|
|
|
Harley Davidson Sportster 1976 |
herschreven op 17-1-2021 |
Oude liefde roest niet, behalve dan de motoren zelf. Lang geleden had ik een sportster. Plan is om er weer
één na te gaan bouwen. Niet precies hetzelfde maar wel standaard 1976. Waarom? Iedereen
wil nu een Bobber, chopper of iets Old-Skool. Gewoon standaard is veel mooier.
|
|
En
zo vond ik deze fiets. Prima basis om weer terug te verbouwen naar het origineel.
Inmiddels weet ik dat hij geboren is in juni 1976. Hij kwam naar Nederland in 1993. Heeft dus een heel leven achter zich. |
|
Aan de hand van de foto's
was het een beetje in te schatten wat ik moest doen. Eerst het plaatwerk weer terugbrengen in de juiste kleur met originele decals op de tank.
|
|
Deze tank zit er wat gek op. omdat er
geen originele carburateur opzit waardoor de benzinekraan geen plek meer heeft. |
|
Zo moet hij ongeveer gaan worden.
(picture found on the internet) |
|
En kijk eens, na een oproep op Marktplaats melde zich iemand met de juiste tank. |
|
Hoe begin je nou aan zo'n project. Eerst inlezen zal ik maar zeggen.
|
|
Alle
boeken doorgespit en een mooie manual op internet gekocht waarin deze platen staan als referentie. |
|
Zo,
hij staat binnen. Goed te zien is dat het tankje aan de achterkant wat
gek zit. Ook het stuur dat wel origineel is zal worden vervangen. |
|
De enorme DellOrto 40 mm carburateur is zo groot dat de benzinekraan geen plek meer heeft. Die carb gaat er dus vanaf om de tank weer normaal te monteren. Hij is tenslotte toch niet origineel. |
|
Om de lelijke tank montage wat te camoufleren heeft de vorige sleutelaar roestvaste afdekplaten gemaakt. |
|
Waar deze lelijke knippertjes vandaan komen weet ik niet, is ook niet interessant maar ze gaan er in ieder geval vanaf en worden vervangen door originele die toen aan het stuur zaten met een klem. |
|
In de 70's kon dat wel, een kroonsteentje maar in 2009 is dat not-done. |
|
Het lijkt alsof de uitlaten er even vlug zijn opgezet. |
|
Ander stuur van de Deuce, moet kunnen en het originele luchtfilter even met plakband op zijn plek gezet. De vreselijke benzinedop is ook al vervangen. |
|
Of dit origineel is moeten we nog even afwachten. Wat nu komen gaat zijn ellenlange sessies op Ebay om de juiste onderdelen in de US te spotten. |
|
"Ergens" komt er wat olie uit. Eigenlijk was het probleem na een goede nachtrust gevonden. Na het vergelijken van een paar foto's ontdekte ik wat er mis was. |
|
De busjes die aangegeven zijn met gekleurde pijlen zaten "gewoon" verkeerd gemonteerd. Rechts zoals ze zaten en links zoals het hoort. Hij zit nog niet helemaal gemonteerd. |
|
Een middagje shoppen bij wat adressen en hop, daar is alweer wat spul. Tank en achterspatbord kwamen van Michiel in Ede en een goede buddyseat met een ander voorspatbord kwamen van Feelders in Den Dolder. Op deze manier kan ik de rode paintset weer verkopen. |
|
Kon natuurlijk weer niet wachten dus heb de tank er maar even op gezet om te kijken. De juiste spatborden zitten er dus nog niet op. |
|
Ze
zijn niet echt mooi maar ze horen er nu eenmaal op. Marktplaats blijft
de bron en hoppa, twee leuke bolleke |
|
Ook weer van MP, een perfect uitziende en originele Keihin carburateur die in de tweede helft van 1976 de Bendix verving. |
|
Hier is hij gemonteerd met een origineel luchtfilter van, u raad het al, MP. Het is echt een perfecte manier van een motor restaureren. Niemand heeft wat aan die oude onderdelen maar, let op mijn woorden, de tijd komt nog dat ze weer gezocht worden. Er hoort nog een zwarte plaat in met het opschrift 1000 en die is onderweg uit de VS. |
|
