Harley-Davidson WLA Liberator 1945 ANALYSE
last update: 14-9-22
Bij Motormechanica in Nieuwegein waren ze aan een WLA aan het sleutelen die naar Duitsland ging. We raakten aan de praat en zo kreeg ik er wel weer zin in zo'n groen monster. Hij ging niet naar Duitsland en zo kwam hij toch bij mij terecht. Deze pagina is voor de aanhangers van het boek van Bruce Palmer III die het nodig vond om de Liberators in zeven groepen te verdelen. Sinds die tijd wordt zijn boek als de bijbel van de WL A en C gezien. Hieronder staan wat foto's om te vergelijken en bekijken. Het is duidelijk een type VII (7). Heb je aanvullende info dan hoor ik dat graag: bensmotoren@gmail.com.
 
Eindelijk vond mijn zoon Gideon het felbegeerde bloknummer (bottom- of bellynumber). Dit nummer zegt iets over de productiedatum van de carters en dus het blok. Het nummer is 45-13167. Wat ik weet is dat hij dan gemaakt is tussen begin oktober 1944 en 16 augustus 1945. Toen stopte de productie. Wel vreemd dat het bouwjaar van het blok en de revisie er van in hetzelfde jaar liggen.
 
Met een zaklantaarn zat ik de hele motor te bekijken op zoek naar details. Op de achterste cilinderkop ontdekte ik een rebuilt-tag. Ook wel rebuilding tag genoemd. Heel bijzonder en behoorlijk zeldzaam. Tijdens en na de oorlog werden veel motoren en/of blokken naar de VS teruggestuurd en opgeknapt bij een paar grote bedrijven. Die kregen vaak een plaatje waarop stond hoe en wat. Dit plaatje is van Harley zelf. Dit blok is dus in 1945 weer terug naar de fabriek gestuurd en gereviseerd. Het is nog slecht leesbaar maar ik ga er nog mee aan de slag.
MODEL WLA REBUILT
OPD PART NUMBER 0426 ?? 70345
DATA REBUILT: ?? ?? 1945
PISTON SIZE       20
HARLEY-DAVIDSON MOTOR CO.
MILWAUKEE WAS.
 
We beginnen maar meteen met het bloknummer. Daar wordt veel over gesproken. Dat ziet er anders uit dan erop hoort te zitten. Dat is voor mij geen probleem maar puristen zullen dit wat minder vinden. Het zou kunnen dat dit nummer er tijdens het gebruik bij de Belgische Rijkswacht in is ingeslagen. Of er is toen gebruik gemaakt van een nieuw blok in een bestaande motor. Aan de struktuur van het metaal kun je zien dat het geen vervalsing is maar oorspronkelijk. Waarschijnlijk een blank reserveblok geweest, die werden zonder nummer verkocht to ver in de jaren 70.
 
Het zadel is ook een interesant ding Ik heb daar nooit zo'n nummer op zien staan. Zou gewoon een serienummer van de gebruiker kunnen zijn. Ook Belgisch? Wat zou TSO toch betekenen? Het zadel wordt vervangen door een replica zodat ik dit origineel kan bewaren.
 
Onderstaande info heb ik uit deze boeken gehaald. 
Type/model 42 WLA Type VII
productienummer 62481-70681
Bouwjaren september '44 tot augustus '45
aantal 8201 (-729)
legerreg. nr. W6128521-W6133520
  W6138558-W6141758
manual TB9-879-2, zie foto beneden
onderdelenboek SNL-G-523
framenummer 2802-41N Type 3 met gesoldeerde montagelippen voor het luchtfilter.
Waar herken je snel de type VII aan: Lage munitiekist, tweede model voorspatbord, laag gemonteerde koplamp, groen geverfd carter en transmissie, zwart geverfde cilinderkoppen en cilinders, groene carburateurbody (ipv brons), stalen luchtfilterinlaat, rechthoekige gegevensplaat op de tank, tankschakelaar zonder slot, ontluchtingspijp voor diepwater, OLIE-label rechts in reliëf op de olietank, canvas voorscherm. Zie verder de foto's hieronder.
 
Zo te zien originele GUIDE achterlichten. 
 
