Condor A350 Techniek

Opvoeren

De Condor A350 levert standaard ongeveer 16PK. Dat is niet voor iedereen genoeg. Om wat meer vermogen te krijgen moet het blok terug naar de originele specificaties.

Dat kan niet altijd of tegen hoge kosten. Maar we willen toch wat meer. Inmiddels is het wel duidelijk dat er wat te winnen valt met niet teveel veranderingen. Hieronder een lijstje van mogelijke zaken die je kunt aanpakken om wat meer vermogen te krijgen. Je kunt het misschien zelf of neem anders contact op met onze "blokkenman"

Iedereen met tips is welkom. Wij kunnen geen enkele verantwoording nemen voor de tips die hieronder staan beschreven.

Om te beginnen kun je een andere demper monteren. In ieder geval lijkt het dan dat je wat harder gaat. Veel winst zul je niet maken maar de originele uitlaat zit zo dicht dat het wel moet helpen. Leuke vervangingsdempers kun je bij oa Motozoom kopen.
Een tweede aanpassing zal de carburateur moeten zijn. Standaard zit er een 27mm Dell'Orto op. Als je die vervangt door een 30mm exemplaar dat win je flink wat.
De in- en uitlaatpoorten flink aanpakken, dus schuren en polijsten moet ook wat meer power brengen. Meer info hierover is er nog niet.
Meer compressie is een volgend stap. Als je maximaal 2mm van de onderkant van de cilindervoet draait of laat draaien heb je meer compressie. Meer is niet te adviseren omdat je dan problemen krijgt met het uitzetten van de koningsas. Nogmaals: U doet dit voor eigen risico.
Een iets hogere (originele) zuiger zal genoeg compressie leveren voor een PK'tje of wat. Meer informatie hierover heb ik nog niet.
Sluitstuk van dit verhaal is de nokkenas. Probeer een originele nokkenas van Ducati te scoren en je pakt de grootste winst.
OLIE - OIL - öl

SAE 30

Geachte heer Baars,

Inderdaad, de Condor A350 is voorzien van een 350cc één cilinder motor afkomstig van Ducati. Condor schrijft een Heavy Duty SAE 30 singlegrade motorolie voor. Wij adviseren u ons product Motor Oil HDX 30 te gebruiken. Dit is een minerale SAE 30 singlegrade motorolie welke voldoet aan de gevraagde smeervoorschriften. Motor Oil HDX 30 is verkrijgbaar via ons uitgebreide dealerkanaal in verpakkingen van 1 liter. Kijk op de volgende link voor een Kroon-Oil dealer bij u in de omgeving:

kroon-oil.com/nl/dealers/. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geďnformeerd te Met vriendelijke groet, ing. Tom Bruggemanebben, maar mocht u nog vragen hebben dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
Sie Brauchen nur SAE 30 oder SAE 10 W 30 öl, kein andere
Use only SAE 30 oil and nothing else.

Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie Olie

De officiële manual zegt SAE 30. Dat is dus een singlegrade. Is bijna nergens gewoon te koop. In sommige handleidingen die meegeleverd worden bij de motor staat SAE 10W30. Een bindend advies kan ik niet geven maar het is slim om het daar bij te houden. Verschillende "kenners" zijn het wel met mij eens dat 10W40 nu niet echt veel schade kan aanrichten hoewel het dus eigenlijk iets te dik is. Maar nogmaals, u gebruikt het voor eigen risico. 

Na verschillende gesprekken met Ducati-sleutelaars lijkt het mij verstandig om gewoon de SA10W30 of de SAE30 te gebruiken. Als je het hele jaar doorrijdt is het verstandig om de 10W30 te gebruiken. Ben je een zomerrijder dan is SAE30 wel goed.
 

Specifications
 
  Model  Condor A 350
Model  Condor A350  Military Service  Specialised military model supplied to the Swiss armed forces in 1973, for solo despatch and general liaison duties 
Military Equipment Rear carry rack, leather panniers, submachine gun support brackets, additional masked lighting, all-over service livery.
Engine And Transmission Type  Ducati-Condor, vertical ohc single cylinder
Capacity 340cc 76x75mm
Comp. ratio   8.2:1
Output  16.6 hp at 5000 rpm
Starting Left foot kick start
Carburettor Single Dell'Orto type VHG 27 AD
Electrics  6v. 70 watt
Clutch  Multi-plate, wet
Gearbox  Foot-change, 5-speed
Final Exposed chain
Frame And Wheels Type  Duplex cradle, tubular construction
Front fork  Telescopic, hydraulic damping
Rear forks  Trailing, helical sprung
Brakes  Internal expanding drum, 200mm diameter front and rear
Tyre size 3.25 x 18" front, 3.50 x 18" rear, road pattern
Dimensions Overall length  2120mm  (83.4")
  Overall width  825mm  (32.4")
  Overall height  1160mm  (45.6")
  Wheelbase  1400mm  (55.1")
  Ground clearance  170mm  (6.6")
Unladen weight  177kg  (390lb)
Performance  140km/h  (87 mph) max

LET OP:
Op de krukas zit een centrifugaal oliefilter. Dat moet elke 20.000 kilometer worden schoongemaakt. Hiervoor moet de cilinder en de cilinderkop worden verwijdert.

NOTICE:
In the engine is a centrifugal oilfilter. That had to be cleaned every 20.000 km. It is nessesary to remove the cilinder and the cilinderhead.


view maximum size
 
doorsnede cilinderkop
A 350
1   cilinderkop
2   kogellagerdeksel
3   pakking
4   kogellager
5   nokkenas
6   tuimelaars
7   afstel ring
8   borgring
9   tandwiel
10 spie
11 shijf ?
12 zeskantmoer
13 koningsas
14 afstelschijf
15 huls
16 pakking
17 kogellager
18 borgring
19 beschermbuis
buisje
A 350
A350 rijders zullen zich hebben afgevraagd wat toch dat buisje op de linker framebuis is.

Navraag bij de ontwerper bracht aan het licht dat het een voorbereiding was voor een zijstandaard.

Blijkbaar is die er nooit gekomen maar is het buisje blijven zitten.

Op de tekening hieronder staat hij niet aangegeven.

SEE THE RESULT >>>
Wilt u meer weten? Koop dan het complete boek, verkrijgbaar bij de Condorclub Holland voor 25 euro.

Het verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen.

Collecting this information took me a long time and a lot of energy. When you want to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub Holland.