  | 
	
	
		
		  
		 
		de GESCHIEDENIS van M18 tot M71 | 
	
	
		|   | 
	
	
		| Na het uitbreken van de Eerste 
		Wereldoorlog werd in Zwitserland op 3 
		augustus 1914 een algemene mobilisatie afgekondigd. Drie divisies 
		werden opgericht om de grensverdediging te versterken om een mogelijke 
		overloop van de gevechten op Zwitsers grondgebied te voorkomen. De 
		introductie van de Stahlhelm door Duitsland, de Adrian door Frankrijk en de Brodie 
		door Engeland bracht men ertoe om Charles 
		L'Eplattenier, een patriottische beeldhouwer, te vragen om een 
		geschikte tegenhanger te bedenken. De verschillende frakties in 
		Zwitserland gingen aan de gang om met een ontwerp te komen. Tegen 1916 werd de Zwitserse 
		betrokkenheid bij de oorlog steeds onwaarschijnlijker waardoor de 
		noodzaak voor een helm minder werd. De Franstalige L'Eplattenier ging romantische schilderijen van Zwitserse veldslagen als 
		inspiratie gebruiken. Het Zwitserse oorlogsdepartement zocht een stalen helm die vergelijkbaar was met 
		buitenlandse modellen in functioneren, terwijl de helm zich ook moest 
		onderscheiden door zijn esthetische kwaliteiten. De regering zelf had 
		nooit de officiële opdracht gegeven om deze helm te ontwikkelen. | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| De Zwitserse M17 van 
		L'Eplattenier | 
	
	
		| bb | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| Experimentele helm van Dunand uit 
		1916, inspiratiebron voor L'Eplattenier(?) | 
	
	
		|   | 
	
	
		| Het resultaat leek wat op de 
		Frans-Amerikaanse type helm "casque Dunand" uit 1916, echter dieper aan de zijkanten en 
		langer op het voorhoofd, terwijl het ook het karakteristieke Zwitserse 
		kruis droeg dat op het voorhoofd is gebosseleerd zoals te zien is op de 
		foto hierboven. De 
		uitneembare voering, wordt vastgehouden op een drager van rotan, erboven 
		zitten twee elkaar snijdende bogen met een klein kussen, dat het 
		hoofdgewicht van de helm ondersteunt. De helm werd voor het eerst 
		gepresenteerd aan het publiek op 15 september 1917, toen 
		commandant Tretoyens de Loys ermee poseerde in een 
		ongeautoriseerde fotoshoot die was opgenomen in een nummer van Schweizer 
		Illustrierte (foto hieronder). De helm werd, vooral door het Frans 
		sprekende deel, geprezen om zijn schoonheid, originaliteit en karakter. 
		Hij werd aangeduid als model M17. Ondertussen werd er in andere delen 
		van Zwitserland ook gewerkt aan een model helm. Een tweede versie van de 
		M17 werd nog 
		geproduceerd in 1918, waarbij het vizier kleiner werd. Dit model werd 
		ook verworpen vanwege het moeilijke productieproces en zou worden 
		vervangen door een eenvoudiger model. De nieuwe helm was zonder het 
		overbodig geachte vizier en reliëfkruis, waardoor het mogelijk is om het 
		te vervaardigen uit een enkele plaat nikkelstaal.  | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| commandant Tretoyens de Loys | 
	
	
		|   | 
	
	
		| Door interne strubbelingen werd er 
		uiteindelijk toch gekozen voor een helm naar Duits model. L'Eplattenier zag het nieuwe 
		model als een slechte imitatie van de Duitse Stahlhelm, zodat hij, na te 
		zijn afgewezen, in 
		1919 een 
		rechtszaak aanspande tegen de Zwitserse regering die hem 22.000 
		Zwitserse franken compensatie uitkeerde. De enige inzet van zijn helm kwam 
		op de dag van de Wapenstilstand, toen troepen toezicht hielden op de 
		voortgang van een algemene staking in Zwitserland.
		
