Harley Davidson
WLA LIBERATOR 1942 |
|
|
Via via kreeg ik een tip dat er ergens een
oude Harley stond. Die verhalen hoor je wel vaker maar deze keer leek
het echt te zijn. Na vele weken vragen, bieden en bellen werd de motor
bezorgd tot voor de deur. Zo van een afstand een redelijke motor maar de
vijfentwintig jaar in een stalling hebben hem geen goed gedaan. De eerste indruk
is een redelijk tot complete en originele motor. Onderstaande foto's
zijn genomen nadat de motor binnen was gezet om eerst eens te
inventariseren wat we nu weer in huis hebben gehaald. |
|
|
Eenmaal
van de aanhanger bleek de eerste indruk de juiste te zijn. Hier en daar
wat roest maar niets dramatisch, dacht ik zo. Maar vooral compleet. De tassen zitten
er ook nog bij. Het scherm in niet zoals het hoort maar das geen drama,
gaat er toch af. |
|
|
Hij heeft een laagzittende munutiekist dat
moet haast wel origineel zijn. Op het eerste gezicht lijkt de
verduisteringslamp niet origineel. De rechter lamp is in ieder geval de juiste.
De linker moet ik nog even uitzoeken. |
|
|
De lange (?) bouten aan de achterkant wijzen
er op dat het een universele en geen WLA lamp is. De montage van de
draad heb ik nog nooit gezien of ben het vergeten. Draad zelf lijkt wel
origineel maar het beugeltje niet. |
|
|
Oud model schakelpatroon, inclusief wat
roest. Zit ook muurvast. Uit de tank komt een enorme grafgeur. Die moet
eerst schoon. |
|
|
De
aluminium koppelstuk tussen de carburateur en de slang is ook gebruikt
tot een bepaald model. Zoeken we nog op. Benzineslang is niet origineel WLA maar WLC. |
|
|
Kistje is het lage model maar ik kan daar geen info over vinden. De
sluiting lijkt mij niet origineel maar is het wel. |
|
|
Dat
lijkt mij nou echt helemaal meer dan zestig jaar oud. |
|
|
Gelukkig, het originele toetertje. Scheelt een hoop geld als die er niet
op zit. Aan de bedrading daarachter is te zien dat er aan gewerkt is. |
|
|
Ook
hier een juigstemming. De originele teller. Linker, groene, glaasje is
niet goed maar die scoren we wel op Ebay. Dimmer ontbreekt maar die heb
ik nog ergens liggen. |
|
|
Te
mooi om waar te zijn, lijkt een reproductie. |
|
|
Aluminium
koppen en een groen ontstekingkapje. |
|
|
Een
niet origineel maar wel handig gemonteerd oliefilter. Zou kunnen dat het
een Canadees filter is. |
|
|
Tja,
hier begint het mystery. Het nummer klopt niet. Ik wacht nog op de
papieren om te kijken hoe dat zit. Normaal staat hier een nummer dat
begint met 42WLAXXXXXX. Of hij is helemaal nummerloos. Beide kan maar
dit ken ik niet. |
|
|
Nogmaals oliefilter en het juiste model bobine. |
|
|
Ook de onderkant van het zadel en de T-bar kan
iets zeggen over zijn bouwjaar. Blijkt een burger zadel te zijn. |
|
|
Ziet
er zo wel heel erg origineel uit allemaal. Er is in ieder geval erg veel
moeite gedaan hem origineel te laten lijken. |
|
|
Juiste achterstandaard en jiffy met aangelast
stuk. Hieronder zijn gecatmeerde spaken te zien. |
|
|
Voorrem moet aan gewerkt zijn gezien de kleur. Leer of rubber onder aan
het spatbord. Die zoeken we nog uit. Wat nu? Eerst maar eens het
boek van Bruce Palmer goed bestuderen. Had ik natuurlijk al gedaan en
gevonden dat het een 42 er WLA type III is. De type II had nog een
fietspedaal kickstarter. De III een gladde zonder rubber. Type IV heeft
zwart gespoten cilinderkoppen. Gezien bovenstaande foto's en het
feit dat hij uit de US komt kan ik concluderen dat het geen Rus is en
waarschijnlijk een "reconditioned" WLA. Dat wil zeggen dat hij na de WWII
weer is opgelapt en ingekrat. Tot ver in de zeventiger jaren kon je die
in de US kopen en weer gangbaar maken. Zou kunnen gezien het ontbreken
van een motornummer. We gaan maar eens informeren
bij de kenners of dit klopt. Daarna de motor aan het lopen
brengen en het verval stoppen. De rest blijft zoals het is.
