PUCH en CONDOR-PUCH X 30 VELUX
Zomaar wat overpeinzingen en beschouwingen omtrent de Puch X30 en de Condor-Puch X30. In de benamingen valt ook nog wel eens de typeomschrijving "Velux" maar ook "Poppet" (hoewel ik daar geen enkel bewijs van gevonden heb).

De foto links is de voorkant van een folder uit 1962. Dat kunnen we aanhouden als het geboortejaar. Andere informatie noemt een jaar eerder, 1961 dus. In verschillende bronnen wordt 1974 als laatste bouwjaar genoemd.

Op de folder zien we een tank die onder het zadel zit en een gewone Puch MS25 voorvork. De koplamp nacelle lijkt mij wat kleiner dan bij de baby- en kleuterpuch.

Ook een bagagedrager ontbreekt.

Het ontstaan van de X30 zou liggen in een wetsverandering in Zwitserland. Daarin werd gesteld dat 14 jarigen op een lichte bromfiets mogen rijden met een maximale snelheid van 30 km/uur. Puch zag een grote markt en sprong daarin met de X30.

 

 

 

 

< 1

Interessant is het om te zien dat de uitlaat bestaat uit een "potje". de zetel bestaat uit een normaal zweefzadel.

In het voorwiel zit een 90mm Puch remtrommeltje.

 

 

 

< 2

Achterrem is een PRANAFA 90 mm remtrommel met terugtraprem.

Goed te zien is de decompressor op de cilinderkop, net onder de bougie.

 

 

 

 

< 3

Fabrieksfoto van de eerste X30 maar nu met tank op de normale plek en een lange uitlaat. De motorbeplating bestaat nu uit drie delen. Een linker en een rechterdeel bij elkaar gehouden met een aluminium strip met grote moer die we wel meer zien op de Puch modellen. Daarbovenop een derde deel om de staande frame buis. Waarschijnlijk om de montagepunten van de tank af te dekken.

 

 

< 4

Het achterframe ter hoogte van de achteras heeft nu een andere vorm cq productie methode gekregen. In plaats van gelast werd hij later uit één stuk gebogen.

De X30 heeft inmiddels een lange uitlaat gekregen. Foto links is uit Zweden. Het achterlicht heeft een verandering ondergaan.

De kettingrand is kleiner geworden en zit alleen nog boven de framebuis.

 

< 5

In de Condor-Puch folder van 1962 zien we een bijna gelijk model.

De tankstickers zijn anders en ze hebben een Zwitsers achterlicht gekregen.

 

 

< 6

De claxon aan de rechterkant onder de tank ontbreekt.

De Condor linksboven heeft een "potje".

Grootste verandering is de voorvork en de koplamp. Deze keer geen vering meer.

 

 

< 7

En toen werd het verwarrend. Deze X30 Velux staat op internet met een aantoonbaar bouwjaar 1961. Zwitsers kentekenbewijs is duidelijk te lezen.

Geen voorvering en het bolle tankje. Dit moet een Puch X30 Velux zijn die is ingevoerd in Zwitserland en met bouwjaar 1961.

 






< 8

Waarschijnlijk één van de eerste uit de laatste maanden van 1961 terwijl officieel wordt aangenomen dat de eerste X30 Velux pas in 1962 op de markt kwam.

 

Op de foto links een exemplaar waar de tank eigenlijk op de verkeerde plek is gemonteerd. Hij hoort onder het zadel. Het frame en kettingbeschermer zijn nog van het eerste type.

 

 

 


< 9

Links is type: Condor-Puch TS 5391 B

Inmiddels is het 1967 geworden en heeft hij een SACHS 90mm remtrommel voor gekregen. Het spuitwerk is wat spannender geworden en de tank heeft een iets hoekerige vormgeving gekregen en is in zijn geheel verchroomd en gelakt.

Het achterdeel van het frame is nu gebogen ter hoogte van de achtervork.

De voorvork is verchroomd maar overgespoten.


< 10

Het zadel bij dit model van een later jaar.

 

 

 

 

 

 


< 11

In 1968 was er ook een model met voorvering te koop. Bijna niet te zien maar de vork heeft vering door middel van rubbers.

Zo te zien, verder gelijk aan de rode daarboven.

 

 


< 12

Detail van de voorvering, gewoon een rubber blokje.

 

 

 

 

 

< 13

Het model links heeft inmiddels een voorvork gekregen. Geen nacelle maar losse ronde koplamp.

