|
|
38
AUTO'S |
|
Sinds 1997 doe ik moeite om alles over mijn motoren te vertellen en
op het www te zetten. Maar ik heb ook auto's gehad. Dat is alleen vervoer maar ook daar
lijkt het een lijst te worden. Dus maar eens een overzicht
gemaakt van de vierwielige voertuigen. De meeste
heb ik wel wat over te zeggen maar er zitten er ook tussen waar ik niets
meer van weet en ik zal er wel een paar vergeten zijn. Veel foto's zijn van internet omdat ik van de
oorspronkelijke geen platen heb. Na het maken van deze pagina kan ik
maar één ding constateren: saaie en goedkope auto's zijn mijn favoriet. |
|
|
Er is altijd een eerste. Bij mij was dat een Fiat 1100. Gekocht van een
collega van mijn broer. Ik was 17 en moest nog mijn rijbewijs halen. Ik
herinner mij een soort tank waar ik mee onderweg was. Het duurde nog een
paar jaar voor dat ik mijn rijbewijs haalde dus hij werd verkocht
voordat ik mijn roze papiertje had. |
|
|
In 1972 kocht ik voor 200 gulden een VW kever bij de
vader van een vriendin. Dan kon ik wat heen en weer tuffen. Op de foto hierboven heeft de auto ongeveer dezelfde kleur
maar die van mij was helemaal mat geworden. Op de bodem zat een benzinekraan die
je met de voet moest omzetten om de reservevoorraad te gebruiken. Dingen
als benzinemeter, ventilatie of airco waren niet aanwezig dus als het vroor dan reed
je met de ramen open om te voorkomen dat je niets meer zag. Was een
fantastische stadsauto met die lekkere bumpers. |
|
|
Dezelfde vader rommelde wat met auto's en na een paar
jaar had hij deze te koop. Heerlijke auto voor die tijd met een
lekkere brede achterbank!!! Had maar één probleem. Het rubber van de voorruit
lekte. En flink. Vaak kwam ik met een kletsnatte broek thuis. Ik vind
hem nu ook nog steeds erg mooi. De wegligging ging er vele malen op vooruit
door de vier stoeptegels die voorin lagen. |
|
|
Zo rond 1975 werd zijn opvolger een kever
met een flink motorblok. Een 1303S met dubbele carburateurs en een
gekieteld blok. Heerlijke auto en vele reizen mee gemaakt tot aan Zuid
Spanje toe. Reed ik in één keer mee terug omdat er nog net genoeg geld
voor benzine was. Die luste hij overigens flink. |
|
|
In de jaren zeventig kon je bij de domeinen voertuigen van het leger
kopen. Op een veld vol groene VW T2's bussen stond één T1. Niemand had
interesse dus bood ik 250 gulden. Hij werd voor 254 gulden van mij,
inclusief administratiekosten. Met een losse volle accu gingen we hem
ophalen en hij starte meteen. Het was het type met twee deurtjes aan de
zijkant, geen schuifdeur. Er zat een nieuwe motor in en er waren nieuwe
dorpels ingelast. Vreemd dat een net opgeknapte bus bij de domijnen
terecht kwam. Later hoorde ik dat ze met een budget werken en als dat op
is gaat hij er uit. Kilometerstand was belachelijk laag, zo rond de
25000. Hij was gebruikt op vliegveld Soesterberg als
calamiteitenvoertuig. We zijn er heel Europa mee door geweest als camper
en daarna goed verkocht voor 1000 gulden. Vette winst. |
|
|
Een paar maanden later herhaalden we dat kunstje en samen met mijn broer
kochten we een legergroene Ford Transit. Mijn broer deed aan
radiografisch autoracen en had altijd veel spul te verplaatsen. Na een
revisie van het motorblok was het goekope er weer snel vanaf. |
|
|
Die van mij was mooier dan degene op de foto. Ik geloof dat ik er twee
heb gehad. De tweede was perfect opgeknapt totdat er op de oudegracht een paar
dronken mannen overheen hadden gelopen. Echt een fantastische luxe auto,
toen en met automaat. |
|
|
In 1979, weet het nog goed, had ik een knalgele, ex-PTT, Renault bestel.
