  | 
					Einde jaren zeventig ging 
					het niet zo goed met Harley. De kwaliteit van de motoren was 
					discutabel geworden en de fabriek zocht naar een uitweg. Er 
					moest dus wat gebeuren. Zo werd begonnen met de ontwikkeling 
					van een nieuw motorblok dat bestemd was voor twee nieuwe 
					modellen. Een toergigant en een sportieve variant. De FLH 
					(foto links) was oubollig geworden en de toerrijders stapten 
					steeds meer over op producten uit Japan. 
  De 
					moedermaatschappij AMF was niet echt in motoren 
					geinteresseerd en een paar jaar na introductie van de nieuwe 
					modellen werd HD in februari 1981 weer zelfstandig. De 
					eerste twee jaar van de FLT spreken we dus nog over AMF 
					modellen. | 
				 
				
					
					  | 
					De nieuwe FLT moest die leegte vullen. De parallel ontworpen 
					FXR (foto links) moest het wat sportievere motorvolk, ook in Europa, 
					aanspreken. De FLT en de FXR stuurde Harley de nieuwe tijd 
					in en een stormachtige ontwikkeling van het merk volgde. 
					Beide modellen zijn nooit echt populair geweest. De FLT werd 
					ronduit als lelijk gevonden en de FXR zag er te “Japans” 
					uit. Hetzelfde lot overkwam de Sportster van '79 -'81. De FXR kan tegenwoordig rekenen op een weliswaar kleine 
					maar fanatieke club liefhebbers. De FLT en de FXR uit eerste 
					bouwjaren beginnen langzaam meer waardering te krijgen vooral in 
					de originele uitvoering. Leuk detail is dat Eric Buell in 
					het team voor de ontwikkeling van de FXR zat. Veel FLT 
					modellen zijn omgebouwd tot FLHT door de kuip te vervangen 
					door een scherm. | 
				 
				
					
					  | 
					De FLT (foto links) 
					onderscheidde in alles zich van zijn voorganger de FLH. De 
					motor was compleet nieuw ontworpen maar met behoud van de 
					uitstraling van een Harley. De FLT, de T staat voor 
					Tourglide, kreeg een vernieuwd “Shovel” Blok met een 
					cilinderinhoud van 82ci (1338cc). Een boring x slag van 3.5 
					x 4.25 inch (89 x 108 mm) en een compressieverhouding van 
					7.4:1. Het vermogen lag rond de 65 PK. Andere bronnen 
					vermelden 70. Hij had een Bendix carburateur en vooral de 
					nieuwe 5 versnellingsbak was een schot in de roos. Voor en 
					achter gebruikte hij een ketting maar in 1985 kwam er achter 
					een belt. In 1984 kwam het Evolution (EVO) blok die tot 1996 
					dienst bleef doen. De eerste modellen hadden al het 
					onderblok van die EVO. Daar kwamen dan in 1984 nieuwe EVO 
					koppen op. Een manier van werken die bij Harley vaker 
					voorkomt.  | 
				 
				
					
					  | 
					De eerste modellen 
					hadden nogal wat problemen met de cilinderkoppen. Met name 
					de kleppen en de klepgeleiders leverde problemen op. In 1981 
					kwam er een Vfire II elektronische ontsteking en kreeg het 
					blok en iets lagere compressie, andere klepgeleiders, extra 
					olie afvoerleidingen van de rocker boxes en herziene 
					klepgeleider afdichtingen. Ook de smering van de primaire 
					ketting was niet optimaal.
  De afstand tussen de 
					krukas en de uitgaande as van de koppeling was een stuk 
					korter dan bij het oude blok zodat een kortere primaire 
					ketting kon worden gebruikt. Herkenbaar aan de zichtbaar 
					kortere primaire kettingkast en het ontbreken van een 
					verticale framebuis tussen het blok en de bak.
  De 
					uitlaat links, zoals te zien op de foto, is vervangen door 
					een ander model in 1981.  | 
				 
				
					
					  | 
					De achterketting loopt door 
					een afgesloten kettingkast met twee rubber tunnels. Het systeem 
					lijkt erg op die van de aloude Jawa. Niet iedereen was even 
					bij met deze constructie. Het demonteren van het achterwiel 
					werd hierdoor een vervelende klus. Het demonteren 
					van de rubber kanalen was een monster klus. Door de komst 
					van de belt werd dit weer opgelost. Voordeel van deze 
					constructie was wel de constante smering van de ketting 
					waardoor die veel langer meeging en de motor bleef schoner 
					waardoor het onderhoud minder werd. 
  De topsnelheid lag 
					ongeveer bij 95 mijl per uur maar daar heeft harley het 
					nooit over. Is ook niet belangrijk. | 
				 
				
					
					  | 
					Het frame was opgebouwd uit 
					een rechthoekige plaatstalen bovenbuis in combinatie met 
					gewone ronde buis die aan elkaar gelast was. Op diverse 
					plekken zaten er ingelaste stukken geperste plaat. Dit was 
					nieuw voor Harley omdat die tot dan met gietstukken 
					en gesoldeerde buis had gewerkt. 
  Dit frame is absoluut niet geschikt 
					om de motor om te bouwen tot een naked model. chopper 
					of bobber. De laatste jaren worden er wel veel zogenaamde 
					Baggers (beggers) van gebouwd door de achterkant te verlagen 
					en lagere koffers te monteren. | 
				 
				
					
					  | 
					Een forse 12 volt accu zat 
					wat ongelukkig aan de zijkant achter polyester gemonteerd 
					maar de motor had wel CDI ontsteking. 
  Dat was voor 
					veel eigenaren iets te modern in 1980 en die monteerden weer gewoon de oude en vertrouwde 
					contactpunten omdat die betrouwbaarder waren. 
  Pas veel later 
					kwam de accu onder het zadel te zitten voor het 
					achterspatbord. Te herkennen aan een ander model polyster 
					zijkap. | 
				 
				
					
					  | 
					De hydraulische voorvork 
					was een nieuwe constructie omdat de traditionele vorkpoten 
					achter het balhoofd in de balhoofdplaten waren gemonteerd. 
					Normaal zitten ze er voor. Dit was gedaan om de zwaargewicht 
					bij lage snelheden nog comfortabel te laten sturen. Alle 
					moderne tourmodellen hebben dit nog steeds en niet iedereen 
					is zich hiervan van bewust. Iets stuggere vering en een 
					lagere buddy kwamen in 1983. Vanaf 1984 tot 1988 was de 
					valbeugel het luchtreservoir voor de luchtondersteunde 
					voorvork. De wielbasis is 62,5 inch en de FLT had een 19 
					liter benzinetank. Ook de banden waren van een forse maat: 
					5.00 x 16. Voor kwamen twee 10 inch schijfremmen en achter 
					een 12 inch. Die, geheel in de Harley traditie, maar matig 
					werkt ten opzichte van producten van andere fabrikanten. In 
					1981 kwam er een betere Girling remklauw. Niet dat die nu 
					veel beter remde maar het was toch iets. In 1982 kreeg de FLT een 
					nieuw stuur en buddyseat, aangepaste smering van de primaire 
					ketting en een dynamo met hoger vermogen. Tot slot kwamen er 
					andere sloten op de koffers. | 
				 
				
					
					  | 
					De achtervork was, in 
					rubber, direct gelagerd in de versnellingsbak. Een flinke 
					klus om die te vervangen. Het blok hing verder nog op twee 
					punten in rubber zodat trillingen tot een minimum werden 
					geabsorbeerd. Maar niet helemaal, het moest toch een Harley 
					blijven.  | 
				 
				
					
					  | 
					Meest opvallende item aan 
					de FLT is toch wel de enorme kuip waarin de 
					richtingaanwijzers en twee koplampen gemonteerd zitten. Die 
					kuip zit op het frame gemonteerd en is voorzien van twee 
					opbergvakken en draait dus niet mee bij het sturen. Later 
					kwamen er nog verschillende metertjes in. De Tour Glide kwam 
					dus zonder radio. Pas in 1986 werd er door Harley een in de 
					kuip gebouwd. De radio werd alleen gebruikt in het 1986-1987 
					modeljaar. Veel toeleveringsbedrijven sprongen in dit gat. 
					In 1988 werden de knipperlichten in de kuip op een andere 
					plek gemonteerd. Er is nooit een officiële 
					politie-uitvoering van de Touglide geweest. In 1989 werd de 
					"Ultra" geïntroduceerd, samen met een basic FLT model. De 
					dynamo werd 32 amp.  | 
				 
				
					
					  | 
					De FLTCU (foto links) kwam 
					standaard met cruise controle, een radio, intercom, voor en 
					achter geluidssystemen, onderkuip en two tone lak. Een 
					zijspan optie beschikbaar. Slechts 15 FLTCU met zijspan 
					werden er gemaakt in 1989. Laatste jaar van de 
					productie van de Tour Glide was in het modeljaar 1996 en dat 
					was ook het eerste jaar voor de injectie. 
  Er zijn 
					geen FLT modellen meer geproduceerd in 1997 en later.  
					 De modelomschrijvingen bij Harley zijn nogal eens 
					verwarrend. Hieronder een klein overzicht van relevante 
					modellen. | 
				 
				
					
					  De 
					FLHT is eigenlijk gewoon een FLT met scherm 
					ipv kuip. | 
					
					
						
							
								| FLT | 
								De eerste Tour Glide met op 
								het frame gemonteerde kuip. | 
							 
							
								| FLTC | 
								FLT met extra's (C staat 
								voor Classic) | 
							 
							
								| FLTCU | 
								FLT met nog meer extra's (U 
								staat voor Ultra) | 
							 
							
								| FLTCUI | 
								FLTCU met injectie (I staat 
								voor Injectie) | 
							 
							
								|   | 
								  | 
							 
							
								| FLHT | 
								Electra Glide met een scherm 
								op de voorvork gemonteerd. | 
							 
							
								| FLHS | 
								is een FLT met scherm en 
								minder accesoires (S staat voor Sport) | 
							 
							
								| FLHTC | 
								is een FLHT met extra's (C 
								staat voor Classic) | 
							 
							
								| FLHTCU | 
								is een FLHT met nog meer 
								extra's (U staat voor Ultra) | 
							 
							
								| FLHTCUI  | 
								is een FLTCU met injectie (I 
								staat voor Injection) | 
							 
