Eysink (1899-1956) |
Eysink Fabrieken NV, Amersfoort 1886-1939 ARI Amersfoortse Rijwiel Industrie 1946-1956 |
In 1886 begon dhr.Eysink met de Amersfoortse Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek. In 1897 bouwden zoons Menno en August de allereerste Nederlandse automobiel. Toen werden er al Minerva-motorblokjes in een fietsframe gehangen. 1904 bracht een liggende twin die niet goed verkocht werd. Daarna kwam een damesmodel, de "Ladies Machine", naast een 7 pk sterke V-twin. 1914 werd de productie van auto’s en motorfietsen stilgelegd. Later, in 1921 werden er toch weer motorfietsen gemaakt. Een 4 pk liggende paralleltwin die tot 1929 in productie bleef. De militaire motor met mitrailleur bleef tot ongeveer 1930 in productie.(zie foto) Er kwam nog een boxer die in de lengte van het frame was gemonteerd waarna er vanaf 1930 motoren van JAP, Kelecom, Minerva, New Hudson, Python en Saroléa werden ingebouwd. Vanaf 1935 had Eysink 60- tot 1150 cc modellen in de collectie. In 1936, een jubileum, (1886-1936) kwam de 125 cc "Jubilee", we kennen die als “onder de zestig”. Voorzien van een Villiers-blok werd deze machine een groot succes. Dick Renooy won er in 1948 de Dutch TT mee.
|
1939-1945 lag de productie stil, maar in 1948 kwam Eysink weer terug met 125- en 200 cc Villiers-inbouwblokken. Een faillissement werd voorkomen door de productie van 98- en 250 cc motoren en scooters. Maar in 1951 ging het bedrijf toch failliet en werd meteen, nu als "Amersfoortse Rijwiel Industrie" weer opgericht. Helaas duurde dit avontuur tot 1956. Er kwamen alleen nog bromfietsen met Anker M48-blok. Dick Eysink had waarschijnlijk in 1951 een fabriek van tandems en sportieve bromfietsen geopendin Soest, die hij Renata werd genoemd. Omdat er geen erfgenaam was werd de fabriek in 1977 weer verkocht |
|
Dit is een pagina van de Bens Bikes site. |