|
Ing. Raimond Schaller Condor. Courfaivre
is mede ontwerper van veel modellen van Condor. In de afgelopen
jaren zijn hem veel vragen gesteld. Hier een uittreksel van zijn
antwoorden.
Eind november 2011 ontvingen we het bericht
dat hij eerder die maand is overleden.
Möchte die Nachricht
an alle übergeben das unserer besten Motorradingenieure aus
der alten Garde gestorben ist. Es handelt sich um Raimond Schaller
aus Courfaivre, Motorradkonstrukteur von Condor in Courfaivre. Mit
ihm verabschiedet sich ein Mann mit grossem Wissen und Talent, der
bis zuletzt an allen immer zur hilfe beistand bis ins hohe Alter.
Seine werke gingen von der Condor A580, A580-1, Racer 350, A250,
A350 und die vielen Kleinmotorräder und Fahrräder
usw.
|
Wat is het verschil
tussen de A250 en de C250?
|
Het grootste verschil zit in de cilinderkop van de motor. In feite
werd hij in 3 opeenvolgende stappen ontworpen n.a.v. de verkregen
resultaten.
Eerste
type uit '57: OHC (bovenliggende nokkenas) distributie door een verticale as en
schroefvormige tandwielen (koningsas). Interessant ontwerp, maar te sterke
slijtage van het schroefvormige tandwiel, aan het eind van de krukas.
Gewijzigde motor in '58: OHC distributie door een ketting. Na 2 a 3 maanden van
testen bleek de draagkracht van de aluminium rond de nokkenas in de cilinderkop
te vervormen onder invloed van de hoge temperatuur. Dit euvel zorgde vooral voor
een verandering in de open- en sluittijden van de kleppen.
Nieuwe
motor '60: Klassieke OHV ( onderliggende nokkenas) distributie met stoterstangen
en 'tiges(?) de carburateurs. Raadpleeg hierover verschillende bijgesloten
documenten. Helaas kon Raymond geen foto van de OHC-motor uit '57 vinden.
In latere informatie
schrijft Raymond over een tweede serie A250 die in 1965 werd geproduceerd. Dat
is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is er dus nog een tweede serie
gemaakt in 1965.
|
Wanneer is de A 680
geproduceerd?
|
Speciale
motor voor het leger, de A680. Deze motor is uitgerust met een
Universal 680cc motor van Universal AG Oberrieden/Zurich. De productie
is uitgespreid over 3
jaar van '44 tot '46. Productie van 1160
motoren door Condor SA en 580 machines door Universal AG. Geen MAG
(Motosacoche) blok dus. Er is ook nog een kleine serie 1000cc
motoren geweest (A1000). |
Was er in 1940 een
500cc A540?
|
Het
model A540 is geproduceerd in '39/'40 door Condor SA. Er zijn er 100
van geproduceerd. Deze motor was uitgerust met een MAG 500cc motor,
type 1C9L3 (jubile) |
Wat is het verschil
tussen de EC 580, TN 580 en de TL 580?
|
De
A580 is een militaire motorfiets. A=armee.
De EC 580 is de eerste burger boxer motorfiets van Condor,
uitgerust met een motor die zowel is ontworpen als geproduceerd door
Condor SA. De Parijse Politie heeft 40 van dit type vanaf '47
gebruikt.
De TN580 (Tourisme Normal) is de burgerversie van
de A580.
De TL580 (Tourisme Luxe) heeft een luxer afwerking, kleuren
en chromen onderdelen etc.
Veel meer is er te lezen op de
speciale A580 pagina |
Waarom is het balhoofd
van de 580-I gebout en niet gelast?
|
Balhoofd
bevestiging. Het ging hier om een wens van de militaire instanties
om de reparatie service te vergemakkelijken.
( De vraag ging over het
feit dat het hele frame gelast is behalve de twee onderste
framebuizen die aan het balhoofd gebout zitten. Op de foto zijn
beide bouten te zien onder de moer en links van de bobine.) |
Hoeveel A580 zijn er
gemaakt en hoeveel A250?
|
Gefabriceerde modellen:
A250: Burgerversie <10 motoren. Van de
legerversie zijn er tussen '60 en '65, 573 geproduceerd.
A580: Burgerversie ongeveer 150 stuks.
Tussen '49 en '50 zijn er 1535 van de legerversie gemaakt.
A580-I: Burgerversie ongeveer 150, en
tussen '51 en '58 2885 van de legeruitvoering.
Zie ook de productieaantallen
pagina bij de Condorclub. |
Is de A350 in
Courvaivre gebouwd of bij Ducati, of werden de blokken aangeleverd?
|
Het type
A350 is ontworpen en gefabriceerd in Courfaifre bij Condor SA. Het
motorblok en versnellingsbak (gewijzigde versie 16,6 PK ipv 20 PK)
zijn bij Ducati SpA in Bologna gefabriceerd.
Veel meer op de A350
pagina |
Wat is dat buisje
linksonder op het frame van de A350?
|
Dit
buisje aan de linker onderkant van het frame is daar bevestigd met
het oog op latere montage van een zijstandaard. Blijkbaar is het er
niet van gekomen.
Kijk voor meer info op
de A350 fanpage. |
Hoeveel Grand-Sport-Maserati uit 1958 zijn er werkelijk gemaakt en
waarom ging het niet door?
|
Grand
Sport Maserati 250 cc '56 - '58. Productie van ongeveer 30 motoren.
