Deze pagina's zijn
gemaakt in 2000 naar aanleiding van de boxer die Condor produceerde
tussen 1944 en 1958. Het concept van de Condor A580 was natuurlijk niet
nieuw in die tijd. Maar niet alle boxers zijn een BMW. Veel fabrieken
maakten al veel eerder hun eigen versie van de boxermotor. Vaak werden
de blokken in de lengte in het frame gezet, één cilinder naar voren en
één naar achter. Die achterste kreeg het vaak nogal benauwd. Door het
blok 90 graden te verdraaien ontstond de "dwarse" boxer. Ook wel
transversale boxer genaamd. BMW was wel een van de eerste die dat deed. Op deze pagina's hebben we het dus over de boxers die zo in het frame zijn gemonteerd, met één of meer cilinders aan elke kant van de motor. Als u op één van de landen hierboven tikt krijgt u de merken te zien die daar werden gemaakt. Althans, voor zover ik ze heb kunnen vinden. Most of thise site is dedicated to an almost forgotten Swiss Motorcycle brand named CONDOR. They made a very nice boxer from 1944 to 1958. The concept of the Condor A580 was not new in 1944. We collected some (rare) boxers for you. Hit the country on the ltop buttons. Picture left is the engine of a Chang-Jiang M1M. The information on these pages took me a lot of time and energy to collect. Some people try to steel this work for there own benefits. This is the first site on the internet with the almost complete collection of boxer bikes. We started in januari 2000. When you want to use this information you have to ask permission. Always use the info together with the name and link of the Bens Bikes site. Auch leute in Deutschland, Spain and some people in a country between Canada and Mexico. |