Chang Jiang remmen

De standaard zijspanbakken van de Chang Jiang hebben geen geremd zijspanwiel. Omdat ik niet veel vertrouwen heb in het remvermogen van een ontwerp uit 1938 begon ik maar eens op internet te zoeken naar een oplossing. Die was snel gevonden. In Beijing is de CJ 750 mateloos populair dus zijn er veel zaakjes die van alles verkopen. Zo ook dus een setje voor een zijspanrem. Complete set met alles erin kwam voor iets minder dan 80 euro helemaal hier na toe gevlogen.
Je moet wel wat aanpassen. Het is een standaard ankerplaat uit het voorwiel dat vrij gemakkelijk op de as van het zijpanwiel kan worden gezet. Alleen steekt de verankering niet ver genoeg uit of je moet een beugel op de schommelarm lassen. Ik heb geen lasapparaat dus maakte ik een 1,5 cm langere pen waar de schoenen om draaien. De as is 14 mm dik dus met wat geknutsel zat er na een uurtje een nieuwe in van materiaal wat ik nog had liggen. In de schommelarm boorde ik een gat van 14 mm, net diep genoeg om die pen in te laten vallen. Hopelijk is dat genoeg.
De kabel van de zijspanrem is aangesloten op een koppelstuk waardoor de remdruk wat wordt verdeeld tussen de achterrem en de zijspanrem. Hopen maar dat het ook werkt. Ik heb hem zo afgesteld dat de achterrem altijd blijft werken en de zijspanrem dient als extra.

Foto hiernaast is de proefopstelling van de trekstang en de remkabel verankering. De beugel zit op de plaat waar de accu nog op wordt gemonteerd.
 

DE VOORREM

Via internet en een forum kwam ik er achter dat de voorrem van een Dnepr 650 vrij gemakkelijk op de vork van een Chang te passen is. Met dank aan Ruud. Het is een two-leading-shoe. Ding snel besteld en was tegen verwachting in zeer snel uit Duitsland binnen. Helaas zonder remschoenen dus die komen later.
Voor het lekker afstellen heb ik meteen bovenstaande roestvast stalen afstelbeugel gekocht. Hieronder kun je zien dat de vork verankering wat aangepast moet worden door wat freeswerk. Ik had alleen een Dremeltje en dat is wel te zien. Eenmaal gemonteerd valt het niet meer op en zo valt hij over het bestaande anker. Kan hij altijd weer teruggebouwd worden als het niet bevalt.
Aan de binnenkant moet er een flinke rand aluminium weggezaagd worden en dan past de rem makkelijk op zijn plek. Natuurlijk kun je ook een schijfrem of zoiets plaatsen maar zo lijkt het allemaal origineel.
De remschoen kwamen lekker vlug binnen uit Duitsland en dat was nog heel wat werk om ze er in te krijgen. De remvoering is veel te dik dus na flink wat schuurbandwerk waren ze zo dun dat de klinknagels bijna de remtrommel raken. Maar ze passen nu. Gelukkig heb ik er vier gekocht zodat ik er twee weg breng en laat bekleden met dunne voering. De originele remkabel paste wonderwel maar wordt vervangen door een dikke als de nieuwe remschoenen klaar zijn. Voorlopig even wachten op wat beter weer om te gaan testen.
Ondertussen nog even een mooi kapje over de accu gemaakt zodat hij er wat minder als naasthangende accu uitziet.
Go to part 2 >>>
Tot slot een foto van het typeplaatje dat op het blok zit. Wie weet wat er staat mag het zeggen.

This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages