model L 5 A / L 5 A 1 Monet Goyon
1917-1957
Monet-Goyon is een Frans merk van motorfietsen, tricycles, autowheels en scooters. Monet & Goyon, Macon (1917-1957).

De fabriek die in de Eerste Wereldoorlog ontstond toen Joseph Monet en Adrian Goyon een driewielig voertuig bouwden voor gewondentransport. Na 1918 bouwden zij nog een driewieler, en al snel ook motorfietsen met 172- tot 346 cc Villiers-tweetaktmotoren. Hoewel men Villiers trouw bleef en zelfs Villiers-motoren in licentie bouwde, was Monet & Goyon ook de grootste afnemer van MAG-motoren.(Motosacoche)

In 1929 nam men het merk Koehler-Escoffier over maar beide merken bleven naast elkaar bestaan. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde men 98- tot 232 cc tweetaktjes en in de jaren vijftig de Starlet scooter. In 1957 werd het bedrijf opgedoekt.
 
 

Monet Goyon L5A(1)

In 1935  bestelde het Franse leger een serie van 300 stuks motoren met zijspan bij de motorfiets fabrikant Monet Goyon, gevestigd te Macon. Hiervoor was het type L5A ontwikkeld, eventueel voorzien van een Bernadette zijspan (waarvan het wiel uitwisselbaar was met zowel voor- als achterwiel van de motorfiets). De type aanduiding stond voor Lateraal (zijklepper) 500 cc Armée.

De L5A werd voorzien van een 18 pk sterk blok dat was ontwikkeld en gebouwd door de fabriek zelf, en dus niet ingekocht bij een toeleverancier, zoals tot dan toe gebruikelijk was.

Daarna bestelde het leger in 1939 nogmaals 1500 stuks. De L5A werd daartoe licht gemodificeerd en kreeg de aanduiding L5A1 mee. Het merendeel (maar niet allemaal) werd uitgeleverd met zijspan. Dan wordt de geschiedenis van de L5A onduidelijk. Waarschijnlijk werden niet alle 1500 bestelde motoren afgenomen en werd het restant tot 1942 uitgeleverd aan verschillende afnemers zoals de gendarmerie maar ook werd een aantal omgebouwd naar civiele uitvoering. Het Franse leger heeft de motorfiets zowel in eigen land als in de koloniën in Afrika ingezet.

Frank Pölk