Deze heeft nu ook een automaatblok onder het frame hangen. Te zien aan het chokegat dat nu naar de zijkant verhuisd is.

 

 

 

< 14

Hier zien we een speciaal model gemaakt bij Condor. Waarschijnlijk werd dit model 420 genoemd. Eigenaardig is de voorvork. Eigenlijk is het een voorvork uit MS50 serie maar dan zonder bekleding, ook wel nacelle genoemd. Verder zien we een extra beugel om de koplamp te monteren. Op het balhoofd zijn twee stevige ogen gelast om een bagagerek te monteren. De normale bagagedrager ontbreekt. Er zit een automaatblok onder maar goed te zien is de starthulp knop van het 2 versnelling model. Ook het achterlicht is iets anders en lijkt weer op de Zweedse uitvoering (foto boven).

Onder het zadel is nog een klem te zien om een aanhanger te kunnen bevestigen. Hopelijk komt er meer info over dit model.

< 15

Laatste model met het "oude"frame. De tank is weer iets meer gekanteld richting zadel. Het spuitwerk is simpel in één kleur.

Het koplampje op de linkerfoto lijkt mij een persoonlijke aanpassing van de eigenaar.

 

 

 



< 16

De koplamp links is van een hoekiger model.

 

 

 

 

 

<17

De "nieuwe" X 30 met een ander frame en MAXI blok. Moet dan ergens in 1973 zijn gekomen. In Zwitserland rijden er veel rond zonder achterschokbrekers. Of dat standaard is of een modificatie is mij niet bekend. Wel heeft dit exemplaar de vierkante koplamp van de laatste "oude" model.

 

 

 

< 18

Nu wel met achtervering, ronde koplamp en losse tellerunit.

 

 

 





< 19

Een exemplaar uit 1976. Let op de andere tank.

 

 

 

 

 



< 20

Dit exemplaar vond ik nog uit 1984. Wat opvalt is het blok met geforceerde luchtkoeling. Kan een aanpassing zijn van de eigenaar.

 

 

 

 


< 21

En toen kwam dus de MAXI

 

I can use all the information about this nice bike / moped / mofa. Please mail and name the number of the picture.


 

aus dem Prospekt (1962-64)

TECHNISCHE BESCHREIBUNG X 30

Motor:
Puch-Zweitakt-Einkolben-Motor mit Umkehrspülung. Der Motor wird durch ein Radialgebläse gekühlt.
Zur Starterleichterung ist er mit einem Dekompressor ausgestattet. Die Kurbelwelle ist auf Kugeln gelagert.
Die Kurbelwelle trügt links einen Schwunglichtmagnetzünder und rechts eine 2-Scheiben-Kupplung, im Ölbad laufend.

Bohrung 38 mm
Hub 43 mm
Hubvolumen 49ccm
Verdichtung 1:10
Vorzündung 1,1 mm
Gemischschmierung im Mischungsverhältnis 1:25 d. i. 46/0

Vergaser:
Bing-Vergaser 11 Ö mit Nadeldüse, betätigt durch Drehgriff rechts am Lenker,
Hauptdüse Nr.46, Düsennadel in die 1.Raste von oben geklemmt. Naßluftfilter im Ansauggeräuschdämpfer, mit Startschieber.

Zünd- und Lichtanlage:
Bosch-Schwunglichtmagnetzünder Typ LM/URB 1/116/17 L5 mit 15±2 W Lichtleistung. Scheinwerfer mit Dauerabblendung. Zündkerze Bosch W 225 T 1.

Getriebe:
Das Getriebe ist ein klauengeschaltetes 2-Gang-Getriebe, alle Lagerungen als Kugel- oder Rollenlager ausgebildet,
Die Betätigung der Schaltung erfolgt über einen Schaltdrehgriff, links am Lenker liegend, von Hand aus.
Der Antrieb des Getriebes erfolgt von der Kupplung und über schrägverzahnte Stirnräder.
Primärantrieb, Kupplung und Getriebe laufen in einem gemeinsamen Ölbad.
Übersetzungen: Motor-Getriebe 69 :19; i=3,63;
1.Gang 28:10; i=2,8;
2. Gang 23:16; i=1,44;
Getriebe-Hinterrad 34:11; i=3,09;

Fahrgestell:
Sehr kraftiger Rahmenbau, Teleskopvordergabel, gebläsegekühlter Motor, Motor und Getriebe nach oben durch elegante Kunststoffverschalung abgedeckt, liebevolle Durchbildung aller Details.