Heerlijke budgetvriendelijke basic auto. Heb er een Harley Sportster mee
opgehaald bij Den Helder. Paste maar net maar met het
achterdeurtje open en de pasagierstoel weg lukt alles. Als het koud was
wilde hij nog wel eens plotseling afslaan. Ik stapte dan uit, opende het
vooronder en tikte voorzichtig met een hamer tegen de carburateur. De
benzine bevroor soms voor dat het de carburateur haalde. Dan liep hij
weer. Even wennen maar het werkte. De distributieketting moest vernieuwd
worden maar dan moest het motorblok er uit. Heb toen gewoon een gat in
de bodem geknipt zodat ik er bij kon. Uiteindelijk hebben we het blok
iets naar voren gekanteld en de ketting vervangen. De garage zei nog dat
dit niet mogelijk was.... |
|
|
Soms weet je gewoon niet meer wanneer je een auto gehad hebt. Rond deze
tijd, eind jaren zeventig, moet ik een Fiat 128 van mijn broer hebben
overgenomen. Het enige dat ik nog weet is dat er een probleem was toen
ik hem weer verkocht. De nieuwe eigenaar was niet tevreden over het
benzineverbruik terwijl ik hem verteld had dat hij zo zuinig was. Toen
ik bij hem langs ging, samen met een andere broer, bleek er een
agressieve sfeer te hangen. De mannen zouden mij (ons) wel eens een
lesje leren. Mijn broer was automonteur dus die wist wat er aan de hand
was toen de heren hadden uitgelegd hoe ze het benzineverbruik hadden
getest. Ze hadden namelijk een fles benzine aan de carburateur gehangen
en die was na een rondje rijden leeg. Wat de heren niet wisten is dat er
een retourpomp op de carburateur zit en die slurpte de fles meteen leeg
en pompte het naar de benzinetank. We gingen niet als vrienden uit
elkaar. |
|
|
Peugeot was een blijverdje dus kwam er een kleinere versie dan de 404, een 204.
Eigenlijk een prima auto maar verder niets over te melden. |
|
|
Ook een besteluitvoering hebben we gehad. De 304 break. Fijne en
praktische gezinsauto. Handige, soepele en goedkope auto. |
|
|
Een slagje groter en veel meer luxe. Wat een heerlijke auto was dit maar al snel
kreeg ik de auto hieronder te koop aangeboden. |
|
|
Peugeot 504 familiale break automaat. Een mond vol voor een enorme
auto. Zeven mensen konden we er in kwijt. Gekocht van de eerste eigenaar
die hem zelf in Frankrijk had opgehaald omdat hij hier niet geleverd
werd. We woonden toen op een hofje en gingen regelmatig met dit ding
naar het strand. Kinderen en buurkinderen er in en gaan. Helaas viel er een boom op waardoor hij nogal plat was geworden om
mee te rijden. |
|
|
Uit nood gekocht omdat er dus een boom op de familiale was gevallen. Kan
mij alleen herinneren dat het een heerlijke maar wat kleurloze auto was.
Jaren plezier van gehad. Groot, luxe en zuinig. |
|
|
Het moet rond 1986 zijn geweest dat we zin hadden in een camper. Dus op zoek naar een
originele HY. Vond er een in Amsterdam waar het één en ander aan moest
gebeuren. Dat één werd zo opgelost maar dat ander liep uit op een totale vernieuwing van het
interieur. Heerlijke camper maar lastig als je altijd de voorste in een
file bent. Was niet vooruit te branden. Olie was hij gek op. We zijn er
één keer mee door Frankrijk gereden en gebruikt voor een verhuizing maar daarna ging hij
weer weg door gebrek aan een parkeerplek. |
|
|
Ergens moet ik nog een foto van mijn Fiorino hebben. Ik heb weinig
aanrijdingen gehad maar deze heb ik total loss gereden toen ik in
Amsterdam even een kroketje ging scoren bij FEBO. De hele voorkant werd
er afgereden door een tegenligger die nog even snel door een groen stoplicht
wilde planken. Later hoorde ik dat hij stiekum in Amsterdam was met een
scharrel zonder dat zijn vrouw dat wist. Dat scheelde mij weer de
boete voor de
schuld van de aanrijding. De tegenligger zal wat uit te leggen hebben
gehad thuis. |
|
|
Het autootje van mijn overleden vader, Honda Civic automaat.
