Condor
A350 Techniek |
Opvoeren |
De
Condor A350 levert standaard ongeveer 16PK. Dat is niet voor
iedereen genoeg. Om wat meer vermogen te krijgen moet het blok terug
naar de originele specificaties.
Dat kan niet altijd of tegen hoge
kosten. Maar we willen toch wat meer. Inmiddels is het wel duidelijk
dat er wat te winnen valt met niet teveel veranderingen. Hieronder
een lijstje van mogelijke zaken die je kunt aanpakken om wat meer
vermogen te krijgen. Je kunt het misschien zelf of neem anders
contact op met onze
"blokkenman"
Iedereen met tips is welkom. Wij
kunnen geen enkele verantwoording nemen voor de tips die hieronder
staan beschreven. |
Om te beginnen kun je een andere demper
monteren. In ieder geval lijkt het dan dat je wat harder gaat. Veel
winst zul je niet maken maar de originele uitlaat zit zo dicht dat
het wel moet helpen. Leuke vervangingsdempers kun je bij oa Motozoom
kopen. |
Een tweede aanpassing zal de carburateur
moeten zijn. Standaard zit er een 27mm Dell'Orto op. Als je die
vervangt door een 30mm exemplaar dat win je flink wat. |
De in- en uitlaatpoorten flink
aanpakken, dus schuren en polijsten moet ook wat meer power brengen.
Meer info hierover is er nog niet. |
Meer compressie is een volgend stap. Als
je maximaal 2mm van de onderkant van de cilindervoet draait of laat
draaien heb je meer compressie. Meer is niet te adviseren omdat je
dan problemen krijgt met het uitzetten van de koningsas. Nogmaals: U
doet dit voor eigen risico. |
Een iets hogere (originele) zuiger zal
genoeg compressie leveren voor een PK'tje of wat. Meer informatie
hierover heb ik nog niet. |
Sluitstuk van dit verhaal is de
nokkenas. Probeer een originele nokkenas van Ducati te scoren en je
pakt de grootste winst. |
OLIE - OIL - öl
SAE 30 |
Geachte heer Baars,Inderdaad, de Condor A350
is voorzien van een 350cc één cilinder motor afkomstig van Ducati. Condor
schrijft een Heavy Duty SAE 30 singlegrade motorolie voor. Wij adviseren u ons
product Motor Oil HDX 30 te gebruiken. Dit is een minerale SAE 30 singlegrade
motorolie welke voldoet aan de gevraagde smeervoorschriften. Motor Oil HDX 30 is
verkrijgbaar via ons uitgebreide dealerkanaal in verpakkingen van 1 liter. Kijk
op de volgende link voor een Kroon-Oil dealer bij u in de omgeving:
kroon-oil.com/nl/dealers/.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geďnformeerd te
Met vriendelijke groet, ing. Tom Bruggemanebben, maar mocht u nog
vragen hebben dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
|
Sie Brauchen nur SAE 30 oder SAE 10 W 30 öl,
kein andere |
Use only SAE 30 oil and nothing else. |
Olie
Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie
|
De
officiële manual zegt SAE 30. Dat is dus een singlegrade. Is bijna
nergens gewoon te koop. In sommige handleidingen die meegeleverd worden
bij de motor staat SAE 10W30. Een bindend advies kan ik niet geven maar
het is slim om het daar bij te houden. Verschillende "kenners" zijn het
wel met mij eens dat 10W40 nu niet echt veel schade kan aanrichten hoewel
het dus eigenlijk iets te dik is. Maar nogmaals, u gebruikt het voor eigen
risico.
Na
verschillende gesprekken met Ducati-sleutelaars lijkt het mij verstandig
om gewoon de SA10W30 of de SAE30 te gebruiken. Als je het hele jaar doorrijdt
is het verstandig om de 10W30 te gebruiken. Ben je een zomerrijder dan
is SAE30 wel goed.
|
Specifications |
|
Model
Condor A 350 |
Model
Condor A350 |
Military
Service Specialised military model supplied to the Swiss armed forces
in 1973, for solo despatch and general liaison duties |
Military
Equipment |
Rear
carry rack, leather panniers, submachine gun support brackets, additional
masked lighting, all-over service livery. |
Engine
And Transmission |
Type
Ducati-Condor, vertical ohc single cylinder |
Capacity |
340cc
76x75mm |
Comp.
ratio |
8.2:1 |
Output |
16.6
hp at 5000 rpm |
Starting |
Left
foot kick start |
Carburettor |
Single
Dell'Orto type VHG 27 AD |
Electrics |
6v.
70 watt |
Clutch |
Multi-plate,
wet |
Gearbox |
Foot-change,
5-speed |
Final |
Exposed
chain |
Frame
And Wheels |
Type
Duplex cradle, tubular construction |
Front
fork |
Telescopic,
hydraulic damping |
Rear
forks |
Trailing,
helical sprung |
Brakes |
Internal
expanding drum, 200mm diameter front and rear |
Tyre
size |
3.25
x 18" front, 3.50 x 18" rear, road pattern |
Dimensions |
Overall
length 2120mm (83.4") |
|
Overall
width 825mm (32.4") |
|
Overall
height 1160mm (45.6") |
|
Wheelbase
1400mm (55.1") |
|
Ground
clearance 170mm (6.6") |
Unladen
weight |
177kg
(390lb) |
Performance |
140km/h
(87 mph) max |
|
|
|
LET OP:
Op
de krukas zit een centrifugaal oliefilter. Dat moet elke 20.000 kilometer
worden schoongemaakt. Hiervoor moet de cilinder en de cilinderkop worden
verwijdert.
NOTICE:
In
the engine is a centrifugal oilfilter. That had to be cleaned every
20.000 km. It is nessesary to remove the cilinder and the cilinderhead.
|
view maximum size
|
|
doorsnede
cilinderkop |
A 350
|
|
1
cilinderkop
2
kogellagerdeksel
3
pakking
4
kogellager
5
nokkenas
6
tuimelaars
7
afstel ring
8
borgring
9
tandwiel
10
spie
11
shijf ?
12
zeskantmoer
13
koningsas
14
afstelschijf
15
huls
16
pakking
17
kogellager
18
borgring
19
beschermbuis |
|
buisje |
A 350
|
|
A350
rijders zullen zich hebben afgevraagd wat toch dat buisje op de linker
framebuis is.
Navraag
bij de ontwerper bracht aan het licht dat het een voorbereiding was voor
een zijstandaard.
Blijkbaar
is die er nooit gekomen maar is het buisje blijven zitten.
Op
de tekening hieronder staat hij niet aangegeven. |
SEE THE RESULT >>>
|
Wilt
u meer weten? Koop dan het complete boek, verkrijgbaar bij de Condorclub
Holland voor 25 euro.
|
|
|
Het
verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd
en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte
om daar toestemming voor te vragen.
Collecting
this information took me a long time and a lot of energy. When you want
to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub
Holland.
|