|
|
|
van
XLCH naar
XLCR (CR=Caferacer)
The Shifter Cam partnumber 34002-77 |
Dit
leuke onderdeel is uit de versnellingsbak van de Sportster XLCR
(1977-1979) Voor zover ik weet het enige model waar hij in gebruikt is.
Dit onderdeel kost in de US ongeveer 200 dollar. Omdat bij de caferacer
de pedalen naar achteren zijn verplaatst is de schakelpedaal omgedraaid
waardoor er een aanpassing in de versnellingbak nodig was om een normaal
schakelpatroon te krijgen. Dit werd gedaan door een andere "shifter
cam".
<<< de "nieuwe" Shifter Cam van de XLCR
(caferacer)
|
Zoals
gebruikelijk zal Harley bij de ontwikkeling niet veel geld hebben
uitgegeven. Op de foto links de normale Shifter Cam van de andere typen
Sportster tot 1984 (Ironhead). Duidelijk is te zien dat het patroon van
de sleuven anders loopt. Door de vorken die in de sleuven lopen worden
de tandwielen over hun assen verschoven.
Je moet even goed kijken
om de verschillen te zien. Eigenlijk bleek de oplossing zo simpel dat
het bijna niet mogelijk was. Na wat discussie op het Sportsterforum werd
het tijd om te laten zien dat het echt eenvoudig was aan te passen en
voor weinig geld.
Of dit ook voor de latere Sportsterren (EVO)
kan weet ik niet. |
|
|
Hier zie je hoe de plaat in de
versnellingsbak is gemonteerd. |
|
De Shifter Cam is eenvoudig uit de
schakelklok te verwijderen. |
|
Om te kunnen kijken of mijn idee klopte heb
ik een goedkope shifter cam gekocht om aan te passen. Niet de kwalitiet
die ik nodig heb maar dat komt wel als ik aan de versnellingsbak toekom.
Op de foto is te zien dat ik de lassen heb weggeslepen. |
|
Hier is het asje eruit getikt. De nok in het
gat moest ook weggeslepen worden om de as wat te kunnen draaien.
Hieronder zie je het resultaat. Een zeer goedkope en eenvoudige
oplossing om de versnellingsbak aan te passen. Lijkt er op dat dit ook
bij ander typen Sportsterren zou kunnen. LET OP: Hij zit nog niet
vastgelast. |
|
|
|