Kaptein 1949-1973 |
A.M.I. Willem Kaptein, Arnhem, later Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V., Den Hulst (1949-1973). |
![]() De eerste machines waren 125- zij- en een 175 cc kopklepper. Deze laatste was erg slecht en de hoge investeringen voor de verbetering deden Kaptein besluiten in 1951 de motorproductie te staken. Al eerder drong Kaptein sterk aan op de verzwaring van het frame van de Motobécane Poney, waardoor uiteindelijk de zeer succesvolle Mobylette bromfiets ontstond, een Motobécane-product dat ook in Spanje, Iran, Zaďre en Marokko in licentie gebouwd zou worden. Deze was al in 1950 geďntroduceerd en het succes in Nederland was zo groot dat Kaptein een grotere fabriek moest betrekken. Vanaf 1965 werd het toch weer voordeliger de bromfietsen te importeren en alle modellen werden vanaf dat moment - hoewel onder de naam Kaptein - in Frankrijk gemaakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
Dit is een pagina van de Bens Bikes site. |