|
Einde jaren zeventig ging
het niet zo goed met Harley. De kwaliteit van de motoren was
discutabel geworden en de fabriek zocht naar een uitweg. Er
moest dus wat gebeuren. Zo werd begonnen met de ontwikkeling
van een nieuw motorblok dat bestemd was voor twee nieuwe
modellen. Een toergigant en een sportieve variant. De FLH
(foto links) was oubollig geworden en de toerrijders stapten
steeds meer over op producten uit Japan.
De
moedermaatschappij AMF was niet echt in motoren
geinteresseerd en een paar jaar na introductie van de nieuwe
modellen werd HD in februari 1981 weer zelfstandig. De
eerste twee jaar van de FLT spreken we dus nog over AMF
modellen. |
|
De nieuwe FLT moest die leegte vullen. De parallel ontworpen
FXR (foto links) moest het wat sportievere motorvolk, ook in Europa,
aanspreken. De FLT en de FXR stuurde Harley de nieuwe tijd
in en een stormachtige ontwikkeling van het merk volgde.
Beide modellen zijn nooit echt populair geweest. De FLT werd
ronduit als lelijk gevonden en de FXR zag er te “Japans”
uit. Hetzelfde lot overkwam de Sportster van '79 -'81. De FXR kan tegenwoordig rekenen op een weliswaar kleine
maar fanatieke club liefhebbers. De FLT en de FXR uit eerste
bouwjaren beginnen langzaam meer waardering te krijgen vooral in
de originele uitvoering. Leuk detail is dat Eric Buell in
het team voor de ontwikkeling van de FXR zat. Veel FLT
modellen zijn omgebouwd tot FLHT door de kuip te vervangen
door een scherm. |
|
De FLT (foto links)
onderscheidde in alles zich van zijn voorganger de FLH. De
motor was compleet nieuw ontworpen maar met behoud van de
uitstraling van een Harley. De FLT, de T staat voor
Tourglide, kreeg een vernieuwd “Shovel” Blok met een
cilinderinhoud van 82ci (1338cc). Een boring x slag van 3.5
x 4.25 inch (89 x 108 mm) en een compressieverhouding van
7.4:1. Het vermogen lag rond de 65 PK. Andere bronnen
vermelden 70. Hij had een Bendix carburateur en vooral de
nieuwe 5 versnellingsbak was een schot in de roos. Voor en
achter gebruikte hij een ketting maar in 1985 kwam er achter
een belt. In 1984 kwam het Evolution (EVO) blok die tot 1996
dienst bleef doen. De eerste modellen hadden al het
onderblok van die EVO. Daar kwamen dan in 1984 nieuwe EVO
koppen op. Een manier van werken die bij Harley vaker
voorkomt. |
|
De eerste modellen
hadden nogal wat problemen met de cilinderkoppen. Met name
de kleppen en de klepgeleiders leverde problemen op. In 1981
kwam er een Vfire II elektronische ontsteking en kreeg het
blok en iets lagere compressie, andere klepgeleiders, extra
olie afvoerleidingen van de rocker boxes en herziene
klepgeleider afdichtingen. Ook de smering van de primaire
ketting was niet optimaal.
De afstand tussen de
krukas en de uitgaande as van de koppeling was een stuk
korter dan bij het oude blok zodat een kortere primaire
ketting kon worden gebruikt. Herkenbaar aan de zichtbaar
kortere primaire kettingkast en het ontbreken van een
verticale framebuis tussen het blok en de bak.
De
uitlaat links, zoals te zien op de foto, is vervangen door
een ander model in 1981. |
|
De achterketting loopt door
een afgesloten kettingkast met twee rubber tunnels. Het systeem
lijkt erg op die van de aloude Jawa. Niet iedereen was even
bij met deze constructie. Het demonteren van het achterwiel
werd hierdoor een vervelende klus. Het demonteren
van de rubber kanalen was een monster klus. Door de komst
van de belt werd dit weer opgelost. Voordeel van deze
constructie was wel de constante smering van de ketting
waardoor die veel langer meeging en de motor bleef schoner
waardoor het onderhoud minder werd.
