiner geworden en zit alleen nog boven de framebuis.
< 5 |
|
In de
Condor-Puch folder van 1962 zien we een bijna gelijk model.
De tankstickers zijn anders en ze hebben een Zwitsers achterlicht gekregen.
< 6 |
|
De claxon aan de rechterkant onder de tank ontbreekt. De Condor linksboven heeft een "potje". Grootste verandering is de voorvork en de koplamp. Deze keer geen vering meer.
< 7 |
|
En
toen werd het verwarrend. Deze X30 Velux staat op internet
met een aantoonbaar bouwjaar 1961. Zwitsers kentekenbewijs is
duidelijk te lezen. Geen voorvering en het bolle tankje. Dit moet een Puch X30 Velux zijn die is ingevoerd in Zwitserland en met bouwjaar 1961.
|
|
Waarschijnlijk één van de eerste uit de laatste maanden van 1961 terwijl officieel wordt aangenomen dat de eerste X30 Velux pas in 1962 op de markt kwam.
|
|
Op de
foto links een exemplaar waar de tank eigenlijk op de verkeerde
plek is gemonteerd. Hij hoort onder het zadel. Het frame en
kettingbeschermer zijn nog van het eerste type.
|
|
Links
is type: Condor-Puch TS 5391 B Inmiddels is het 1967 geworden en heeft hij een SACHS 90mm remtrommel voor gekregen. Het spuitwerk is wat spannender geworden en de tank heeft een iets hoekerige vormgeving gekregen en is in zijn geheel verchroomd en gelakt. Het achterdeel van het frame is nu gebogen ter hoogte van de achtervork. De voorvork is verchroomd maar overgespoten.
|
|
Het zadel bij dit model
van een later jaar.
|
|
In 1968 was er ook een model met
voorvering te koop. Bijna niet te zien maar de vork heeft vering door middel van
rubbers. Zo te zien, verder gelijk aan de rode daarboven.
|
|
Detail van de voorvering, gewoon een
rubber blokje.
< 13 |
|
Het model links heeft inmiddels een
voorvork gekregen. Geen nacelle maar losse ronde koplamp.
Deze heeft nu ook een automaatblok onder het frame hangen. Te zien aan het chokegat dat nu naar de zijkant verhuisd is.
< 14 |
|
Hier zien we een speciaal model gemaakt
bij Condor. Waarschijnlijk werd dit model 420 genoemd. Eigenaardig
is de voorvork. Eigenlijk is het een voorvork uit MS50 serie maar
dan zonder bekleding, ook wel nacelle genoemd. Verder zien we een
extra beugel om de koplamp te monteren. Op het balhoofd zijn twee
stevige ogen gelast om een bagagerek te monteren. De normale
bagagedrager ontbreekt. Er zit een automaatblok onder maar goed te
zien is de starthulp knop van het 2 versnelling model. Ook het
achterlicht is iets anders en lijkt weer op de Zweedse uitvoering
(foto boven). Onder het zadel is nog een klem te zien om een aanhanger te kunnen bevestigen. Hopelijk komt er meer info over dit model. < 15 |
|
Laatste model met het "oude"frame. De
tank is weer iets meer gekanteld richting zadel. Het spuitwerk is
simpel in één kleur. Het koplampje op de linkerfoto lijkt mij een persoonlijke aanpassing van de eigenaar.
|
|
De koplamp links is van een hoekiger
model.
<17 |
|
De "nieuwe" X 30 met een ander frame en
MAXI blok. Moet dan ergens in 1973 zijn gekomen. In Zwitserland rijden er veel rond
zonder achterschokbrekers. Of dat standaard is of een modificatie is
mij niet bekend. Wel heeft dit exemplaar de vierkante koplamp van de
laatste "oude" model.
< 18 |
|
Nu wel met achtervering, ronde koplamp en losse tellerunit.
|
|
Een exemplaar uit 1976. Let op de andere tank.
|
|
Dit exemplaar vond ik nog uit 1984. Wat opvalt is het blok met geforceerde luchtkoeling. Kan een aanpassing zijn van de eigenaar.
|
|
|
En toen kwam dus de MAXI |
I can use all the information about this nice bike / moped / mofa. Please mail and name the number of the picture. |
aus
dem Prospekt (1962-64) TECHNISCHE BESCHREIBUNG X 30
Motor:
Vergaser:
Zünd- und Lichtanlage:
Getriebe:
Fahrgestell: Das X 30 ist das
billigste Moped in der breiten Auswahl der hochwertigen Puch-Modelle. Bereifung: 23X2,00".
Brennstoffbehalter: Sattel: Komfortabler, großflächiger Sattel mit Doppelschicht-Gummidecke, in der Höhe verstellbar.
Gewichte:Gewicht
des betriebsfertigen Fahrzeuges: (Brennstoffbehälter gefüllt; mit
Pumpe und Werkzeug) 42 kg Gesamtlänge 1750 mm
Leistungen und Verbrauch: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||