De beide achterlichten hebben lange bouten met schroefdraad. Zou kunnen dat dit universele legerlampen zijn die je ook bij een Jeep kunt vinden. Maar die hadden nog langere boutjes. Zijn dus wel origineel.
 
Het framenummer links op het balhoofd. Dit is het logo van AmForge. Een gieterij van de gietstukken voor de frames. Uit 1944 zijn de nummers 10, 11 en 12 bekend. Zal 13 wel 1945 zijn.
 
Framenummer rechts. 
 
Detail van de voorband. 
 
Deel van de ontsteking en breather.
 
Ontluchtingspijp voor diepwater op het carter en transmissie 
 
Ook op de versnellingsbak zit een pijpje voor het geval de motor door diep water moet rijden. Dat is dat vertikale pijpje dat je op de foto ziet. Goed te zien is ook de aarding van de bedrading en accu. Alles is nog vuil maar dat komt goed.
 
Originele bedrading en schoentjes. 
 
Voorscherm bescherming. Zijn twee modellen van.
 
Contactschakelaar zonder slot en geblindeerde lampjes. Daar zit aan de binnenkant een stukje karton in met een klein gaatje. De snelheidmeter lijkt mij te mooi voor origineel maar je weet het nooit. Na binnengekomen info kunnen we alleen maar concluderen dat hij wel origineel is. De replica heeft een dagteller met 4 cijfers.
 
Rechthoekig plaatje met gegevens. Geboortedatum 30 juni 1945 en serienummer 69936. Het blijkt een origineel plaatje te zijn. Op de replica  staat het nummer 808 in plaats van 855 LBS. 
 
Alleen de laatst geproduceerde serie motoren had dit in reliëf op de olietank zitten. 
 
Zwarte en wat roestige cilinders en koppen. Kenmerk van type VII.  De vroegere koppen zijn meestal kaal aluminium. Op de linker is nog net nummer 5 te herkennen. Dat staat voor hoge compressie. Dat moet je niet al te letterlijk nemen.
 
Ook de groene carterdelen en ontstekingdop zijn groen en weer volgens VII. 
 
Hier zou een rond exemplaar moeten zitten volgens Palmer maar die kan zich ook vergissen. Kastje ziet er ook origineel uit.
 
Groene bobine. Zijn ook vaak zwart.
 
Vreemd kastje op het frame. Blijkt een "Generator Field Switch" te zijn. Ergens in 44 op de motoren geplaatst en als eerste op type V(5) die werden gemaakt na begin 44.
 
Uit Palmer heb ik begrepen dat de voetsteunen zwart geverfd waren maar dat is zo opgelost. Zien er overigens weinig gebruikt uit.
 
Voorrem met de juiste borging. Remmen ho maar. 
 
Ook hier ziet het er behoorlijk origineel uit. Lamp is gemerkt GUIDE en de schakelaar heeft een pakking. Dat samen met een afwater gaatje aan de onderkant maakt hem origineel.
 
Juiste lampje zo te zien en hier kan niet veel mis mee zijn.
 
Op dit type hoort ook een "laag model" munitiekist.
 
 
Nooit gezien maar een manier om hem op slot te kunnen zetten. Dit kan wel een spoor zijn naar de oorspronkelijke eigenaar. De oplossing is vrij simpel. Het uitstekende plaatje kan naar binnen draaien en dan kan er een slotje door het gat. Hierdoor kun je hem niet uit de eerste versnelling krijgen. Een soort parkeerrem dus. Ben benieuwd naar de oorsprong. Is niet origineel Harley.
 
Zoals het "hoort" op de 7, een groen gespoten carburateur M88. De sproeiers zijn wat aangepast om hem beter te laten lopen volgens de kenners.
 
Het met olie gevulde luchtfilter met geperste stalen aansluiting op de carburateur. Modellen hiervoor was dat van gegoten aluminium.
 
Bij type VII zijn de lippen waar de montageplaat van het luchtfilter aan vast zit gesoldeerd aan het frame.
 
De originele klemmetjes voor de bedrading naar het achterlicht. Met deuk uit een ver verleden. 
 

This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages