Honda CBX 650 SC 1983

Marktplaats bracht in juni 2009 weer een leuk zomer-project binnen. Deze keer viel het oog op een Honda. Ik heb nog nooit een viercilinder gehad. Na wat informatie zoeken en vergelijken op internet leek de CBX 650 SC een kanshebber. Hij heeft een cardan en geen ketting. Vind ik handig. Ook het model bevalt mij hoewel ik de koplamp wel wat erg hoog vind zitten. Het is het eerste model met iets voorover hellende cilinders en dubbele nokkenassen. Het oude model had er één. Er is ook een 550cc en 750cc model. Het blok lijkt  minder breed door de dynamo die achter de cilinders zit. Opvallend is dat weinig modellen verbouwd zijn. Bijna iedereen rijdt nog met het originele hoge stuur.
In Duitsland zie je ook een CBX 650 E. De verschillen die ik kan ontdekken zijn een grotere tank van 18 liter (CBX=14 liter) voorzien van biezen, ander model voetsteps en een andere uitlaat. Ook de aluminium beugels onder de buddy zijn zwart aan de binnenkant. Het zou kunnen dat dit een "gedrosselde" uitvoering is. Minder vermogen dus. Kan ook zijn dat het meer een sport/touruitvoering is. Soms hebben ze een ronde koplamp ipv de rechthoekige. Op internet vind je geknepen uitvoeringen. Daar zitten andere nokkenassen in en er is iets met de carburateurs gedaan.
 
De aanschafprijs was overtuigend laag dus kan ik mij er weer eens lekker op uitleven. Je kunt natuurlijk ook meteen een goede kopen maar dan hoeft er niet veel gesleuteld te worden. Prijzen voor een goede Nighthawk schommelen op dit moment tussen de duizend en vijftien honderd euro. Voor iets meer heb je er één door een dealer geleverd. Dat geeft meestal wat meer zekerheid. Er moet aan dit exemplaar wel wat gebeuren. Het blok is los maar misschien wel een beetje erg los. Startmotor draait maar geen ploffen uit de mooie uitlaten. De valbeugels kunnen wijzen op een voormalige lesmotor. Dat is niet echt positief.
 
Er zal nog heel wat gepoetst moeten worden maar niets is echt dramatisch verrot zo te zien. Daar kom ik later wel op terug. De polijstmachine zal weer overuren gaan draaien. De blokken moeten bullitproof zijn maar hoe bullitproof moet nog blijken.
 
Mijn nieuwe "doppie" is toch wat kleiner dan mijn vorige combootje. Passen en meten dus maar het gaat.
 
Beetje proppen maar hij kon zo geen kant op.
 

Nou, daar staat die dan op de brug. Komende tijd eerst maar eens rustig gaan kijken en zoeken waarom hij niet start. Dan een plannetje maken hoe we hem weer in perfecte staat krijgen. Ik heb geen haast want ik vind het leuk om te doen. Hij is mooi genoeg dus er wordt niks gechopt. Wel wat kleiner knippers want die zijn overleden.

 
Op zoek naar de vonken. Alles werkt maar de bougies laten geen vonkjes los. Alle stekkers even schoongemaakt maar dat hielp niet echt. Ik zal wel wat over het hoofd zien.Op Marktplaats stonden een CDI unit en bobines te koop dus die maar meteen gekocht. Als die het niet zijn heb ik ze alvast op voorraad.

 

Om toch maar wat te doen te hebben de hele achterpartij maar even verwijdert om te kijken hoe er nieuwe knippers op moeten. Die zijn al in bestelling bij Motozoom.
 
Het aluminium was nogal flink aangetast. Na verwijdering en een behandeling met een lamellenschijfje met 320 schuurpapier en Scots-Brite zien ze er weer netjes uit. Ik wou ze eerst polijsten maar er zit al genoeg glim op de motor. De buddy met cockpitspray gedaan dan ziet die er ook weer even strak uit.
 
De nieuwe knippers van Motozoom waren snel binnen en na twee zekeringen te hebben opgeblazen zitten ze nu en werken.
 
Zo ziet een motorblok er uit als je de tank er af haalt. Na vele jaren het weer te hebben getrotseerd is het aluminium lekker aan het bloemkolen. De compressie is, na het maken van een verlengbuis voor de meter, helemaal goed bevonden. Het blok blijft voorlopig dus dicht.
 
