Technische
gegevens:
Het valt niet mee om
de juiste data boven water te krijgen. De scooter is in een aantal varianten
geleverd afhankelijk van de eisen die de landen daarvoor stelden. In de
hoofdzaak is het chassis natuurlijk overal gelijk. Wel zit er een
ontwikkeling in
het gebruikte motorblok. We weten in ieder geval dat hij werd geleverd met hand
of voet geschakelde drie
versnellingen drie versnellingenbak. Er was op bestelling een automaat te leveren,
type MSA 2,1 PK. Later kwam er een
vierversnellingsbak die met de voet werd geschakeld.
Het bouwjaar is
volgens de meeste bronnen tussen 1965 en 1972. De paar folders die ik ken zijn
uit 1965 en 1967.
Officieel
is het een Puch R 50 (Roller-50) en die je nog wel eens ziet in Oostenrijk.
In Engeland is hij ook verkocht. In de Duitse folder (1965) staat hij vermeld
als LR-50 (Leicht Roller) en R50 en is hij uitgerust met trappers en een bel op
de plaats van de claxon. Bij Condor in Zwitserland werd hij R50R
genoemd. Voor zover bij mij bekend werd alleen een 1,7 PK of een 2,4PK blok
gebruik om aan de strenge Zwitserse wet te voldoen.
In Oostenrijk was
hij ook
als “Moped-Roller R 50” bekend en kon zonder rijbewijs worden bereden.
Deze scooter bleek anders opgebouwd dan de Puch DS-50/Condor CS50 en het plaatframe was
helemaal verdwenen. Dit om een vrije instap mogelijk te maken. Ook was
aan deze elegante tweepersoons scooter veel kunststof verwerkt, o.a. de koplampbekleding,
beenschermen, kettingkast en motordeksel waren uit thermoplastisch kunststof
geperst. Nederland is aan de R50 voorbijgegaan waardor hij hier een zeldzaamheid
is.
Voor een sfeerbeeld van de Duitse uitvoering kunt u een folder uit 1967
bekijken. Tik maar op de link hieronder.
|