						 
					 
					 | 
				 
				
					| Kleurenschema's | 
				 
				
					| 1979 | 
					Vivid Black. | 
				 
				
					| 1980 | 
					Vivid Black, Rich Red, Saddle Brown, 
					Bright Blue, Charcoal Grey, Candy Red, Birch White. | 
				 
				
					| 1981 | 
					Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, 
					Candy Root Beer, Metallic Blue, Light Red, Dark Carmine, 
					Orange, Olive, Light Charcoal Metallic, Dark Silver, Birch 
					White. | 
				 
				
					| 1982 | 
					Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, 
					Metallic Blue, Light Red, Dark Carmine, Orange, Brown, 
					Emerald Green, Red, Pewter Maroon, Birch White. | 
				 
				
					| 1983 | 
					Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, 
					Pewter, Maroon, Indigo Blue, Claret Red, Slate Grey 
					Metallic, Birch White. | 
				 
				
					| 1984  | 
					Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, 
					Pewter, Maroon, Indigo Blue, Claret Red, Slate Grey 
					Metallic, Candy Purple, Rose Metallic, Birch White. | 
				 
				
					| 1985 | 
					Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, 
					Candy Blue, Slate Grey Metallic, Birch White. | 
				 
				
					| 1986 | 
					Vivid Black, Candy Red, Slate Grey 
					Metallic, Candy Blue, Candy Pearl, Signal Red, Birch White. | 
				 
				
					| 1988 | 
					Vivid Black, Bright Cobalt Candy Blue, 
					Bright Candy Plum, Candy Brandywine, Candy Crimson, 
					Brandywine & Crimson, Bright Cobalt Blue & Brilliant Silver, 
					Candy Bronze & Creme, Vivid Black & Creme, Metallic Blue & 
					Cadet Blue Metallic, Creme & Champagne Gold. | 
				 
				
					| 1989 | 
					Vivid Black, Metallic Blue, Candy 
					Brandywine, Bright Candy Plum, Brandywine & Crimson, 
					Metallic Blue & Brilliant Silver, Vivid Black & Creme, Candy 
					Bronze & Creme, Metallic Blue & Cadet Blue Metallic, Creme & 
					Champagne Gold, Vivid Black & Brilliant Silver. | 
				 
				
					| 1990 | 
					Burgandy & Candy Red. | 
				 
				
					| 1991 | 
					Vivid Black, Birch White, Bright 
					Sapphire, Dark Candy Ruby, Dark Sapphire, Light Candy Ruby, 
					Turquoise,  Vivid Yellow, White  Wineberry Pearl. | 
				 
				
					| 1992 | 
					Vivid Black, Bright Sapphire Sunglow, 
					Charcoal Satinbrite, Dark Candy Ruby, Dark Sapphire Sunglow, 
					Light Candy Ruby, Light Poppy Pearl, Red Voyage, Turquoise, 
					White,  Birch White. | 
				 
				
					| 1993 | 
					Vivid Black, Aqua Sunglo (canceled), 
					Arctic White, Bright Victory Red Sunglow, Bright Wineberry 
					Sunglow, Charcoal Satinbrite  Custom Red, Custom Tan, 
					Dark Victory Red Sunglow, Dark Wineberry Sunglow, Mandarin 
					Pearl, Scarlet Red, Silver, Birch White.  | 
				 
				
					| 1994 | 
					Vivid Black, Aqua Pearl, Bright Victory 
					Red Sunglow, Burgundy Pearl, Charcoal Satinbrite, Dark 
					Victory Red Sunglow, Gold Poly  Nugget Yellow, Scarlet 
					Red, Silver, Birch White.  | 
				 
				
					| 1994 | 
					Custom: Blue Metallic, Crimson, Dark 
					Candy Ruby, Dark Knight Blue, Dyna Silver, Knight Light 
					Blue, Light Candy Ruby. | 
				 
				
					| 1995 | 
					Vivid Black, Aqua Pearl, Bright Victory 
					Red Sunglow, Burgundy Pearl, Charcoal Satinbrite, Dark 
					Victory Red Sunglow, Gold Poly  Nugget Yellow, Scarlet 
					Red, Silver, Birch White. | 
				 
				
					| 1996 | 
					Vivid Black, Aqua Pearl, Birch White, 
					Mystique Green, Patriot Red Pearl, Platinum Silver, States 
					Blue Pearl, Victory Red Sunglow, Violet Pearl. | 
				 
			 
		 
		 |