Kaptein 1949-1973 |
A.M.I. Willem Kaptein, Arnhem, later Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V., Den Hulst (1949-1973). |
Merk dat werd opgericht door Willem
Kaptein. Deze was voor de Tweede Wereldoorlog importeur van verschillende
merken, waaronder vanaf 1938 ook Motobécane. Na de oorlog bleek de productie
van motoren in verband met de hoge invoerrechten goedkoper dan importeren.
Aanvankelijk leverde Motobécane nog motorblokken en andere onderdelen, maar
al snel ging Kaptein alles zelf maken.
De eerste machines waren 125- zij- en een 175 cc kopklepper. Deze laatste was erg slecht en de hoge investeringen voor de verbetering deden Kaptein besluiten in 1951 de motorproductie te staken. Al eerder drong Kaptein sterk aan op de verzwaring van het frame van de Motobécane Poney, waardoor uiteindelijk de zeer succesvolle Mobylette bromfiets ontstond, een Motobécane-product dat ook in Spanje, Iran, Zaďre en Marokko in licentie gebouwd zou worden. Deze was al in 1950 geďntroduceerd en het succes in Nederland was zo groot dat Kaptein een grotere fabriek moest betrekken. Vanaf 1965 werd het toch weer voordeliger de bromfietsen te importeren en alle modellen werden vanaf dat moment - hoewel onder de naam Kaptein - in Frankrijk gemaakt. |
In 1966 ontstond door samenwerking met de Rijwiel- en bromfietsfabriek Union de Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V. De samenwerking werd in 1973 weer ontbonden, hoewel Union de naam Unikap tot 1984 bleef voeren. Voor de Motobécane-bromfietsen werd een andere importeur gevonden. De naam Kaptein werd in 1996 verkocht aan de Makro die onder deze naam Union-fietsen leverde. |
|
Dit is een pagina van de Bens Bikes site. |