Moto-Guzzi NTX 750 1989
 
Moto Guzzi NTX750
Op zoek naar een wat beter bruikbare motor besloot ik mijn Aermacchi te verkopen. Ik had geen zin om nog een motor er bij te kopen dus kwam het plan om de Aermacchi dan maar te ruilen of in te ruilen. Dat heeft toch twee maanden geduurd voordat zich een goede mogelijkheid aandiende.
 
Dit is een Moto-Guzzi NTX 750 uit 1989. Je ziet ze niet veel in Nederland en de onderdelen zijn wat schaars. Maar daar vinden we wel weer wat op.
 
Blijkbaar heb ik een voorkeur voor modellen die niemand wil hebben. Ik zit er niet mee want ik vermaak me uitstekend en we kunnen niet allemaal op een BMW GS rijden. De Uitlaat van mijn nieuwe aanwinst was niet origineel dus werd op internet de speurtocht ingezet naar een goede tweedehandse. Dat was nog niet zo eenvoudig.
 
uitlaatEen bekende dealer in Nijmegen verkocht er een maar rekende de goudprijs voor wat staal. Uiteindelijk kwam ik in Boekelo terecht bij een echte liefhebber. Hij wilde er wel één voor een redelijke prijs kwijt. De uitlaat loopt als spaggetti om en rond het blok en frame. Naast de accu en binnen het frame zit een tussendemper. Lijkt mij een warme bedoeling voor die accu.
 
uitlaatMaar goed, na flink wat gerommel, gebuig en gevijl kreeg ik de boel weer passend. Plastic zijpaneel er weer op en daar staat weer een origineel. Echt mooi kan ik hem niet vinden maar daar heb ik hem ook niet voor. Deze is, voor de afwisseling, gewoon om op te rijden.  Om de beide vorkpoten zat ook nog een plastic kap maar dat was iets teveel van dat spul. Die blijven dus thuis.
 
Nog nooit heb ik een motor gehad die iets te doen had met enduro of het Off Road gebeuren. Na het eerste ritje op deze NTX ben ik om. Prima fiets om op te rijden als je toch niet zo'n bochtenverslinder ben als ik. De motor ligt lekker stabiel op de weg en je zit hoog zodat je over de auto's kan kijken.
 
De enkele voorrem is wat zuinig voor zijn 60 PK maar met wat hulp van de schijf achter is het goed te doen. Het blok moet onverwoestbaar zijn maar dat moet bij deze nog blijken. Voor de zekerheid maar een tasje gereedschap meegenomen.
 
Na de eerste 300 kilometer zeer tevreden. Soepele motor en prima remmen na de aanschaf van een andere remschijf. De geldkist achterop is een goedkope oplossing om gereedschap en en slot mee te kunnen nemen.
 
Na een paar jaar vond een nieuwe eigenaar hem. Toch jammer, is een bijzondere motor.
 
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages