|
Aan het einde van de
zestiger jaren zakt de verkoop van de rolaandrijvers langzaam maar
definitief in elkaar en
moest Solex iets anders bedenken om te blijven produceren en verkopen. Ze
bedachten en maakten een geheel nieuw model, de Flash. Die komt in 1969 op de
Nederlandse markt met type goedkeuring B 0104 NL.
Waarschijnlijk dacht de fabriek weer een flinke klapper te kunnen
maken met een wat afwijkende ontwerp. Dat was tenslotte in 1947 ook gelukt
met de eerste solex. De helmplicht en een betere economie weerhield echter
veel mensen van de aankoop. Waarschijnlijk zal de wat wrakke constructie en
de eigenwijze vormen ook niet erg aantrekkelijk geweest zijn voor potentiële
kopers. Het gekke is dat de lijnvorming nu, in 2006, weer modern overkomt.
|
|
Het oorspronkelijke standaard model had voor noch achtervering maar het “de
luxe” model, de rood/witte, had een met schommelarmen voorziene verende voorvork.
De
bromfiets is voorzien van een cardanas en een schijfrem in het achterwiel.
Het 49cc motortje levert 1,4 PK en is goed voor 40 km/uur. Zijn verbruik
ligt op twee liter benzine op de 100 kilometer. Overbrenging geschied door
middel van een centrifugaal koppeling.
|
Opvallend is dat de hele brommer in
elkaar gezet is met bouten en moeren en hij kan dus met weinig gereedschap
snel gedemonteerd worden. Het enige laswerk dat ik kon ontdekken zit aan het
balhoofd.
Al het plaatwerk en de moeren en bouten
zijn wel erg Frans, roestgevoelig
dus. Ook de cardan is nu niet bepaald berekend op "zwaargewichten" en moet
dus met wat beleid bereden worden. |
Foto van de linkerzijde van het blokje, Dit is echt alles. |
|
In
1972, type goedkeuring B 1303 NL, komt er een verbeterde versie uit die model 6000 gaat heten.
Waarschijnlijk is in die tijd de Solexfabriek overgenomen door Motobecane.
Er komt dan een telescoop voorvork met losse plastic koplamp en een open
achterspatbord op zodat de modder zich niet meer kan ophopen zoals bij het
eerste model gebruikelijk was.
|
Om de brommer rijdend te houden is er niet
veel technische kennis nodig zodat bijna iedereen zelf wat onderhoud kan
plegen. Helaas hielp dat niet de verkoop te bevorderen. In totaal zijn er
niet meer dan 100.000 van geproduceerd.
Voor dat u
overgaat tot de aanschaf van deze beauty bedenk dan wel dat de
onderdelenvoorziening hopeloos te noemen is. Heeft of weet u onderdelen dan hoor
ik dat graag. |
Weet u meer over
de geschiedenis van dit gekke brommertje? Neem dan even contact op dan
kunnen we het verhaal hier kwijt. |
|
Tik op de plaat voor een vergroting.
|