Herr Raymond Schaller

Ing. Raimond Schaller Condor. Courfaivre is mede ontwerper van veel modellen van Condor. In de afgelopen jaren zijn hem veel vragen gesteld. Hier een uittreksel van zijn antwoorden.
Eind november 2011 ontvingen we het bericht dat hij eerder die maand is overleden.

Möchte die Nachricht an alle übergeben das unserer besten Motorradingenieure aus der alten Garde gestorben ist. Es handelt sich um Raimond Schaller aus Courfaivre, Motorradkonstrukteur von Condor in Courfaivre. Mit ihm verabschiedet sich ein Mann mit grossem Wissen und Talent, der bis zuletzt an allen immer zur hilfe beistand bis ins hohe Alter. Seine werke gingen von der Condor A580, A580-1, Racer 350, A250, A350 und die vielen Kleinmotorräder und Fahrräder usw.
Wat is het verschil tussen de A250 en de C250?

Het grootste verschil zit in de cilinderkop van de motor. In feite werd hij in 3 opeenvolgende stappen ontworpen n.a.v. de verkregen resultaten. 

Eerste type uit '57: OHC (bovenliggende nokkenas) distributie door een verticale as en schroefvormige tandwielen (koningsas). Interessant ontwerp, maar te sterke slijtage van het schroefvormige tandwiel, aan het eind van de krukas.

Gewijzigde motor in '58: OHC distributie door een ketting. Na 2 a 3 maanden van testen bleek de draagkracht van de aluminium rond de nokkenas in de cilinderkop te vervormen onder invloed van de hoge temperatuur. Dit euvel zorgde vooral voor een verandering in de open- en sluittijden van de kleppen.

Nieuwe motor '60: Klassieke OHV ( onderliggende nokkenas) distributie met stoterstangen en 'tiges(?) de carburateurs. Raadpleeg hierover verschillende bijgesloten documenten. Helaas kon Raymond geen foto van de OHC-motor uit '57 vinden.

In latere informatie schrijft Raymond over een tweede serie A250 die in 1965 werd geproduceerd. Dat is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is er dus nog een tweede serie gemaakt in 1965.

Wanneer is de A 680 geproduceerd? 
Speciale motor voor het leger, de A680. Deze motor is uitgerust met een Universal 680cc motor van Universal AG Oberrieden/Zurich. De productie is uitgespreid over 3 jaar van '44 tot '46. Productie van 1160 motoren door Condor SA en 580 machines door Universal AG. Geen MAG (Motosacoche) blok dus. Er is ook nog een kleine serie 1000cc motoren geweest (A1000).
Was er in 1940 een 500cc A540?
Het model A540 is geproduceerd in '39/'40 door Condor SA. Er zijn er 100 van geproduceerd. Deze motor was uitgerust met een MAG 500cc motor,
type 1C9L3 (jubile)
Wat is het verschil tussen de EC 580, TN 580 en de TL 580?

De A580 is een militaire motorfiets. A=armee.
De EC 580 is de eerste burger boxer motorfiets van Condor, uitgerust met een motor die zowel is ontworpen als geproduceerd door Condor SA. De Parijse Politie heeft 40 van dit type vanaf '47 gebruikt.
De TN580 (Tourisme Normal) is de burgerversie van de A580. 
De TL580 (Tourisme Luxe) heeft een luxer afwerking, kleuren en chromen onderdelen etc.

Veel meer is er te lezen op de speciale A580 pagina

Waarom is het balhoofd van de 580-I gebout en niet gelast?
Balhoofd bevestiging. Het ging hier om een wens van de militaire instanties om de reparatie service te vergemakkelijken. ( De vraag ging over het feit dat het hele frame gelast is behalve de twee onderste framebuizen die aan het balhoofd gebout zitten. Op de foto zijn beide bouten te zien onder de moer en links van de bobine.)
Hoeveel A580 zijn er gemaakt en hoeveel A250?
Gefabriceerde modellen:
A250: Burgerversie <10 motoren. Van de legerversie zijn er tussen '60 en '65, 573 geproduceerd.
A580: Burgerversie ongeveer 150 stuks. Tussen '49 en '50 zijn er 1535 van de legerversie gemaakt.
A580-I: Burgerversie ongeveer 150, en tussen '51 en '58 2885 van de legeruitvoering.

Zie ook de productieaantallen pagina bij de Condorclub.

Is de A350 in Courvaivre gebouwd of bij Ducati, of werden de blokken aangeleverd?

Het type A350 is ontworpen en gefabriceerd in Courfaifre bij Condor SA. Het motorblok en versnellingsbak (gewijzigde versie 16,6 PK ipv 20 PK) zijn bij Ducati SpA in Bologna gefabriceerd.

Veel meer op de A350 pagina

Wat is dat buisje linksonder op het frame van de A350?

Dit buisje aan de linker onderkant van het frame is daar bevestigd met het oog op latere montage van een zijstandaard. Blijkbaar is het er niet van gekomen.

Kijk voor meer info op de A350 fanpage.