Bijna alle kapjes hebben de "behandeling" ondergaan. Flink onder de lamellenschijf en dan met een zachte schuurspons. Zien ze er weer even lekker uit en het totaalbeeld van de motor wordt er wat beter van. Het Honda dekseltje heb ik gepolijst. De rest van het blok wordt tandenborstel werk zo te zien. De valbeugels heb ik er afgehaald om beter bij het blok te kunnen.
 
Sommige kapjes hebben wel erg geleden onder het Nederlandse klimaat. De rechter heeft al een staal borstel gezien. Bovenstaande klusjes werden ingegeven door het feit dat ik niet verder kon in de speurtocht naar vonken. 
 
Bij het doormeten van de "opnemers" bleek er één kapot te zijn. Na bellen met Honda bleken ze niet zo gemakkelijk te leveren te zijn. Ebay bracht voor 15 euro de oplossing. Wacht nog even tot het binnen is. Foto hiernaast zijn ze al gedemonteerd. Dezelfde avond nog een nieuwe verzamelpot voor de uitlaten gescoord voor 75 euro in Italië. Bij een check van de motor bleek die ook niet echt nieuw meer te zijn. Hopen dat de dempers het nog even volhouden. Ook een nieuwe koppelingshandel en een set RVS bouten moet nog binnenkomen.
 
Onderdelen zijn er op Marktplaats wel te vinden maar zaken doen op MP is niet altijd een pretje. Op Ebay is ook genoeg te vinden en met een beetje geduld komen de onderdelen vanzelf in de verkoop. Vooral in Duitsland worden er motoren gesloopt en staat ieder onderdeeltje op Ebay. Jammer dat de verzendkosten soms hoger zijn dan de prijs van het onderdeel. Uitlaten van dit model schijnen een duur probleem te zijn. Ik vond een verzamelpot en twee dempers voor 350 euro.

Elke motor heeft zo zijn sterke en zwakke punten. Het is natuurlijk slim om eerst eens rond te neuzen wat de zwakke punten van een model zijn. VOOR dat je er één koopt. Ik had het gelezen maar dacht dat het wel mee zou vallen. De achterbrug is nogal "roestgevoelig". Een foto zegt genoeg.

 
Dat was even slikken, de hele achterpartij moet er dus af. Rampzalig is het niet maar we gaan toch eerst maar op zoek naar een andere achterbrug en gaan bekijken of we er met wat laswerk vanaf kunnen komen.
 
Een andere achterbrug was eigenlijk al snel gevonden. Een voor mij onbekend adres had er nog een liggen, Piet van Ekeren in Apeldoorn. Hij heeft een hele partij oude Honda spullen liggen, alleen geen achterbrug nu meer. Natuurlijk heb ik de beginnende roestplekken weggeschuurd en bijgespoten. Nu hoeft hij er "alleen" nog maar even op.
 
Nu ik dan toch bezig was de onderkant te bekijken heb ik maar een paar foto's van de uitlaat gemaakt. Nu rij ik al bijna 40 jaar motor maar zo'n doorgeroeste pijp heb ik nog nooit gezien. De jacht naar andere uitlaten is dus open. Hoe kan een motor zo roesten aan de onderkant?
 
In Duitsland vond ik een setjes RVS boutjes en alles wat er nu vanaf komt wordt er weer opgezet met die boutjes. Het dekseltje heb ik maar eens gezandstraald om te kijken of dat mooi was. Is het dus. Draad moet ik nog beter vastleggen.
 
Motorblok in vol ornaat. Vier kleppen per cilinder, oliekoeler, hydraulische klepstoters, cardan aandrijving en het eerste digitale dashboard. Verder nog het TRAC anti-dive system, anti-duik dus en een hydraulische koppeling. En dat allemaal uit 1983.

 

 
14-07-2009, 19.34; hij loopt.
Het begint op een dagboek te lijken. Vanmorgen kwamen de spullen van Ebay. Lekker vlug. Meteen na de warme hap aan het werk. Eerst de opnemers er op gezet met vers gestraald dekseltje. Alleen wat ploffen maar nog niets. Toen maar doorgemeten en dat was goed. Benzine nagekeken, leek in orde. Dan maar de bobines gecheckt, bingo. Een van de twee deed het niet. Die vervangen en hopsakee. Lopen dat ding. Overigens met een uitlaatgeluid die op een circuit niet zal misstaan. Meteen maar een flinke scheut carburateurreiniger in de tank gedaan en het spul eens even warm laten lopen.
 