De topsnelheid lag
ongeveer bij 95 mijl per uur maar daar heeft harley het
nooit over. Is ook niet belangrijk. |
|
Het frame was opgebouwd uit
een rechthoekige plaatstalen bovenbuis in combinatie met
gewone ronde buis die aan elkaar gelast was. Op diverse
plekken zaten er ingelaste stukken geperste plaat. Dit was
nieuw voor Harley omdat die tot dan met gietstukken
en gesoldeerde buis had gewerkt.
Dit frame is absoluut niet geschikt
om de motor om te bouwen tot een naked model. chopper
of bobber. De laatste jaren worden er wel veel zogenaamde
Baggers (beggers) van gebouwd door de achterkant te verlagen
en lagere koffers te monteren. |
|
Een forse 12 volt accu zat
wat ongelukkig aan de zijkant achter polyester gemonteerd
maar de motor had wel CDI ontsteking.
Dat was voor
veel eigenaren iets te modern in 1980 en die monteerden weer gewoon de oude en vertrouwde
contactpunten omdat die betrouwbaarder waren.
Pas veel later
kwam de accu onder het zadel te zitten voor het
achterspatbord. Te herkennen aan een ander model polyster
zijkap. |
|
De hydraulische voorvork
was een nieuwe constructie omdat de traditionele vorkpoten
achter het balhoofd in de balhoofdplaten waren gemonteerd.
Normaal zitten ze er voor. Dit was gedaan om de zwaargewicht
bij lage snelheden nog comfortabel te laten sturen. Alle
moderne tourmodellen hebben dit nog steeds en niet iedereen
is zich hiervan van bewust. Iets stuggere vering en een
lagere buddy kwamen in 1983. Vanaf 1984 tot 1988 was de
valbeugel het luchtreservoir voor de luchtondersteunde
voorvork. De wielbasis is 62,5 inch en de FLT had een 19
liter benzinetank. Ook de banden waren van een forse maat:
5.00 x 16. Voor kwamen twee 10 inch schijfremmen en achter
een 12 inch. Die, geheel in de Harley traditie, maar matig
werkt ten opzichte van producten van andere fabrikanten. In
1981 kwam er een betere Girling remklauw. Niet dat die nu
veel beter remde maar het was toch iets. In 1982 kreeg de FLT een
nieuw stuur en buddyseat, aangepaste smering van de primaire
ketting en een dynamo met hoger vermogen. Tot slot kwamen er
andere sloten op de koffers. |
|
De achtervork was, in
rubber, direct gelagerd in de versnellingsbak. Een flinke
klus om die te vervangen. Het blok hing verder nog op twee
punten in rubber zodat trillingen tot een minimum werden
geabsorbeerd. Maar niet helemaal, het moest toch een Harley
blijven. |
|
Meest opvallende item aan
de FLT is toch wel de enorme kuip waarin de
richtingaanwijzers en twee koplampen gemonteerd zitten. Die
kuip zit op het frame gemonteerd en is voorzien van twee
opbergvakken en draait dus niet mee bij het sturen. Later
kwamen er nog verschillende metertjes in. De Tour Glide kwam
dus zonder radio. Pas in 1986 werd er door Harley een in de
kuip gebouwd. De radio werd alleen gebruikt in het 1986-1987
modeljaar. Veel toeleveringsbedrijven sprongen in dit gat.
In 1988 werden de knipperlichten in de kuip op een andere
plek gemonteerd. Er is nooit een officiële
politie-uitvoering van de Touglide geweest. In 1989 werd de
"Ultra" geïntroduceerd, samen met een basic FLT model. De
dynamo werd 32 amp. |
|
De FLTCU (foto links) kwam
standaard met cruise controle, een radio, intercom, voor en
achter geluidssystemen, onderkuip en two tone lak. Een
zijspan optie beschikbaar. Slechts 15 FLTCU met zijspan
werden er gemaakt in 1989. Laatste jaar van de
productie van de Tour Glide was in het modeljaar 1996 en dat
was ook het eerste jaar voor de injectie.
Er zijn
geen FLT modellen meer geproduceerd in 1997 en later.
