De "ECHTE" Kronan
De
Condorclub ontving van Åke Stenqvist uit Zweden een zeer uitgebreide
mail met daarin de korte geschiedenis van een aantal fietsmerken. Zijn
verhaal is HIER te lezen.
Wel in het Engels maar dat hoeft toch geen probleem te zijn. Zijn bijdrage
en observaties over mijn HERMES heb ik hieronder verwerkt en in een groen
kader gezet. Veel kijk en leesplezier. |
Åke
Stenqvist send the Condorclub the right information about this little
bit of history of a bicycle from Sweden.
Please visit him on:
http://hem.passagen.se/cykhist/index.htm |
 |
De
fiets is zo op het eerste gezicht origineel en daarom zitten er flink wat
roest en gebruikerssporen op en aan. Het geheel maakt een stevige
en zware indruk maar fietsen valt enorm mee.
Op de
framebuis onder het zadel vond ik een typeplaatje met wat lagen groene
verf erop. Leesbaar staat er:
HERMES
A/B Nymans verkstader Upsala
Ik hoop
daar later wat meer van te horen. Op internet kwam ik maar een enkel ding
tegen met dat onderwerp, een speldje. |
 |
Een
stevige vooral groene fiets. Wat mij opvalt is het zadel wat een beetje
uit de toon valt en de prachtige bolle koplamp. Verder zijn er een
paar leuke technische details te vinden die ik u zal laten zien. Misschien
ontdek ik er later wel meer dan komen ze er gewoon weer bij te staan. |
Hit
the picture for a BIG Hermes
|
Wat
verder opvalt aan de linkerkant van de forse, uit strip gemaakte bagagedrager,
is een buis en een kastje. Ik heb begrepen dat de buis een pompje hoort
te bevatten. Helaas zit die er niet bij. In het rechthoekige doosje kan
gereedschap meegenomen worden. Het kistje kan op slot met een hangslotje. |
Åke
Stenqvist: Parts i think/know is
a Hermes:
The
frame is probably a model of m/42 and is the most common bike. Somewhere
on the sadlebar-frame you should find the framenumber. Allmost all of the
information about when the different framenumbers where made is gone. We
only know that they reached 1 million around 1937 and 4 million 1958. Since
there were a great need for bikes during and just after the war we assume
they reached 2 million the years around 1946. Some of the framenumbers
have N as in Nymans Verkstäder in front of the number. The militarybikes
usually don't have the headbadge as yours. |
 |
Achterlicht
met kenmerkende drie bobbeltjes en reflector. Die reflector heb ik niet
kunnen ontdekken op de andere foto's van Zweedse legerfietsen. De spatbordsteun
moet nog even recht gezet worden. Verder is goed te zien dat de fiets een
heel leven achter zich heeft. Volgen een voor mij onleesbare Zweedse site
zou de fiets in 1942-1950 gemaakt kunnen zijn. |
 |
Close-up
van de bagagedrager met pomp en gereedschapskistje. Het lijkt wel alsof
er een klein wapen in meegenomen kan worden. |
 |
Het
frame is nogal fors uitgevoerd en ook de kettingspanner lijkt meer op die
van een lichte motorfiets of oude brommer. Er zit een terugtraprem op. |
Åke
Stenqvist: Parts i think/know is a Husqvarna:
The rear hub seen in this picture is called Novo and was made by Husqvarna
from 1928/30 - 1962. The rear hub should be marked in the middle and at
the arm fixed at the rear fork. In the middle you might find 4 numbers,
year and month. |
 |
De binnenkant
van de halve kettingkast. Mooi gebogen pedaal. |
Åke
Stenqvist: Parts i think/know is
a Hermes:
In this
picture you can see the welded parts of the missing lock. Later models
have a grip for easy carrying as a general standard, not only the military
model. |
 |
Kettigkast
en kenmerkend tandwiel. |
 |
Ja,
ik vind dat nou mooi. Wat de verdere techniek om de koplamp inhoud weet
ik nog niet maar ook dat zoeken we nog uit. Informatie die je hieronder
kan lezen zegt dat die gekke krul achter de koplamphouder een soort parkeerstand
is waarin de vork wordt vastgezet. |
Åke
Stenqvist: Parts i think/know is
a Husqvarna:
The
parkingholder to keep the wheel straight (between the lampholder) is also
Husqvarna (from 1941 to the beginning of 1950´s). |
 |
De voorkant
met toch wel erg stevige band. |
Åke
Stenqvist: Parts i think/know is
a Husqvarna:
The
front fork is from 1944/45 - 1960´s, probably the handlebar too.
Front hub is also a Husqvarna. |
 |
Ook
op de maat van de trommelrem werd niet bezuinigd. Een echt stoppertje. |
Åke
Stenqvist:
The
dynamo and lamp could be Assea, a swedish manufatcurer that today
is a part of multinational ABB, Assea-Brown Boveri situated i Switzerland. |
 |
De remstang
loopt door het stuur en de voorvork naar beneden naar de remtrommel. Prachtige
constructie. Het dopje bovenop de stuurpen gaat omhoog als er geremd wordt.
Op de foto onder is te zien hoe de remstang bij de remtrommel komt. |
 |
Åke
Stenqvist:
To sum
it all up this is probably model m/42 made sometime between 1942/45 until
the beginning of 1950's. Since the Hermes manufacturer Nymans Verkstäder
didn't made rear hubs by themselves and were selling bikes with German
Sachs-Torpedo, they had to buy hubs from Husqvarna. Even if they started
their own manufacturing of Torpedo hubs between 1945/46 to 1950/51 and
these hubs are marked something like "AB Torpedo NV, made in Sweden" they
probably didn't find their way to the militarybikes. |
Foto's
en tekst gemaakt op 9 april 2004. |