Maserati uit Modena is vroegtijdig met de productie van motorfiets
motoren gestopt zodat de ontwikkeling bij Condor stopte. |
Zijn er ook kleine
Maserati inbouwblokken door Condor gebruikt?
|
Nee,
Maserati zelf heeft tijdens de beurs van Milaan in '55 een
motorfiets gepresenteerd met een krachtbron van ongeveer 175cc. Niet
door Condor gebruikt. Op de linkpagina staat een link naar een
fanpage van dit merk. |
Is er een boek waar de
complete historie van de motorfietsen in staat?
|
Een
boekwerkje (in het bezit van de Condorclub) beschrijft de
geschiedenis van 100 jaar Condor SA. Helaas bestaat er geen
specifiek boek over Condor motoren. Toch zal Raymond als oud
medewerker van Condor SA, (constructeur en gemachtigd archivaris)
altijd klaar staan om ons te helpen. ( Een goed boek waarin de
geschiedenis beschreven staat is "Töff-Land Schweitz". Of kijk hier
op de site, daar staat ook de geschiedenis.) |
Zijn de FS80 t/m CF 110
van Condor Zwitserland?
|
De
modellen FS80, CF80, FS110 en CF110, afkomstig uit Taiwan hebben
geen enkele band met de firma Condor SA. |
Op sommige foto's zijn
de motorblokken en remtrommels blauw. Wat is dat en waarom? |
Het antwoord van Raymond
was niet helemaal duidelijk. Het komt er op neer dat bij
de eerdere typen alle aluminium delen werden gegoten in zand. Omdat
het uiterlijk en de kleur van de afzonderlijke delen sterk
wisselend was, is er besloten om de aluminium delen te bedekken met
een blauwe vernis. Dit is dus alleen maar een cosmetische ingreep.
Later (1953/1954) werd er overgegaan op een andere giettechniek, met
stalen vormen, en waren de eindresultaten, qua uiterlijk, gelijk
waardoor het niet meer noodzakelijk was te vernissen. Het oppervlak
werd alleen nog geschuurd. |
Waarom is er verschil
tussen de twee spadborden van de A580-I. Met of zonder nummerplaat?
|
Tussen
1952 en 1953 heeft de Zwitserse overheid de regels veranderd en was
het niet meer noodzakelijk om de nummerplaten naast het voorspatbord
te dragen. Dat moest voor die tijd wel omdat er een Tarnlampe boven
op het spatbord zat waardoor er geen ruimte was voor een
traditionele nummerplaat. Dus de A580-I van voor 1954 heeft een
voorspatbord met aan twee kanten plek voor een nummerplaat. De
latere modellen niet meer. |
Is er bij het ontwerpen van de 580 gekeken naar BMW en Zündapp?
(A580 en A750). |
Zeer
beslist wordt er ontkennend geantwoord op de vraag of er naar BMW
gekeken is bij het ontwerpen. Nee dus.
Wel werd er voor de voorvork
goed naar Zündapp (K750) gekeken.
|
Van welk materiaal zijn
de uitlaten van de A350 gemaakt en is de grijze kleur hitte
bestendige verf? |
Omdat
het voor de militairen noodzakelijk werd geacht dat er zo min
mogelijk delen reflecteerden mochten de uitlaten niet glimmen, geen
chroom dus. De oplossing werd gevonden in Duitsland waar onder hoge
druk heet aluminium op de uitlaten werd gespoten. Verder zijn ze
gewoon van staalplaat gemaakt.. |
Heeft Condor ook zelf
motorblokken gebouwd voor 1940?
|
Voor
zover bekend heeft Condor geen blokken zelf gebouwd voor 1940 |
Is er een "model 25"
geweest in de zestiger jaren?
|
Ja
er was een model "25". Het model werd "type 25 de luxe" genoemd. Het
was uitgerust met een Villiers 225cc tweetakt blok. Een van de
eerste modellen van Condor met een normale telescoop voorvork en
achtervork met twee schokbrekers. |
Wat was de type
aanduiding van de politiemotoren voor Bern in 1921? |
Type
2C14 met een twee cilinder MAG V blok van 742cc. |
Wat was de "condor
Zürcher" met "Zedel" motor?
|
Condor
heeft ZEDEL motoren (Zurcher en Luthy) gebruikt van 1908 tot 1917.
Meer weten over Zwitserse motoren? Kijk op de pagina daarover. |
Wat is uw favoriete
ontwerp?
|
Mijn
meest favoriete ontwerp is de 250cc tweetakt "Racer" uit 1950. Er
was ook een ontwikkeling van dat model maar dan met cardan. Die werd
echter niet in productie genomen. De productie van de Racer stopte
in verband met wettelijke voorschriften en problemen met de
keuringsdienst(?) in 1954.
See the Racerpage |
Zijn er van de A580(-I)
en de A750 ook kopklep versies ontwikkeld? |
Nee
er zijn geen kopkleppers ontwikkeld van de genoemde modellen. |
Zijn er contakten
geweest met UNIVERSAL?
|
Na de samenwerking bij de ontwikkeling van de A680 en de A1000 is er
veel contact geweest met die fabriek. De relatie heeft geduurd tot
ongeveer 1958. Of deze contacten hebben geleid tot iets concreets is
niet bekend. |
Welke delen van de A350
kwamen uit Italie en welke werden door Condor gemaakt?
|
|
Zijn de geweerbeugels
later toegevoegd? |
Ja, ze zijn na 1957 op de motoren gekomen om de SIG57 te bevestigen |
|