De modelomschrijvingen bij Harley zijn nogal eens
verwarrend. Hieronder een klein overzicht van relevante
modellen. |
De
FLHT is eigenlijk gewoon een FLT met scherm
ipv kuip. |
FLT |
De eerste Tour Glide met op
het frame gemonteerde kuip. |
FLTC |
FLT met extra's (C staat
voor Classic) |
FLTCU |
FLT met nog meer extra's (U
staat voor Ultra) |
FLTCUI |
FLTCU met injectie (I staat
voor Injectie) |
|
|
FLHT |
Electra Glide met een scherm
op de voorvork gemonteerd. |
FLHS |
is een FLT met scherm en
minder accesoires (S staat voor Sport) |
FLHTC |
is een FLHT met extra's (C
staat voor Classic) |
FLHTCU |
is een FLHT met nog meer
extra's (U staat voor Ultra) |
FLHTCUI |
is een FLTCU met injectie (I
staat voor Injection) |
|
Kleurenschema's |
1979 |
Vivid Black. |
1980 |
Vivid Black, Rich Red, Saddle Brown,
Bright Blue, Charcoal Grey, Candy Red, Birch White. |
1981 |
Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme,
Candy Root Beer, Metallic Blue, Light Red, Dark Carmine,
Orange, Olive, Light Charcoal Metallic, Dark Silver, Birch
White. |
1982 |
Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme,
Metallic Blue, Light Red, Dark Carmine, Orange, Brown,
Emerald Green, Red, Pewter Maroon, Birch White. |
1983 |
Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme,
Pewter, Maroon, Indigo Blue, Claret Red, Slate Grey
Metallic, Birch White. |
1984 |
Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme,
Pewter, Maroon, Indigo Blue, Claret Red, Slate Grey
Metallic, Candy Purple, Rose Metallic, Birch White. |
1985 |
Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme,
Candy Blue, Slate Grey Metallic, Birch White. |
1986 |
Vivid Black, Candy Red, Slate Grey
Metallic, Candy Blue, Candy Pearl, Signal Red, Birch White. |
1988 |
Vivid Black, Bright Cobalt Candy Blue,
Bright Candy Plum, Candy Brandywine, Candy Crimson,
Brandywine & Crimson, Bright Cobalt Blue & Brilliant Silver,
Candy Bronze & Creme, Vivid Black & Creme, Metallic Blue &
Cadet Blue Metallic, Creme & Champagne Gold. |
1989 |
Vivid Black, Metallic Blue, Candy
Brandywine, Bright Candy Plum, Brandywine & Crimson,
Metallic Blue & Brilliant Silver, Vivid Black & Creme, Candy
Bronze & Creme, Metallic Blue & Cadet Blue Metallic, Creme &
Champagne Gold, Vivid Black & Brilliant Silver. |
1990 |
Burgandy & Candy Red. |
1991 |
Vivid Black, Birch White, Bright
Sapphire, Dark Candy Ruby, Dark Sapphire, Light Candy Ruby,
Turquoise, Vivid Yellow, White Wineberry Pearl. |
1992 |
Vivid Black, Bright Sapphire Sunglow,
Charcoal Satinbrite, Dark Candy Ruby, Dark Sapphire Sunglow,
Light Candy Ruby, Light Poppy Pearl, Red Voyage, Turquoise,
White, Birch White. |
1993 |
Vivid Black, Aqua Sunglo (canceled),
Arctic White, Bright Victory Red Sunglow, Bright Wineberry
Sunglow, Charcoal Satinbrite Custom Red, Custom Tan,
Dark Victory Red Sunglow, Dark Wineberry Sunglow, Mandarin
Pearl, Scarlet Red, Silver, Birch White. |
1994 |
Vivid Black, Aqua Pearl, Bright Victory
Red Sunglow, Burgundy Pearl, Charcoal Satinbrite, Dark
Victory Red Sunglow, Gold Poly Nugget Yellow, Scarlet
Red, Silver, Birch White. |
1994 |
Custom: Blue Metallic, Crimson, Dark
Candy Ruby, Dark Knight Blue, Dyna Silver, Knight Light
Blue, Light Candy Ruby. |
1995 |
Vivid Black, Aqua Pearl, Bright Victory
Red Sunglow, Burgundy Pearl, Charcoal Satinbrite, Dark
Victory Red Sunglow, Gold Poly Nugget Yellow, Scarlet
Red, Silver, Birch White. |
1996 |
Vivid Black, Aqua Pearl, Birch White,
Mystique Green, Patriot Red Pearl, Platinum Silver, States
Blue Pearl, Victory Red Sunglow, Violet Pearl. |
|