Naast veel kleinere zaken, zoals nieuwe rubberen steps werd er ook gezocht naar een origineel uitlaatsysteem dat nooit in Nederland is gebruikt. Natuurlijk kwam hij weer van internet, ditmaal van Ebay. |
|
De buit van Ebay. Twee stevige uitlaatklemmen, een revisiesetje voor de carburateur,
een "1000" plaat voor het luchtfilter en een originele sticker voor de primaire kettingkast |
|
Voor bijna elke Harley carburateur is er wel een setje te koop om de carb even flink te "tunen". Je hebt niet alles nodig maar nu sluit alles weer lekker af. Het is wel een geduld werkje voor dunne vingers. |
|
Zo, de voorkant is weer zoals hij hoort. Alles lekker gepoetst en de bedrading netjes weggewerkt. De originele en lelijke knipperballen er weer aangehangen en passende, zwarte, kabels aan de toeren- en km-teller. De aluminium kap boven de koplamp is onder de polijstmachine geweest en glimt weer als nieuw. Ik had nog originele spiegels liggen dus die er ook maar op. Het stuur is dus niet origineel maar dat vind ik nu eenmaal mooier en lekkerder rijden. |
|
De sticker op de remschoen was een forse uitgave via Ebay. Maar als je iets wilt hebben dan moet je het gewoon doen, toch? Als het hele project klaar is zal ik er een prijslijstje aan hangen. |
|
Elke dag valt er wel een pakketje op de deurmat. Deze keer een origineel setje om de accu in het chroom te verpakken. |
|
Foto hiernaast zit het er al weer op. Het oude setje was niet kapot maar het chroom was slecht en er zat een nare badge op. |
|
Ook de kickstarter werd nieuw om hem wat op te leuken. |
|
Daar
staat hij dan, helemaal naakt. Spuitwerk gaat maar eens naar de spuiter.
Kijken wat dat gaat worden. Mooi hè, zo'n naakte brommer. Of zullen we
er toch maar een bobbertje van gaan maken? |
|
Even een ander tankje er op om te kijken hoe dat staat. De toeruitvoering. |
|
Eindelijk werd er een groot, bruin pak bezorgd. De uitlaat, duurde vier weken voor hij in huis was. De staat waarin hij verkeerde was niet helemaal volgens de beschrijving dus moest er flink gepolijst worden |
|
Foto boven zoals hij binnen was en, drie uur later, gepoetst en gepolijst. De achterkant was geen eer aan te behalen maar die ziet toch niemand. |
|
Polijsten is een dankbaar werkje vooral als het om opknappen gaat. Even flink de lappenschijf erover en hoppa de glans is weer terug. De bovendste voor en de onderste na de poetsbeurt. |
|
Monteren was even werken maar dan heb je ook wat. |
|
Harley
heeft verschillende modellen op de motoren gezet. Mooie, grote, kleine,
dunne, dikke, met demper, zonder demper. Dit model gaat op voor de eer
van de lelijkste die er ooit gemaakt is. Maar, hij hoort er nu eenmaal
op. Hij is niet de mooiste die er is maar ik loop nog wel eens tegen een
nieuwe op |
|
Dacht
ik dus bijna klaar te zijn Een vriend vroeg me of ik de kattingwielen al
had gezien. Nee dus, niet naar gekeken. Beide moeten ze vernieuwd worden
inclusief de ketting. Ook de remvoeringen zijn al bijna aan de
klinknagels gekomen dus die moeten ook nieuw. Dat wordt dus weer achter
de computer op Ebay. Het is eigenlijk niet erg want zo kan ik weer heel
wat onbereikbare delen lekker polijsten. |
|
Op
deze foto is goed te zien hoe de versnellingpook een omleiding heeft
gekregen. Hij loopt van rechts naar links. Het duurde even een paar jaar
voor dat Harley zijn blokken had aangepast aan de nieuwe
voorschriften in de USA. Voor het kettingwiel loopt een strip naar
een hevel. Die loopt weer door het frame naar de andere kant waar het
voetpedaal zit. |
|
Het
oude tandwiel zat los op zijn as en de pakking er achter lekte. Was maar
goed dat ik er een nieuwe op moest zetten, dat was hard nodig. Gelukkig
zag de as er nog prima uit dus maar meteen een tandwielset met ketting
uit de US laten komen.
Achteraf zag ik dat het een 24 tands tandwiel
was in plaats van het originele 21 tands. We proberen het eerst maar
eens uit. |
|
Hier
is het tandwiel en de ketting gemonteerd en de schakelstang zit ook weer
op zijn plek. |
|
Als
je toch bezig ben met opknappen kun je deze nieuwe kettingspanners niet
laten liggen voor $15,-. Van dat soort dingen knapt een motor zo
vreselijk eenvoudig op. |
|
Het
achterkettingwiel is wat meer werk bij de oude Sportsterren. Dit
tandwiel zit om de remtrommel vast met klinknagels. De oude moeten er
eerst vanaf geslepen worden zonder de trommel teveel te beschadigen. |
|
Hier
is de oude tandkrans van de trommel. |
|
Toevallig
heb ik een kleine straalkabine dus voor dat ik verder ging eerst de
trommel even goed roestvrij gestraald en in de verse verf gezet. Een
werkje van niks maar ook hier weer een opknapper. |
|
Daar staat hij dan. Bijna klaar. Het wachten is op de spuiter die wat
moeite had met de tank. Maar, binnenkort komt hij. Er zijn nog veel
kleine dingen te doen maar als de tank er op kan zal ik eens gaan kijken
of het monstertje wil lopen. Voor de
liefhebber van de originele Sportster: Ik ben afgeweken van het
origineel op wat kleine dingen die ook in de loop van de jaren veranderd
zouden kunnen zijn. Zo is er een ander
kettingrandje opgekomen en twee chromen sierringen om de klokken. Ook de
kickstarter is verchroomd, origineel is hij zwart. Ik heb ook nog een
platte buddy gekocht maar die komt er later pas op. |
|
Zoek
de verschillen. Welke tank is de originele? |
|
|
|
Wat
een bof dat rot weer op koninginnendag, kon ik lekker de motor af maken.
Helaas kon ik hem nog niet starten want ik had de verkeerde benzinekraan
gekocht en de originele paste ook niet. |
|
De
linker kant dan ook maar om hem te vergelijken met het uitgangspunt
daaronder. De buddy staat hoog op de lijst om te vervangen voor een heel
plat exemplaar. Nu maar hopen dat het blok ook zo goed is als de
verkoper beweerde. |
|
Nog
meer verschillen om te zoeken. Zo kocht ik de motor in november 2009.
Hij is nu weer zoals hij in 1976 uit de fabriek rolde, nou ja, bijna
dan. Zo hier en daar zitten wat gebruikssporen maar het is tenslotte een
motor van 34 jaar oud. |
|
Zo was de motor klaar, dacht ik. Lopen? Ho maar. Toch de verkeerde
carburateur gekocht. Natuurlijk de sloperijen af en de mogelijkheden
bekeken. Op internet kwam de BENDIX er het beste uit voor dit type Kick
Only. Ook nog even gekeken naar de 40 mm Dell'orto die ik nog had liggen
maar die stond en paste gewoon niet. Dus maar weer naar Ebay. Veel
carburateurs voor 25 tot 150 dollar maar allemaal flink gebruikt. Toen
vond ik een nieuwe. Overal stond hij te koop voor prijzen tussen 350-375
euro. Na wat zenuwachtige laatste minuten scoorde ik hem voor 200 euro.
Inclusief luchtfilter maar die gaat de verkoop weer in. |
|
|
Later bleek dat het een miskoop was. Er waren
wat boringen helemaal niet doorgeboord. Na wat mixen tussen een oude en
de nieuwe carburateur toch nog een werkende versie gekregen. |
|
Trouble
in paradise. Na een paar maanden staan lag er wel een erg grote plas
olie onder de motor. Lekken doen ze allemaal wel maar de hele tank was
leeg gelopen. Toen ik hem kocht, herinnerde ik mij, was er ook erg
weinig olie in de tank aanwezig. Op zoek dan maar naar het lek. Na wat
zoeken en schoonmaken kwam ik terecht bij het voortandwiel. Ik had er
nog wel een nieuwe oliekeerring op gezet |
|
Zo
te zien is het goed hommeles. Ik geloof dat nu de hele versnellingsbak
er uit moet. Daar zit ik nu niet echt op te wachten.
We zien wel eerst maar eens aan de kenners vragen wat en hoe.
Uiteindelijk de hele bak eronderuit gehaald en de naaldlagers vervangen.
Was wel even werk maar wel de oplossing. |
|
Na twee jaar mooi wezen en stof verzamelen heb ik toen uiteindelijk
besloten om de Sportster weer te verkopen aan een andere liefhebber.
Exit 76-er. |
|
|