Onverwachts genoegen om mee te rijden maar wel wat lage instap. Reed er dagelijk mee van
Bilthoven naar Utrecht. Wel een rode vlag voor
politiecontroles, altijd raak. Uiteindelijk reed er een sukkel achterop
waardoor de reparatie te duur werd. |
|
|
Ford Mondeo Wagon. Echte ruimtekar. Veel mee gereden en ideaal met
caravan er achter. Eén keer pech gehad in Frankrijk als in een nachtmerrie. Op
een smalle brug met de hele familie aan boord en een caravan er achter
sloeg hij af. Na veel Frans gedoe bij een garage gekomen waar ze het
niet konden vinden. Per ongeluk vond ik het zelf. Een klein messing
plaatje in de carburateur was losgetrild. Twee schroefjes aandraaien en
hij liep weer. Jammer dat hij op een gegeven moment gewoon op was. |
|
|
Fiat Ducato camperbus, een tussendoortje maar dan met ramen. Heeft eigenlijk alleen gediend
als bijtent op een paar vakanties in Nederland. Was te klein om met
drie kinderen op vakantie te gaan. |
|
|
Weet niet precies meer wanneer we de Volvo 343 hebben gehad maar moet na
2008 zijn geweest. Weet alleen
nog dat ik hem kocht van de eerste eigenaar met een erg lage
kilometerstand. Hij is later met een
cursiste van mij naar Spanje vertrokken waar hij nog vele kilometers
heeft gereden en zelfs een bosbrand heeft overleefd. Ook weer een niet kapot te krijgen tank op vier wielen. |
|
|
Meer dan vijf jaar mocht ik genieten van dit heerlijke autootje. Wat een
genot. Opel Combo Diesel. Veel mee gereden en ontzettend zuinig. Vaak naar Zwitserland heen en weer was geen enkel probleem met dit
ruimtewonder. Paste altijd alles in. Van fiets en dozen tot complete
motoren met onderdelen. Een motor parkeerde ik met het voorwiel tussen
de stoelen, ging precies. Jammer dat hij niet meer door de APK kwam. |
|
|
Daarna kwam er een handige familieauto,
Ford Escort Clipper. Goed en goedkoop. Valt verder niets over te zeggen. |
|
|
We verhuisden naar Zeist en er kwam een auto bij. Daarna hadden we meestal twee auto's voor de deur
staan. Hier de Clipper en een Renault Megane. Die laatste heeft het volgehouden
totdat een van de kinderen hem meenam voor een vakantie naar Frankrijk.
Kwamen terug met een verbrande klep en hij verdween naar Noord-Afrika. |
|
|
De Megane verdween naar een warm land en daarvoor in de plaats kwam een miskoop. Ford
Courier. Bleek van plamuur in elkaar te hangen en dat werd pas na een
half jaar zichtbaar. Gekocht bij een "Grote" autozaak in Soesterberg. Leek ruimer dan hij was, de Opel Combo was veel
handiger hoewel ze ongeveer even groot waren. |
|
|
Naast de Clipper kwam er een koelkast op wielen. Een ruimte
wonder, Fiat Doblo. Gemakkelijke en zeer ruime auto. Beetje gekke
houding achter het stuur maar fantastisch op
vakantie met het hele gezin en het vervoeren van koelkasten enz..... |
|
|
Als vervanger van de Ford werd een Opel Combo Tour gevonden. Was meteen ook weer
een miskoop en die is met veel trammeland na een paar maanden terug naar
de Bosch garage in Abcoude gegaan. Die had zoiets nog nooit meegemaakt, ja
hoor.
Wat een rommelaars. De
kleur was donkerrood maar dit is niet een foto van de originele auto. De auto was
niet meer uit te lijnen door onze garage en was eigenlijk total
loss. |
|
|
In
2008 wilden we snel op vakantie en we kwamen in de buurt deze tegen. Bij
de proefrit in Nederland een prima camper. Was voor zijn leeftijd
helemaal perfect. Ging goed totdat we in de
Ardennen kwamen. Van heuvels hield hij niet, had hij geen zin in. Met 30
of soms 40 kropen we de meeste hellingen op, hoog in zijn toeren. Naar
beneden ging wel sneller maar hij kon nogal flink overhellen in
bochten. Was uitkijken met bomen en palen naast de straat als je dat deed. Meteen weer verkocht na de vakantie
aan mensen die er nog jaren veel plezier van hebben gehad. |
|
|
Op vakantie in Griekenland kwamen we een autoverkoper tegen waar het mee
klikte. Toen we wat anders zochten namen we contact op en kwam hij hier mee op te proppen. Hij
kreeg de bijnaam "de tank". Is een foto van een andere maar
wel dezelfde kleur. Ding was
onverwoestbaar. Beetje lomp om mee te rijden maar hij belande jaren
later nog in Curacao waar hij nog vijf jaar bleef rondrijden en
misschien doet hij dat nog steeds. Mazda Premacy,
niet kapot te krijgen. |
|
|
Soms moet je het zoeken in kleine dingen. Prima bestelautootje maar, je
raad het al, veel te klein. Ging gewoon niets in. Werd door de kleinzoon liefkozend
"Bipper" genoemd. Ze werden in Tukije gebouwd en onder verschillende merknamen
verkocht. Wel een economisch ding maar gewoon te klein om praktisch te
zijn. Na een paar jaar zag je ze al niet meer. |
|
|
In 2011 stond er een
Hyundai Matrix GLS bij de garage aan de overkant en na wat uitwisseling
van geld en vriendelijke woorden stond hij aan onze kant. Geen goed ding over te zeggen maar ook
niets slechts. Gewoon een kleine auto die deed wat hij moest doen. |
|
|
Erna wilde wat anders en zag deze. Was meteen verkocht. Dus kwam er een
speciale uitvoering met Italiaans vlaggetje aan de zijkant. Weet niet
meer welke uitvoering dat was. Moest het veld ruimen toen we een bus
zochten om spullen naar ons net gekochte huisje in Frankrijk heen en weer te brengen. Top en vlot
autootje met wat te krappe achterbank. Blijf het een ei vinden. |
|
|
We kochten een opknaphuisje in Frankrijk. Daar was een klusauto voor
nodig en het werd een Renault Kangoo. Verkeerde keus, was gewoon te
klein. Dus gezocht naar een grotere uitvoering. |
|
|
Als je ruimte zoekt dan is dit wel de oplossing. En wij hadden de
verlengde uitvoering. Veel
ruimte en veel technische problemen. Was altijd wel wat mee. Deurrubbers
die niet sloten. Ramen die niet meer open gingen. En ook niet handig
als je in Luxemburg naast de snelweg komt te staan om 5 uur op zaterdag
met een kapotte waterpomp.
Werd een lange nacht omdat de ANWB ons "vergeten" was. Echte hulp in
nood. We ontdekten dat
hotels in Luxemburg echt heel duur zijn. |
|
|
Als tweede auto kwam er een Opel Meriva automaat. Deed alles behalve
automaten. Slecht ding en niet mee te rijden. Werd ingeruild voor een
Clio. |
|
|
Na het Doblo debakel zocht ik iets ruim, sterk en een reisauto. Werd dit
monster.
Het komt niet vaak voor dat ik een auto meer dan vijf jaar heb maar de
uitzondering is de KIA Sportage automaat. Wat een beest en wat was hij
gek op benzine. Zes cilinder
automaat met van alles er op en aan. Heeft ons één keer laten staan in
frankrijk met een kapotte dynamo. Was weer een heel avontuur omdat ik zo
stom was om de ANWB te bellen. Moet je niet doen, gewoon een garage in
Frankrijk bellen, gaat veel sneller. Jammer dat het blok een dure
revisie moest hebben. Dat geld geef ik dan liever uit aan een andere
auto. Dat werd een Skoda. |
|
|
De heerlijke auto van Erna. Renault Clio. Allemaal wat rommelig in
elkaar gezet maar hij doet het altijd. Ook op lange afstanden een fijne
auto. Behoorlijk zuinig. |
|
|
Na de KIA kwam er dus een Skoda. Prachtige auto maar niet mijn ding. Was
gewend aan de hoge instap van de KIA en de automaat. Gaan dus wat anders
zoeken. Verder een topauto vol met snufjes waar je eigenlijk niet om
gevraagd hebt. Wat moet je nou met een automatische ruitenwisser of
parkeerhulp? |
|
|
In het voorjaar van 2024 vond ik eindelijk een waardige opvolger van de
Skoda. Het in- en uitstappen van dat blauwe monster was steeds weer een
oefening in Yoga. De stoel was een soort valkuil. Deze is wat minder
snel maar is verder prima. Wel een hoge km-stand van bijna 300.000 maar
dat kunnen ze tegenwoordig wel hebben, hoop ik. |
|
|
Dan ook maar een andere auto voor Erna. De Clio was toe aan een
uitgebreide servicebeurt en een nieuwe koppeling. Dat, samen met vier
banden, was nogal een flink budget. Dus op zoek naar wat anders. In een
zijstraat stond deze Renault Modus Grand te koop. Nou, dat was wel wat.
Lekker autootje en groter dan hij lijkt op de foto. |
|
|
En dan denk je dat alles weer geregeld is, kom je de auto van je dromen
tegen. Bij de garage aan de overkant. Een van de eigenaren kocht wat
anders en hij bood mij deze aan met inruil van de VW Touran. Geen twee
keer over nadenken maar doen. BMW X3 uit 2004, four wheel en automaat.
Das gassen met een youngtimer. |
|
|
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages |