Harley-Davidson Sportster H 1959

 
In juni 2006 kwam er weer een project voorbij. Chris heeft omstreeks 1991 een Sportster KH 900 in onderdelen gekocht en een groot gedeelte daarvan gereviseerd. Helemaal af is hij niet gekomen. Veel sleutelaars kennen dat wel. Uiteindelijk besloot hij dan maar afstand te doen van zijn levenswerk en nam contact met mij op.
 
Een eerste indruk wijst naar een Sportster uit 1957, zou nog net kunnen met een zijklepblok. Maar het kenteken staat op 1959. Nadere bestudering leverde wat meer info op. De foto hieronder geeft een idee hoe de motor er uit hoort te zien.  Alleen daar zit een ander blok in, een kopklepper, en die hoort ook in een 59 er Sportster.
 
In mijn project huist een zijklepper blok van een KH 900 en die is maar een paar jaar gemaakt. Van 1953 tot 1956. Ik moet dus wat keuzes gaan maken. Gaan we op zoek naar een 59 blok of laten we het gereviseerde KH blok zitten? Bouw ik hem origineel op of maak ik er gewoon een mooie Sportster van. Ik vind het zonde om hem te verchopperen want vroege Sportsterren beginnen uit te sterven en er rijden al genoeg verpeste Sportys rond.
 
 

Wat doen we in 2006 als we informatie zoeken? Precies: internet. Dit leverde de volgende platen op. Een folder uit 1959 met daarop een duidelijke afbeelding van de koplamp Nacelle die duidelijk is afgeleid van zijn grote broer, de Duo Glide. Een mode die door Triumph gelanceerd werd. Verder geeft het de eerste aanwijzing over de tankbeschildering. Een reclamefoto uit 1961. Boven een advertentie uit 59 waarin de Sportster als model H wordt geïntroduceerd. Het standaard model werd al XL genoemd. Zo ontstond dus model XLH. De styling werd dus Jet Stream genoemd naar het toen populaire straaljager thema.

 
Op het kenteken staan wat leuke feiten die ik graag met je deel. Het kenteken is afgeven op 19 augustus 1959. Vermelde type is XL/Sportster en je kunt tegenwoordig bij de RDW kijken op internet of de motor inderdaad op dat kenteken bestaat. doet hij dus. Op 14-10-1976 is de motor op kenteken gezet door dhr. J.Rijkse in Rotterdam. De vorige eigenaar is geboren op 4-7-1925 en zou nu dus 81 moeten zijn. Zou hij nog leven? Zoeken op internet leverde geen info op dus doe ik een oproep aan u. Op de reclame hiernaast is de Sportster helemaal rechtsboven afgebeeld. Harley verkocht liever de grote modellen. Hier is goed te zien dat het over het model H gaat.
 
Dit is een foto van internet van een Sportster uit 1959. Een aantal zaken kloppen niet helemaal. De koplampomhulling is van een jaar eerder en stamt nog van de KH900. Het achterwiel is een 16 inch model. Ook niet gebruikelijk in die tijd.
 
 
Hier twee zwart wit platen die wel heel erg op originele fabrieksuitgaven lijken. Deze twee zal ik gaan gebruiken als uitgangspunt voor de opknapbeurt van mijn Sportster. De tank beschildering is alleen van 1960. Op de foto hieronder is ook een Sportster uit dezelfde periode te zien maar hier gaat het over een race motor. Dit model werd de XLR genoemd
 
Er waren eigenlijk maar twee modellen van de Sportster in 59 bedoelt voor straatgebruik. De XLH en de XLCH. De laatste had o.a. een andere koplampbevestiging zoals we die nu nog kennen, een andere olietank en primaire kettingkast. CH staat voor: Competition Hot. Onder: Officiële fabrieksfoto uit 1959. Ook toen dachten ze al dat een dame voor de motor tot betere verkopen zal leiden. Het heeft een paar jaar geduurd voor dat de fabrikanten er achter kwamen dat de juffrouw ook achter de motor kan staan.
 