Hoeveel Grand-Sport-Maserati uit 1958 zijn er werkelijk gemaakt en waarom ging het niet door?
Grand Sport Maserati 250 cc '56 - '58. Productie van ongeveer 30 motoren. Maserati uit Modena is vroegtijdig met de productie van motorfiets motoren gestopt zodat de ontwikkeling bij Condor stopte.
Zijn er ook kleine Maserati inbouwblokken door Condor gebruikt?
Nee, Maserati zelf heeft tijdens de beurs van Milaan in '55 een motorfiets gepresenteerd met een krachtbron van ongeveer 175cc. Niet door Condor gebruikt. Op de linkpagina staat een link naar een fanpage van dit merk.
Is er een boek waar de complete historie van de motorfietsen in staat?
Een boekwerkje (in het bezit van de Condorclub) beschrijft de geschiedenis van 100 jaar Condor SA. Helaas bestaat er geen specifiek boek over Condor motoren. Toch zal Raymond als oud medewerker van Condor SA, (constructeur en gemachtigd archivaris) altijd klaar staan om ons te helpen. ( Een goed boek waarin de geschiedenis beschreven staat is "Töff-Land Schweitz". Of kijk hier op de site, daar staat ook de geschiedenis.)
Zijn de FS80 t/m CF 110 van Condor Zwitserland?
De modellen FS80, CF80, FS110 en CF110, afkomstig uit Taiwan hebben geen enkele band met de firma Condor SA.
Op sommige foto's zijn de motorblokken en remtrommels blauw. Wat is dat en waarom?
Het antwoord van Raymond was niet helemaal duidelijk. Het komt er op neer dat bij de eerdere typen alle aluminium delen werden gegoten in zand. Omdat het uiterlijk en de kleur van de afzonderlijke delen sterk wisselend was, is er besloten om de aluminium delen te bedekken met een blauwe vernis. Dit is dus alleen maar een cosmetische ingreep.

Later (1953/1954) werd er overgegaan op een andere giettechniek, met stalen vormen, en waren de eindresultaten, qua uiterlijk, gelijk waardoor het niet meer noodzakelijk was te vernissen. Het oppervlak werd alleen nog geschuurd.
Waarom is er verschil tussen de twee spadborden van de A580-I. Met of zonder nummerplaat? 
Tussen 1952 en 1953 heeft de Zwitserse overheid de regels veranderd en was het niet meer noodzakelijk om de nummerplaten naast het voorspatbord te dragen. Dat moest voor die tijd wel omdat er een Tarnlampe boven op het spatbord zat waardoor er geen ruimte was voor een traditionele nummerplaat. Dus de A580-I van voor 1954 heeft een voorspatbord met aan twee kanten plek voor een nummerplaat. De latere modellen niet meer.
Is er bij het ontwerpen van de 580 gekeken naar BMW en Zündapp? (A580 en A750).
Zeer beslist wordt er ontkennend geantwoord op de vraag of er naar BMW gekeken is bij het ontwerpen. Nee dus.

Wel werd er voor de voorvork goed naar Zündapp (K750) gekeken.

Van welk materiaal zijn de uitlaten van de A350 gemaakt en is de grijze kleur hitte bestendige verf? 
Omdat het voor de militairen noodzakelijk werd geacht dat er zo min mogelijk delen reflecteerden mochten de uitlaten niet glimmen, geen chroom dus. De oplossing werd gevonden in Duitsland waar onder hoge druk heet aluminium op de uitlaten werd gespoten. Verder zijn ze gewoon van staalplaat gemaakt..
Heeft Condor ook zelf motorblokken gebouwd voor 1940?
Voor zover bekend heeft Condor geen blokken zelf gebouwd voor 1940
Is er een "model 25" geweest in de zestiger jaren?  
 Ja er was een model "25". Het model werd "type 25 de luxe" genoemd. Het was uitgerust met een Villiers 225cc tweetakt blok. Een van de eerste modellen van Condor met een normale telescoop voorvork en achtervork met twee schokbrekers.
Wat was de type aanduiding van de politiemotoren voor Bern in 1921?
Type 2C14 met een twee cilinder MAG V blok van 742cc.
Wat was de "condor Zürcher" met "Zedel" motor?
Condor heeft ZEDEL motoren (Zurcher en Luthy) gebruikt van 1908 tot 1917. Meer weten over Zwitserse motoren? Kijk op de pagina daarover.
Wat is uw favoriete ontwerp?

Mijn meest favoriete ontwerp is de 250cc tweetakt "Racer" uit 1950. Er was ook een ontwikkeling van dat model maar dan met cardan. Die werd echter niet in productie genomen. De productie van de Racer stopte in verband met wettelijke voorschriften en problemen met de keuringsdienst(?) in 1954.

See the Racerpage

Zijn er van de A580(-I) en de A750 ook kopklep versies ontwikkeld?
Nee er zijn geen kopkleppers ontwikkeld van de genoemde modellen.
Zijn er contakten geweest met UNIVERSAL?
Na de samenwerking bij de ontwikkeling van de A680 en de A1000 is er veel contact geweest met die fabriek. De relatie heeft geduurd tot ongeveer 1958. Of deze contacten hebben geleid tot iets concreets is niet bekend.
Welke delen van de A350 kwamen uit Italie en welke werden door Condor gemaakt?
Zijn de geweerbeugels later toegevoegd?
Ja, ze zijn na 1957 op de motoren gekomen om de SIG57 te bevestigen
 
 
< Go to the mainpage of the Condorclub