Das X 30 ist das billigste Moped in der breiten Auswahl der hochwertigen Puch-Modelle.
Die Vordergabel ist eine Teleskopgabel mit hydraulischer Stoßdämpfung. Der Federweg beträgt 60 mm.
Der Rahmen-Mittelteil besteht aus einem Tragrohr, welches mit dem Lenkungslagerrohr, dem Motoraufhängeblech mit dem Tretlagerrohr und dem Sitzrohr verschweißt ist. Der Hinterbau ist mit dem Rahmenmittelteil verschraubt.

Naben und Räder:

Hinterradnabe:
Die Hinterradnabe ist eine PRANAFA-Nabe mit Innenbackenbremsen und einer Freilaufeinrichtung.
Bremstrommeldurchmesser 90 mm, Bremsbackenbreite 18 mm,
Die Bremse ist eine Rücktrittbremse und wird über ein Klinkengesperre von der linken Tretkurbel aus betätigt.

Vorderradnabe:
Die Vorderradnabe ist eine Puch-Nabe mit 90 mm Trommeldurchmesser. Als Bremse findet eine normale Innenbackenbremse mit 20 mm Belagbreite Verwendung.

Bereifung: 23X2,00".

Brennstoffbehalter:
Der Brennstoffbehälter ist am Sitzrohr des Rahmens angebracht. Einfüllung rechtsseitig. Inhalt 3,7 Liter.
Die Behälterverschraubung ist absolut dicht;
die Entlüftung des Behälters erfolgt zwecks Schutz der Kleidung mittels eines Kunststoffröhrchens nach unten.

Sattel: Komfortabler, großflächiger Sattel mit Doppelschicht-Gummidecke, in der Höhe verstellbar.

Gewichte:Gewicht des betriebsfertigen Fahrzeuges: (Brennstoffbehälter gefüllt; mit Pumpe und Werkzeug) 42 kg
zulässiges Gesamtgewicht 130 kg
Abmessungen:

Gesamtlänge 1750 mm
Größte Breite 640 mm
Gesamthöhe 970 mm
Radstand 1105 mm
Bodenfreiheit 125 mm
 

Leistungen und Verbrauch:
Maximalleistung 1,5 PS bei 4500 Ulmin
Höchstgeschwindigkeit 40km/h
Steigfähigkeit 20 %
Verbrauch 1,6 Liter 100 km

PUCH X30 BLOKKEN

X30 X30A
vermogen uitv. 1 1.5/4600 1.5/4600
vermogen uitv. 2 0.97/4250 0.97/4250
Max.koppel uitv.1 0.27/3700 0.27/3700
Max.koppel uitv.2 0.187/2700 0.187/2700
compressieverh 10.5:1 10.5:1
boring / slag 38/43 38/43
slagvolume 50cc 48.8 48.8
cilinder gietijzer gietijzer
cilinderkop lichtmetaal lichtmetaal
krukas staal staal
hoofdlager 2 kogellagers 3 kogellagers
carter 2 x lichtmetaal 2 x lichtmetaal
spoeling omkeerspoeling omkeerspoeling
gas in- en uitlaat poorten poorten
smeersysteem mengsmering 1:25 mengsmering 1:25
koeling geblazen geblazen
gewicht 8.5 kg 9.5 kg
luchtfilter olie en aanzuigdemper olie en aanzuigdemper
carburateur Bing 1/11 Bing 1/11
principe carburateur gasschuif gasschuif
verlichting en ontsteking vliegwielmagneet 6v. vliegwielmagneet 6v.
primaire overbrenging schuinvertande tandwielen schuinvertande tandwielen
verhouding i = 4.0 of 3.63 i = 3.273
koppeling meervoudige natte
plaatkoppeling
2 gescheiden automatische koppelingen, werkend met
behulp van middelpunt
vliegende kracht
schakeling wisselbak door nokken bedient automaat
aantal versnellingen 2 2
verhouding 1e versnelling i = 2.8 i = 3.059
verhouding 2e versnelling i = 1.44 i = 1.875
bediening versnellingen   draaihandel stuur links automaat
secundaire overbrenging ketting 1/2 x 3/16" ketting 1/2 x 3/16"
kettingwiel 10 of 11 tanden 10 of 11 tanden
startmechanisme pedaal met ketting 1/2x1/8" pedaal met ketting 1/2x1/8"
bouwjaren van / tot onbekend onbekend
 

X30 doorsnede tekeningen X30A