Op
de Salon van Parijs in 1947 spelen de tweewielers een belangrijke rol.
Trots demonstreert Condor zijn prototype boxer model en de onderneming
observeert er tegelijkertijd de marktontwikkelingen. Bij een zakenreis
naar Parijs, ontmoet directeur Edgar Fricker een lid van de directie van
Puch. Deze man probeert om het lichaam van zijn zoon, die werd gedood in
Frankrijk gedurende de oorlog, te laten repatriëren naar Oostenrijk.
Fricker helpt hem om dit te realiseren. De vriendschap, die door deze hulp
ontstaat, is het begin van een lange samenwerking tussen Puch en Condor
die tot einde van de jaren tachtig zal duren.
In
1952 is de scooter de grote mode. Andere fabrikanten, waaronder Puch, storten
zich dan ook in de productie van scooters naar Italiaans voorbeeld. Puch,
dochtermaatschappij van Daimler, besluit om de verkoop van zijn producten
in Zwitserland uit te breiden. De firma Frey in Zürich verkoopt dan
al de producten van Puch. Het contact dat al eerder in Frankrijk door Edgar
Fricker worden gemaakt bracht het Oostenrijkse bedrijf ertoe om een aanbod
aan Condor te doen. Maar eerst bestudeert Condor de Zwitserse markt en
stelt vast dat de Italianen in de eerste 7 maanden van 1952 in Zwitserland
7000 Lambretta’s, 7500 Vespa’s en 26000 motoren hadden verkocht. Daar wilde
Condor wel aan mee doen. Het bestuur besloot om Puch scooters in Courfaivre
te gaan monteren en verkopen.
Een
aantal werkplaatsen werden aangepast, samen met een daarboven gelegen verdieping,
voor de montage van scooters (en brommers) van Puch. Condor doet de montage,
het verchromen en het spuiten. Alle delen worden bij Puch in Graz ingekocht.
De eerste bestelling van 310 stuks aan het begin 1953 wordt een groot succes
en, voor de start van Salon van Genève, zijn alle machines reeds
verkocht en aan de dealers geleverd. Meteen wordt er een tweede bestelling
van 300 stuks in Oostenrijk gedaan. Een maand later, april 1953, wordt
de derde bestelling van 300 scooters geplaatst, met een eventueel supplement
van nog eens 100 stuks. Eind 1953 heerst er groot optimisme in Courfaivre,
dank zij het onverhoopte verkoopsucces en, na een bezoek in Graz, overweegt
de directie de invoer van 500 scooters voor 1954.
Puch
noemde het model de 125 RL en 125 RLA, De RLA was uitgerust met een dyna-start
voorziening. Condor doopte beide modellen om naar Condor-Puch J 125. Het is nog
onduidelijk welek modelnamen precies werden gegeven. In de typelijsten komen 4
type beschrijvingen voor: J 125, 2 C 125, 3 C 125 2n 4 C125. Hier moet nog wat
speurwerk worden verricht.
Snel
wordt echter duidelijk dat de verwachtingen voor 1954 moeten worden bijgesteld
want de verkoop daalt. In Courfaivre staan veel onverkochte scooters. Er
zijn verschillende technische problemen, waaronder een probleem met de
ontsteking. Condor moet druk op Puch uitoefenen om het model 1955 niet
aan concurrent Frey te leveren voordat ze de hele voorraad kwijt zijn.
De daling van de verkoop van scooters dwingt Condor om, na een jaar, de
montage in Courfaivre op te geven en zich er toe te beperken om gewoon
kant en klare scooters in te voeren en te verkopen. De laatste levering
zal in 1962 plaatsvinden. We kunnen hier dus uit afleiden dat Condor alleen
in 1953 zelf Condor-Puch brommers en scooters assembleerde.
Verkoop
scooters
1953
|
1954
|
1955
|
1956
|
1957
|
1958
|
1959
|
1960
|
1961
|
1962
|
809
|
575
|
317
|
181
|
152
|
66
|
83
|
66
|
16
|
4
|
|