|
|
|
Eindelijk een moment gevonden voor nader
onderzoek. Een bezoekje aan Motormechanica in Nieuwegein en een gesprek
met opperhoofd Kees Roozenboom bracht toch wat helderheid. Ergens in de
tachtiger jaren is er een partij Griekse Harley's door de bekende David
Sarafan (boek: The Liberators) naar de States gehaald. Deze motor is
weer geimporteerd uit de US dus
waarschijnlijk is dit er één uit die partij. Hij is toen opgeknapt en
heeft verder ergens muurbloempje gespeeld, aan de roest te zien. Kijk, foto hierboven, dat vind ik nou mooi.
Zo op het eerste gezicht voldoet alles aan een bepaald jaar maar
helemaal zeker ben ik niet. In ieder geval een 42 er WLA en
waarschijnlijk type III of IV. Dat zoeken we nog verder uit.
Alle Liberators met bouwjaar 42 zijn gemaakt tussen 1942 en augustus
1945. |
|
|
Een
onbekend kastje aan de voorste framebuis die duidelijk iets met de
ontsteking te maken heeft. Kan zijn dat het wel origineel is maar ik kan
het mij niet herinneren. Blijkt een "Generator Field Switch" te zijn.
Ergens in 44 op de motoren geplaatst en als eerste op type V(5) die
werden gemaakt na begin 44. |
|
|
Een 5. Wie het weet mag het zeggen. 5e overmaat?
Voor een cilinderkop? Nee hoor, blijkt hier te gaan om een "hoge" compressie
cilinderkop. Voor zover er dan sprake is van hoge compressie op
een zijklepper uit die tijd. |
|
|
Interessant detail. De controlelampjes hebben
aan de binnenkant een kartonnetje. Blijkt ook
hartstikke origineel te zijn. Ga ik wel vervangen en bewaar ze
natuurlijk. |
|
|
Een laat (1944) model "apron guard". Moet
kunnen op een ouwe knar. Verschil is overigens niet erg groot met het
voorgaande model. Er zit een montagegleuf in. Model daarvoor had alleen
een montagegat. De roest op de originele claxon moet nog even weg
gehaald worden. |
|
|
Wat
anders dan een M88, de meest gebruikte carburateur op de Liberator. Het
stof kreeg ik er bij cadeau. |
|
|
Zo, daar gaan we weer. De motor heeft zo lang niet gereden dat de
hele benzinetank aan de binnenkant geroest is. En niet zo'n beetje. Eerst geprobeerd met
een flinke handvol moeren en grind flink te schudden maar dat hielp niet
echt. Een betonmolen kan dan de oplossing brengen maar die heb ik niet.
Vandaag eerst maar eens vijf liter BIO-ontroester besteld. Het
oliefilter is een praktische toevoeging van enige tijd terug. Laat ik
voorlopig even zitten. Iemand zal dit wel herkennen zodat ik wat meer te
weten kan komen over zijn geschiedenis. Laterkreeg ik de tank
helemaal prachtig met schoonmaakazijn. |
|
|
Het bloknummer nog een keer. Wie kan hier wat meer over zeggen? Ik heb
het boek van Palmer III dus dat weet ik al. Op de carterdelen staat ook
altijd een nummer dat een idee geeft wanneer het blok geproduceerd is.
Dat hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met de datum waarop de
motor zelf is gemaakt. Harley sloeg namelijk geen nummers in de frames.
Het bouwjaar wordt dus bepaald aan de hand van het blok. Als dat ooit
vervangen is wordt het wel erg ingewikkeld. In mijn blok staat nummer
45-17743. Is dus een productie uit 1945. |
|
|
Na een paar dagen geen tijd viel mijn oog toevallig op een framenummer,
een echt framenummer. Kijk daar kunnen we wat mee. Die gaan we
uitzoeken. Het nummer lijkt te zijn: U 45330 T. Vooral het getal 45
is interessant want het zou weer kunnen duiden op het bouwjaar 1945 en
dat correspondeerd weer met het motornummer. |
|
|
Het leuke van internet is dat iedereen dit allemaal kan lezen. Een paar
dagen nadat dit op internet stond kwam er al een tip binnen. Volgens de
schrijver is het framenummers er ingeslagen door de Nederlandse Douane.
Dat kan dan alleen de partij Liberators zijn geweest die Hilhorst
(Motolux) naar Nederland heeft gehaald omstreeks 1977. Dat wijst dus
weer in de richting van een Griekse WLA. In 1947 kreeg Griekenland in
het kader van hulpverlening een flinke partij motoren. Dat geeft de
burger moed want het betekend dat er meer van in Nederland zijn met
hetzelfde soort nummer. |
|
|
Dinsdag 6 juli 2010. Vandaag is carburateurdag. De tank is schoon dus
dat is de volgende stap. Eerst maar eens het aluminium koppelstuk eraf
en daar kwamen mooie nummertjes tevoorschijn. Altijd leuk. dit
koppelstuk is gebruikt tot ongeveer de helft van 1944, toen is er
overgestapt op een ijzeren model. |
|
|
Ik dacht er vanaf te komen met was poetsen maar na het verwijderen van
de vlotterkamer was het duidelijk dat ik daar niet mee weg kwam. Dus
werd de ultrasoon aangezet met fris water en zeep. In al die jaren dat
ik sleutel heb ik nog nooit zo'n smerige carburateur gezien. Hij was
totaal dichtgeklonterd met een soort teer. Alle bewegende delen zaten
vast. Deze motor moet meer dan vijf jaar hebben stilgestaan. |
|
|
Na vier uur rommelen met borstels en ultrasoon zag alles er weer netjes
uit. Even met de compressor alles droog geblazen en hup hij kan er weer
op en maar duimen dat alles weer werkt.
Natuurlijk geen gezicht op zo'n originele motor maar het is nu eenmaal
zo dat als je wat schoonmaakt het er weer netjes uitziet. |
|
|
13 juli 2010: Vandaag contact gehad met Wout Hilhorst en flink wat
informatie boven water gekregen. Wout was de importeur die de Griekse
Liberators naar Nederland haalde in 1977. Daar zit een heel verhaal
aanvast maar dat komt nog. Belangrijkste nieuw was dat de motor
inderdaad een Griek is en wat mij als geboren Utrechter het meest
streelde was dat de U in het framenummer staat voor Utrecht. Zoals het
er nu naar uitziet is de motor in de originele staat waarin hij 33 jaar
geleden uit Griekenland kwam. Foto: Griekse Liberators. |
|
December 2010: Voorlopige conclusie:
Een behoorlijk originele WLA uit vermoedelijk eind van de
(oorlogs) productie. Weer teruggebracht naar een
legermotor met de kenmerken van een WLA.
Voor zover te bepalen is alles opgebouwd uit originele onderdelen met
wat kleine dingen die er eigenlijk niet op horen maar wel tijdgebonden
zijn. Zoals het zadel, eigenlijk een burgermodel, en de
verduisteringslamp, een standaardmodel die ook op een Jeep werd
gebruikt. Ook heb ik zo mijn twijfels over de munitiekist. Ooit is het
blok vervangen voor een nieuw blok zonder nummer. Het motornummer kan er
in Griekenland ingeslagen zijn. Het framenummer is er door de
Nederlandse Douane ingeslagen voor de aanvraag van een kenteken. Een voor de hand
liggende conclusie is dat hij uit 1944 of 45 komt. We weten nu zeker dat
de motor in 1977 naar Nederland is gekomen met een hele partij andere
Liberators. Er rijden er nog verschillende rond met vergelijkbare
framenummers. We gaan er binnenkort maar weer eens verder aan werken. |
|
22 februari 2014. Eindelijk de Lib opgehaald
met kenteken. Nog even overschrijven en dan gaan met die.......eh Griek? |
|
|
Kijk hem eens lekker staan op mijn nieuwe
aanhangertje. Past precies. Ik heb een voorwielklem van Datona er op
gezet en hoppa. Staat als een huis. Nieuw neuswieltje er bij en het
aanhangertje krijgt nog een mooi matgroen tintje. Past hij mooi bij de
Lib. |
|
|
Nog even een statieportret voor de deur. Doe
ik bij al mijn aanwinsten. Hij moet nog even behangen worden met de
gebruikelijke prularia. Dan is het een "echte". |
|
|
Uiteindelijk vond ik een origineel zijspan en heb die aan de motor
gehangen. Na een paar jaar stof verzamelen vond hij een nieuwe eigenaar.
Spijt kwam wat later. Maar in 2022 vond ik er weer één.
Kijk maar >>> |
|
|
|
|
|