Centro 1954-1957

Centrale Werkplaats NV, later Centro Fabrieken, Schiedam (1954-1957).

Bij Centrale Werkplaats NV in Schiedam werden in opdracht van Stokvis en Zonen Rap-bromfietsen geproduceerd. De Centrale Werkplaats N.V. was van oorsprong een framebouwerij. Rijwielhandelaren konden er hun kale frames bestellen, die ze dan zelf afmonteerden en onder een eigen merk op de markt brachten.

Het bedrijf was aanvankelijk gevestigd in een voormalige distilleerderij op het adres Buitenhavenweg 124 in Schiedam. Het was een sterk seizoensgebonden bedrijf, hetgeen inhield, dat de personeelsbezetting varieerde tussen de 40 en ruim 100 werknemers.
In die tijd was het eigendom van de familie Oudshoorn. Directeur J.H. van Neede was met een dochter van Oudshoorn getrouwd; zij werkte op de afdeling boekhouding. In de framebouwerij werkte ook nog een broer van haar. In 1955 werd een nieuwe fabriek gebouwd aan de Jan van Riebeekweg 2. (De foto hieronder van de Triporteurs werd gemaakt voor het nieuwe pand). Vanaf 1954 ontwikkelde men de Centro fietsen, bromfietsen en scooters. Men kwam in hetzelfde jaar op de markt met een scooter waarin een 188 cc ILO-blokje zat. Aanvankelijk had directeur van Neede het plan een bromscooter te maken, maar toen in 1953 de verplichting kwam dat een bromfiets trappers moest hebben liet hij dit plan varen. Dhr. van Neede ging samen met constructeur en directie-assistent Frans Verlinden naar Pinnenberg om 12 ILO-blokjes te kopen.
In 1955 was dit scootermodel alweer verdwenen. Na de proefserie van 12 scooters bleek het project financieel niet haalbaar, hoewel men enthousiaste reacties van kopers kreeg. Het frame was uiteraard in eigen bedrijf geproduceerd, het plaatwerk bij busbouwer Verheul in Waddinxveen, de verlichting was van Hella en de banden van Pirelli.

Nadat de scooterproductie was beëindigd werd alle aandacht gericht op de productie van de Centro bromfiets, later op de "dubbelzitter" en de triporteur. De Centro bromfietsen hadden een 50 cc HMW-motortje. De triporteur kon "kaal" worden afgeleverd, of voorzien zijn van een laadbakje. Een behoorlijk aantal van deze triporteurs werd destijds geëxporteerd naar India.

Het einde van het bedrijf kwam kort na een verhuizing naar de Spaanse Polder, door een sterke daling van de bromfietsverkoop. Bromfietsen werden in die tijd vaak op afbetaling gekocht, maar de overheid verhoogde de eerste aanbetaling drastisch.

* Met dank aan Frans Verlinden, voormalig directie-assistent en constructeur Centro

Dit is een pagina van de Bens Bikes site.