Komar 1960-1983 (Polen) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omdat er in de zestiger jaren een bromfiets werd verkocht onder de naam Condor is deze pagina ontstaan. De brommer werd bij Komar in Polen gemaakt. Later werd dit merk omgedoopt in Romet. Op deze pagina wat relevante informatie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begonnen in 1957 als United Bicycle Factories Bydgoszsc (ZZR = Zejednoczone Zakłady Rowerowe Bydgoszsc) werd de Komar, Pools voor mug, na 1960 geproduceerd. De Komar werd al snel de meest populaire brommer in de republiek Polen. In 1965 werd de brommer ook naar ander landen verkocht maar hoofdzakelijk naar landen uit het "oostblok"maar later ook naar west-Europa. Waaronder Zweden, Nederland, Engeland en Duitsland. In Duitsland werd de Komar MR-232 (CONDOR Record 25) en de Komar MR-2320 (CONDOR Record 50 1968)als Condor door Neckermann verkocht.Altijd uitgerust met een 50cc blokje werd de Komar, met weinig technische veranderingen, tot 1983 geproduceerd. Met het frame werd nog wel flink geëxperimenteerd. Belangrijkse verbeteringen waren een kickstarter en achtervering in 1969. Onderdelen schijnen nog wel in Polen te koop te zijn. Ook in Hongarije moeten erg veel Komar zijn verkocht of geproduceerd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I found a rare picture of the Neckermann (Katalogue) Condor from 1966 on your site. Till now I have just heard about this "Condor". I have an exactly the same Moped, but it´s not a Condor, no, it is the original polish Moped named "Komar". Mine is a 1966 Model, which means, it is one of the first series Komars. It is blue (frame) and grey (tank, fenders...). The later Komars were dark red, green, blue-black, red-black, and so on. Later their name changed to "Romet". I restored my Komar a few months ago. Now it runs and looks great! The exact denotation of this Moped is: ZZR MR-232 "Komar" ZZR is the Make, MR-232 the model. The word Komar is only shown on the fueltank. There
were 3 types of these (first) Komars:
Komars had 2 gears, being shifted by the left handlegrip. First foreward, second backwards, neutral in the middle. Weight is 45 kg as far as I can remember. I keep my Moped in Hungary (I am German, I spend my holidays in Hungary) and there one can buy spare parts for this moped. For example: Ignition spool (2 kinds - original polish and re-manufactured Hungarian type) and things like new bowdens, brakes, chains, chain-wheel (Deutsch: Ritzel, Kettenrad), gastkets, pistons, clutch, tyres... unfortunately nothing as far as I know for the carburetion. But I´ve read that in Budapest there must be a shop for old eastern european motorcycles. They have some Komar stuff too. If you are interested, I can give you the address. I can check my e-mail the next time only on sept. 14. I hope I could help you with this information. Please write back if you have any further questions about this polish mosquito (somebody once told me that the translation for Komar is mosquito). All the best, sincerely, Heinz Hölker. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Over de Neckermann Condor: NSU was eind jaren zestig gestopt met de productie van hun brommers en het accent kwam te liggen op verkoop van auto's. Ook naar Polen, alleen die hadden geen geld, dus ook geen deviezen. Afgesproken werd dat de verdiensten aan auto's werd betaald in brommers. Zo kwamen de Komar's in beeld. Alleen de reguliere handel was furieus omdat zij de brommers niet mochten verkopen maar Neckermann wel. De dealers moesten wel het onderhoud gaan doen maar weigerden dat te doen. Oorspronkelijk was de Condor dus een Komar MR-232 maar dan met NSU blokje die werd verkocht als Condor. Later zijn er ook exemplaren gekomen met een Komar blokje. Of die ook als Condor zijn verkocht is mij niet bekend. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hier staat een modeloverzicht van KOMAR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||