Na de koffie nog maar eens gekeken en besloten om maar meteen de achtervork te monteren. Ging eigenlijk goed totdat ik aan de rechterkant kwam. Clymer gaf uitkomst. Er was een speciaal stuk gereedschap voor nodig. Had ik beter eerst kunnen opzoeken. Maar niet getreurd. Wat je niet hebt moet je maken is mijn motto. 
 
Aldus geschiede. Een oude dopsleutel moest er aan geloven. Na heel wat slijpen en passen kreeg ik het kreng los. Mooi systeem maar niet voor de thuissleutelaar. Aanhaalmoment had ik niet maar vast is vast en geen speling op de achtervork. Ik zal wel vaak checken of de zaak blijft zitten.
 
Ziedaar de hele handel is er uit. Nog wat zitten rommelen met een kabeltje en een slangetje dat in de weg zat maar eigenlijk een fluitje van een cent. Volgens Clymer moeten eerst de uitlaten er onder uit maar zo ging het dus ook.
 
Nu hij er onder uit is kun je goed zien hoe gaar de achterbrug eigenlijk was. Dit is geen roesten maar rotten. De houder waar de remstang in verankerd zit was niet echt meer betrouwbaar. Een keer flink remmen en hopsakee, stront aan de knikker.
 
Daar staat hij weer, in volle glorie. Alleen nog maar de uitlaten en afstellen.
 
16-07-2009 Verloren uurtje
Een motor pimpen zit hem in de kleine dingentjes. Ebay bracht een nieuwe koppelingshandel a 15 euro en dat maakt het meteen weer netter. Samen met origineel lijkende handvatten ziet het stuur er weer gewoon uit.
 
Omdat ik toch wat tijd over had dacht ik maar even de olie te verversen. U kent het wel. Blok even warm draaien en hup de plug er uit. Dat ging iets te gemakkelijk. Bleek dat die er in geplakt zat met een soort rubberlijm. Goeie dealer waar die in onderhoud is geweest. Me rot gezocht naar een passende tap. Toen nog een bijpassende bout en een uurtje later zat alles (hopelijk) weer oliedicht. Ik heb nog nooit zoveel olie gebruikt bij het tappen. Was zelfsmerend.
 
De tussendemper is binnen. Helemaal uit Italië en spiksplinternieuw. Of ik er iets aan heb weet ik niet want bij de ingesloten handleiding is hij voor de CBX650 E. Die is net weer anders dan de CBX650 SC. Nu is het wel zo dat het rotte deel van mijn uitlaat precies dat gedeelte is. Met ander woorden, ik ga kijken of ik het rotte deel ertussen uit kan zagen en vervangen door dit deel. Eventueel aangevuld met een paar universele dempers van Motozoom. Maar ik kijk ook nog even verder.
 
En zo kwam, na een avondje stoeien met roest en vastgerotte bouten, de uitlaat onder de motor vandaag. Gelukkig was motormaatje Frank er om te helpen want ik had de moed even verloren. Dat allemaal door één vastgerotte bout waarmee de uitlaat onder het blok vastzat. Één bout en nog wel de laatste. Maar goed, het goede nieuws is dat de bochten nog bruikbaar zijn samen met het in Italië gekochte tussenstuk. Nu nog wat dempers.
 
Soms heb je geluk bij zo'n projectje. Dezelfde avond dat de uitlaat onder de motor werd gesloopt ontdekte ik een vervangingsexemplaar op Marktplaats. Volgende dag gebeld en meteen opgehaald. Maar meteen eronder gehangen en hoppa.....klaar.

Het is een uitlaat van het merk JAMA en eigenlijk gemaakt voor de 650 E. Maar hij past met wat gerommel in de marge. Hier en daar een deukje maar dat mag de pret niet drukken. Voorlopig is dit project weer klaar en kan ik ploffen.

 
Na een korte pauze, anderen noemen dat vakantie, toch maar weer eens naar de uitlaat gekeken want die blijft toch wat pruttellen. Bleek dat de kraag aan het uiteinde flink wat korter was dan de originele. Die uitlaten worden met een paar losse "halve maantjes" (ik weet de originele naam niet) tegen de kop aangeduwd met daartussen een pakking. Uiteindelijk maar zelf iets langere "maantjes" gemaakt en nu zit het hele zaakje lucht en gasdicht. Voor het gemak was ik vergeten dat de hele voorvork nog moet worden nagekeken. Gaan we de komende week doen.
 
 
 
 
 
In december 2009 houd ik altijd grote opruiming om weer wat nieuw spul te kunnen kopen dus ging deze motor weer naar een andere liefhebber.