Info gevonden op internet die ik ga gebuiken als uitgangspunt voor de restauratie. 1958 staat er bij ter vergelijk.
1958 modellen:
  • XLH introduced with higher compression and larger valves
  • Camshaft gears became integrated with the camshafts, eliminating the need for a woodruff key.
  • Drive gearshaft was enlarged .125 in.
  • Drive gear and second gear support shaft was enlarged .125 in and had 8 splines (instead of 6).
  • Choke control lever moved from left side to the air cleaner.
  • Heavier clutch cover and new gasket.
  • New oil resistant clutch hub seal and gearshaft o-ring.
  • Two brush generator.
  • Optional turn signals and 1 in over suspension.
  • The XLC & XLCH (Competition/California Hot), Larger ports and valves, High domed pistons, Light ended tappets, Magneto ignition
  • Production Information:
    • XL (579), $1,155
    • XLH (711)
    • XLC 
    • XLCH (239)

1959 modellen:

  • New dual exhaust on XLH with twin mufflers.
  • Nacelle headlamp on XLH
  • 5 ¾ in headlamp with eyebrow on XLCH
  • Trip-o-meter on XLCH
  • Nylon chain tensioner
  • Single switch ignition on left fork
  • Valanced front fender
  • End relieved connecting rod bearings
  • 14.5 sec ¼ mile (90 mph)
  • Production Information:
    • XL (42), $1,175
    • XLH (947), $1,200
    • XLCH (1059), $1,285

 

1957XL Basis Sportster
1957 XLA Militaire XL, laatste levering tweecilinder van Harley aan het leger.
1958 XLH High performance XL
1958 XLC gestripte XL voor California Model
1958 XLCH Higher Performance XLC
1958 XLRTT Tourist Trophy Racer
1974 XR-750 Racer
1977 XLT Tour XL met grotere tank
1977 XLCR Cafe Racer (XLH met stuurkuip)
1978 XLS Custom Styled XLH ("Roadster")
1983 XLX-61 Budget XL
1983 XR-1000 XL met opgepepte XR-750  motor
1986 XLH-883 Evolution Sportster blok ("Hugger" en "de Luxe")
1986 XLH-1100 Evolution Sportster blok met 1100 cc
1988 XLH-1200 Vervangt de XLH-1100, nu met 1200cc blok
1996 XL-1200 S Sport met verbeterde vering en meer grondspeling
1999 XL 883 C Custum uitvoering
2002 XL 883 R Oranje Race uitvoering
2005 XL 883 L Lage uitvoering (Low)

 

Mijn project:

Een "open" zicht op het KH900 blok dat eigenlijk een beetje verdwaald in dit frame is terecht gekomen. Typisch Harley dat een motorblok van een vroeger model gewoon in een later frame past. Waarom zou je wat veranderen? Toch?
 
Andere kant van het prachtige zijklep blok. Het laatste zijklep blok dat Harley ooit produceerde. In 1957 kwamen er cilinderkoppen met kopkleppen op. De rest bleef vrijwel ongewijzigd. De Sportster wordt heden, 2006, nog steeds gemaakt na vele aanpassingen en moderniseringen. De basis is echter altijd gelijk gebleven.
 
Wat kan roest toch mooi zijn. Dit krijg je als  je motor meer dan tien jaar in een garage staat. Jammer maar geen echt probleem.
 
Na enkele dagen sleutelen is het duidelijk dat het om een Harley-Davidson XLH uit 1959 gaat. Alle onderdelen zitten er bij. Alleen het blok is niet het juiste blok dat in een 59 frame hoort. Leuk om te lezen is het feit dat er maar 947 van gemaakt zijn in 1959.
 
Alle onderdelen zitten op hun plek en de motor is wonderwel compleet. Nu het zaakje weer uit elkaar halen en naar de spuiter en een paar zaken laten verchromen. Gaat weer en berg geld kosten maar de motor verdient het.
 
Linkerkant met het luchtfilter. Die toeter is inderdaad de toeter.
 


 
Wat leven we toch in een leuke tijd. Moest je vroeger op je knieën gaan smeken bij de locale sloperijen of Harley dealer, tegenwoordig is alles gewoon te koop op Ebay. Even goed zoeken en met de lage dollar komt het gewoon tot aan je voordeur. In december van 2006 kwam ik er, al zittend in de garage, achter dat ik toch wat teveel projecten in huis had. Na lang beraad en twijfel besloot ik om het bijltje er bij neer te leggen, althans voor voorlopig.  Ik zetten de Liberator met zijspan die ik ook nog heb en mijn "boodschappenbrommer", een Harley Sportster 883, te koop op Marktplaats. Na een paar weken het gezeur aan te zien besloot ik om maar eens de zaak goed aan te pakken en heb ongeveer 25 mailtjes naar Harely-dealers gestuurd met foto's en verzoek om 3 Harley's in te ruilen. Slechts een handvol nam de moeite om te reageren. Gelukkig beleven er genoeg reacties over om eens op pad te gaan met de foto's en een Harley dealer in Brabant zag wel wat in drie Harley's en wilde de hele zooitje wel inruilen. Zo gezegd, zo gedaan.
 

Eind project.

Inmiddels heeft de nieuwe eigenaar zich gemeld en de volgende foto's doorgemaild:

                       This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages