|
|
|
Moto-Guzzi NTX 750 1989 |
|
|
Op zoek naar een wat
beter bruikbare motor besloot ik mijn Aermacchi te verkopen. Ik had geen zin om nog een motor
er bij te kopen
dus kwam het plan om de Aermacchi dan maar te ruilen of in te ruilen. Dat heeft toch
twee maanden geduurd voordat zich een goede mogelijkheid aandiende.
|
|
Dit is een Moto-Guzzi NTX 750 uit 1989. Je ziet ze niet veel in Nederland en de
onderdelen zijn wat schaars. Maar daar vinden we wel weer wat op.
|
|
Blijkbaar
heb ik een voorkeur voor modellen die niemand wil hebben. Ik zit er niet
mee want ik vermaak me uitstekend en we kunnen niet allemaal op een BMW
GS rijden. De Uitlaat van mijn
nieuwe aanwinst was niet origineel dus werd op internet de speurtocht
ingezet naar een goede tweedehandse. Dat was nog niet zo eenvoudig.
|
|
Een bekende dealer in Nijmegen verkocht er een maar
rekende de goudprijs voor wat staal. Uiteindelijk kwam ik in Boekelo
terecht bij een echte liefhebber. Hij wilde er wel één voor een
redelijke prijs kwijt. De uitlaat loopt als spaggetti om en rond het
blok en frame. Naast de accu en binnen het frame zit een tussendemper.
Lijkt mij een warme bedoeling voor die
accu. |
|
Maar
goed, na flink wat gerommel, gebuig en gevijl kreeg ik de boel weer
passend. Plastic zijpaneel er weer op en daar staat weer een origineel.
Echt mooi kan ik hem niet vinden maar daar heb ik hem ook niet voor.
Deze is, voor de afwisseling, gewoon om op te rijden. Om de beide
vorkpoten zat ook nog een plastic kap maar dat was iets teveel van dat
spul. Die blijven dus thuis. |
|
Nog
nooit heb ik een motor gehad die iets te doen had met enduro of het Off
Road gebeuren. Na het eerste ritje op deze NTX ben ik om. Prima fiets om
op te rijden als je toch niet zo'n bochtenverslinder ben als ik. De
motor ligt lekker stabiel op de weg en je zit hoog zodat je over de
auto's kan kijken. |
|
De
enkele voorrem is wat zuinig voor zijn 60 PK maar met wat hulp van de
schijf achter is het goed te doen. Het blok moet onverwoestbaar zijn
maar dat moet bij deze nog blijken. Voor de zekerheid maar een tasje
gereedschap meegenomen. |
|
Na
de eerste 300 kilometer zeer tevreden. Soepele motor en prima remmen na
de aanschaf van een andere remschijf. De geldkist achterop is een
goedkope oplossing om gereedschap en en slot mee te kunnen nemen. |
|
Na een
paar jaar vond een nieuwe eigenaar hem. Toch jammer, is een bijzondere
motor. |
|
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages |
|