| Sinds de uitfasering van de stalen HSRAC Mark II en IV tankhelmen, 
		was het Britse leger op zoek naar een nieuw ontwerp met functies 
		die bescherming, comfort en communicatie mogelijk maakten in het 
		lawaaierige, krappe interieur van gepantserde voertuigen. Het Britse 
		leger raakte geïnteresseerd in een helmproject ontworpen door Racal 
		Amplivox voor het Zweedse leger en koos ervoor om een licht gewijzigde 
		variant in gebruik te nemen. De nieuwe helm, vervaardigd door Amplivox 
		Ltd, werd in 1973 geïntroduceerd en kreeg de aanduiding "Helmet-Headset 
		Electrical, A-Vehicle Crewman's Headgear" (ook bekend als de AFV-73, 
		'Dan Dare' Helmet of de 'Turnip' door helmverzamelaars en soldaten). De 
		helm, gemaakt van een mengsel van glasvezel en ballistisch plastic, had 
		een koptelefoon in de schaal en kon worden aangesloten op Clansman 
		radio- en communicatiesystemen. De AFV-73, die door de Britse 
		tankbemanning als zeer oncomfortabel werd beschouwd, was alleen bedoeld 
		als stop-gap-helm en in 1976 werd een nieuwe helm geïntroduceerd, de 
		Racal Acoustics STH Mk II (ook bekend als AFV-76). ). De productie en 
		levering van de nieuwe helm bleek echter te traag te verlopen en dit 
		verlengde de levensduur van de AFV-73. Tegen die tijd had het Britse 
		leger het ontwerp van de Amerikaanse DH-132 opgemerkt die in 1973 in 
		dienst kwam. De DH-132 had een verwijderbare 'zachtere' binnenhelm die 
		kon worden losgemaakt van de hardere buitenschaal. De 
		communicatieheadset en microfoon zijn verwerkt in deze zachtere 
		binnenhelm. Zo introduceerden de Britten met de Racal Acoustics STH Mk 
		II (AFV-76) het concept van verwijderbare communicatieheadsets. De 
		productie verliep echter traag en men dacht dat het ontwerp nog verder 
		kon worden verbeterd.  |