		Ook kreeg de firma Bremer Torfwerken uit 
		Berlijn een compensatie gezien het feit dat de nieuwe helm, volgens hen, slechts een imitatie was van 
		het Duitse model 16 met als argument dat het bescherming van cultureel 
		eigendom was. Verdere stappen naar de rechter bleven achterwege omdat ze 
		wel wat anders te doen hadden in 1919. Zie onderaan de pagina voor meer 
		afbeeldingen en een verhaal met veel details die ik vertaald heb uit het 
		Frans. | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| De oorspronkelijke M18 in zijn 
		groene kleur. | 
	
	
		|   | 
	
	
		| De Duitstalige Kolonel Imboden van het Zwitserse leger 
		was nu formeel en officieël belast met het ontwerpen en maken van een nieuw 
		model 
		helm. Maar in werkelijkheid waren het Dr. Edward Gessler en eerste 
		luitenant Paul Böesch die het hele project hebben uitgevoerd. 
		Waarschijnlijk in dezelfde periode als de ontwikkeling van de M17. De 
		nieuwe helm was gemaakt van 
		1,5 mm dik mangaanstaal en dit solide model werd voor het eerst 
		experimenteel geproduceerd door de Werker-fabriek in Baden en vervolgens 
		door de Metallwaren Fabriek in Zug in oktober 1917. In tegenstelling tot 
		wat vaak te lezen is het niet zeker dat deze helm werd geïnspireerd door een 
		Amerikaanse proefhelm "model 5" maar hij is wel gelijktijdig ontwikkeld 
		en de Zwitsers kenden het model. De gelijkenis is opvallend. Wat verder 
		opvalt 
		is dat er geen proefmodellen van de M18 bestaan voor zover ik weet. Uiteindelijk werd de sterk op de Duitse 
		M16 gelijkende M18 in gebruik 
		genomen in het begin van 1918. Ook het interieur is opvallend gelijk aan 
		het Duitse model. Het uiteindelijke model werd de groene M18 
		op de foto 
		hierboven.  | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		
		.JPG)  | 
	
	
		| Zwart gespoten met zaagselverf 
		M18 uit 1943 | 
	
	
		|   | 
	
	
		| 
		Die nieuwe helm werd officieel 
		geïntroduceerd op 12 februari 1918 als «Model 1918». Hij was 
		olijfgroen gespoten en had een glad oppervlak. Maar er werden ook 
		tekortkomingen geconstateerd tijdens het gebruik in het veld. Op 
		maanverlichte nachten was de helm zichtbaar op 300 meter en een natte 
		helm refelecteerde het licht zoals goed te zien is op de foto 
		hieronder. Bovendien was er een geluid en gefluit 
		tijdens het rijden en fietsen door de tocht en bij koud weer een 
		onaangename ervaring zodat de soldaten de ventilatiegaten dicht maakten 
		of een muts onder de helm gingen dragen.  | 
	
	
		| 
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| 
		Duidelijk zichtbare helmen ten opzichte van de uniformen | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| 
		  | 
	
	
		| 
		Er zijn een aantal varianten die men meestal aanduid als 
		M18, M18/40, M18/43 en M18/63. De verschillen zijn eenvoudig te herkennen 
		aan de liner waarvan er drie soorten zijn. Er zijn twee soorten 
		helmschalen. Die van voor 1940 en die van na 1940, toen het visier wat 
		groter werd. De kinriem werd in 1930 
		veranderd zodat het sneller mogelijk was om een gasmasker op te zetten. 
		Dat eerste model kinriem kom je nog maar zeer zelden tegen. De nieuwe kinriem met 
		verende haak bleef tot ongeveer 1975 in gebruik. In 1936 kwam er een blauw-grijze 
		gladde variant voor andere afdelingen dan het leger. Argentinië is het enige land dat 
		de helm in gebruik heeft genomen als M38 maar in de oorspronkelijke 
		groene kleur. Daar kregen ze allemaal weer een 
		andere kleur en werd daar dus de M38 genoemd. Hieronder de foto. Brazilië kreeg 
		wat exemplaren om uit te proberen maar hebben ze nooit in gebruik 
		genomen. | 
	
	
		| 
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| 
		Argentijnse M38 in groene politie kleur overgespoten | 
	
	
		| 
		  | 
	
	
		| 
		De helmschaal van de M18 werd in 1940 aangepast zodat het vizier wat 
		groter werd maar de dichte ovale liner bleef. Dit was nodig om de inmiddels verbeterde bewapening 
		te kunnen gebruiken. Tot die tijd waren ze dus groen. In 1943 werden ze 
		(bijna) allemaal Zwart gespoten met lijm en zaagsel en soms zand of kurk in de verf 
		omdat ze nog steeds te zichtbaar waren. Vaak hielden ze aan de 
		binnenkant nog de groene kleur. Dan is de schaal dus van voor 1940.  
		Ook de ringvormige voering of liner werd in 1943 aangepast tot een U vorm 
		waardoor de ventilatie verbeterd werd. Na 1943 bleef hij in veel 
		verschillende kleuren in gebruik door alle eenheden van het leger, 
		politie en de brandweer. Je kunt ze dus tegenkomen in twee verschillende 
		modellen en met drie verschillende voeringen en met verschillende 
		helmhoezen. | 
	
	
		| 
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| 
		Een deel van mijn collectie, links de groene helmen van voor 1940. | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		
		.JPG)  | 
	
	
		| Brandweerhelm van na 1940 uit 
		Zürich | 
	
	
		|   | 
	
	
		| 
		De brandweer M18 is altijd 
		glad en meestal zwart met aan de voorkant een gat om een logo of gemeentewapen 
		in te monteren. In 1963 kwam er een driedelige en iets eenvoudiger leren 
		liner voor alle modellen zodat de gaten in het leer niet meer konden 
		uitscheuren. Of de oude helmen met een nieuwe liner werden bekleed is 
		mij niet bekend. De aluminium M18 kreeg in 1948 een eigen goedkoper model liner. 
		Er waren zelfs plastic en leren uitvoeringen van de M18. 
		Veel helmen zijn tijdens het gebruik aangepast of hebben een andere 
		kleur gekregen. Vaak zijn helmschalen en voeringen uit verschillende 
		jaren. | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		
		  | 
	
	
		| Motorhelm M48, voor 1971, 
		Zwitserse productie | 
	
	
		|   | 
	
	
		| 
		Naast de M18 werden 
		er in 1948 13.377 Engelse helmen geïmporteerd uit Belgische en Engelse legerbestanden. 
		Die waren bedoelt voor de voertuigbemanningen en motorrijders. Dat 
		waren aanvankelijk twee modellen met verschillende liners die ook in 
		België werden gebruikt. De gekochte modellen werden snel 
		opgevolgd door in Zwitserland zelf geproduceerde helmen van bijna hetzelfde model. 
		Ze zijn te herkennen aan het aantal klinknagels. De Engelse helmen 
		kwamen in drie maten maar de Zwitserse in één maat. In 1962 werd de liner gemoderniseerd en in alle voorradige 
		helmen geplaatst. Die worden de M48/62 genoemd, foto hierboven. De M48 was bedoelt voor 
		gebruik in voertuigen en  de motorrijders hadden een leren 
		nekbeschermer. Oorspronkelijk waren ze allemaal zwart maar na 1971 
		kwamen er ook groene exemplaren gelijk aan de kleur van de M71. De M48 
		voor de voertuigen werd in diezelfde tijd vervangen door een leren Frans 
		model. | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		
		  | 
	
	
		| M71 uit de eerste, gladde, 
		productie | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		De M18 helm is tot 
		ongeveer 1973 (andere bronnen zeggen 1975) uitgegeven aan de militairen 
		maar werd opgevolgd in 1976 door de M71, 
		foto hierboven. De M18 bleef nog lang door diverse diensten in gebruik 
		na de invoering van de M71.  
		De M71 
		wordt vaak te koop aangeboden als parachutistenhelm wat niet juist is. 
		Daar werd de M48 gebruikt en na 1971 kregen die een Franse 
		"Gueneau type 202". Door de tankbemanningen POPOV genoemd want die 
		gebruikten hem soms ook. De M71 werd ontwikkeld vanaf einde 
		jaren zestig en was eigenlijk al klaar in 1971. Pas in 1976 werden ze 
		daadwerkelijk aan de eenheden uitgereikt. Het eerste jaar nog zonder 
		zaagsel zoals bij de M18. De M71 heeft nooit het respect 
		verdiend die hij eigenlijk moet krijgen. Het is een degelijke en lekker 
		zittende modellen die goed gemaakt zijn. In de jaren 80 ging ook Zwitserland over op kunstof modellen 
		veelal uit Duitse productie. | 
	
	
		|   | 
	
	
		| copyright Ben van Helden (c) Alle 
		rechten voorbehouden 2023 | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		  | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		
		  | 
	
	
		|   | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		|   | 
	
	
		|   | 
	
	
		Gevonden en vertaald uit het 
		Frans en wat aangepast na wat nieuwe inzichten. Leuk om te lezen hoe dingen gaan in Zwitserland: 
		 
		"De Federale Raad heeft vanmorgen de ontwerphelm voor het leger 
		goedgekeurd op basis van het L'Eplattenier-model", kondigde een krant in 
		Lausanne (d'Avis de 
		Lausanne) aan op 5 januari 1917. We zullen 
		onmiddellijk beginnen met de productie van 200.000 helmen." Dat is omdat 
		de Zwitserse soldaten in 1914 werden gemobiliseerd met als enige 
		hoofbedekking de vilten kepi 
		model 1888 met leren vizier en pompon. Officieren, die de 
		hoofden van hun mannen wilden beschermen, stelden voor om de stalen helm 
		in te voeren, maar de zaken sleepten zich voort. Commandant van de 2e 
		divisie, kolonel Treytorrens de Loys (geboren in 1857) nam 
		in 1916 het heft in eigen handen en plaatste een bestelling bij de 
		Neuchâtel schilder en beeldhouwer Charles L'Eplattenier (1874-1946), 
		de maker van patriottische fresco's in het 
		Château de Colombier. 
		  
		 De 
		eisen zijn duidelijk: afgeronde vormen, ventilatie, gewicht, 
		bescherming van de nek, slapen, ogen en gezicht. L'Eplattenier 
		gaat aan de gang met tekeningen, modellen en varianten, die hij voorlegt aan 
		specialisten. Voor hem moet het militaire hoofddeksel effectief zijn 
		zonder de esthetiek te verwaarlozen. Zijn helm wordt gekenmerkt door 
		vloeiende lijnen, een groot Zwitsers kruis op de voorkant en krullen aan 
		de zijkanten met twee openingen daarin om een vizier of rooster te kunnen 
		bevestigen. "Hij wist hoe hij de helm lijn moest geven die zowel 
		krijgshaftig als niet te zwaar was". Het gewicht is ongeveer 900 gr. En 
		de kostprijs moet lager zijn dan die van de kepi, die als ineffectief 
		wordt beschouwd. Tweehonderd exemplaren werden gemaakt en voor testdoeleinden aan 
		de soldaten van de 2e divisie gegeven. Trots om het 
		brein en initiatiefnemer achter deze innovatie te zijn, liet De Loys zichzelf fotograferen 
		met het prachtige hoofddeksel. 
		  
		Geconfronteerd met de goede resultaten van de veldproeven en de gunstige 
		conclusies van het rapport van de chef van de algemene rechtspraak, 
		keurde de Federale Raad het daarom goed in zijn vergadering van 5 
		februari 1917. 168.000 waren gepland voor de infanterie, 7.000 voor 
		cavalerie, 12.000 voor artillerie, 8.000 voor ingenieurs en 5.000 voor 
		vestingtroepen, ten koste van 10 fr. per helm. Het zal echter nooit in 
		die hoeveelheden worden geproduceerd, tot ergernis van 
		L'Eplattenier.  
		  
		Dat had verschillende oorzaken. Eerst het metaal. 
		Midden in een oorlog, onderworpen aan de dubbele blokkade van de 
		strijdende partijen, had Zwitserland geen staalplaat van 0,7 mm.
		“In afwachting van de aankomst van het benodigde metaal, waarvan 
		Engeland ons zojuist een kleine hoeveelheid heeft gestuurd, verklaarde 
		de krant in oktober 1917, werkten we om de mallen voor te bereiden 
		om snel over te kunnen gaan tot de fabricage van de beroemde helm. 
		Patatras: het is pas dan dat men zich realiseert, zo lijkt het, dat "de 
		harmonieuze lijnen" van de Neuchâtelois het persen in één stuk van het 
		object bemoeilijken. De proefmodellen van de tests werden uitgevoerd in 
		twee delen die vervolgens aan elkaar werden gesoldeerd. 
		  
		Maar toen, op 4 september, stierf Treytorrens de Loys vrij plotseling. De beschermer van L'Eplattenier is weg, zijn tegenstanders 
		pakken deze kans. De kepis-fabrikanten zijn de meest 
		meedogenloze, zij schatten de komst van een nieuwe concurrent voor 
		hoofddeksels somber in. 
		Daar kwam nog bij dat veel soldaten er een hekel kregen om met 5.000 man naar La Chaux-de-Fonds la rouge (de stad waar de kunstenaar 
		woont) te worden gestuurd om de stad te bezetten tijdens demonstraties in mei 1917. 
		  
		L'Eplattenier is trots zijn op zijn Franse afkomst en is daarom 
		achterdochtig voor bepaalde Duitsgezinde officieren, die waren wat 
		anders van plan. Deze partij werd vertegenwoordigd door 
		een directe concurrent in de persoon van kolonel Imboden, die zijn 
		eigen, meer utilitaire project heeft ontwikkeld dat hij nu tevoorschijn kan halen. Er werd toen gezegd dat het 
		ontwerp van Imboden duidelijk geïnspireerd 
		was door de Duitse helm, maar het kan zijn geïnspireerd door de 
		Amerikaanse testhelm model nr. 5, die de aandacht had getrokken van de 
		Kriegstechnische Abteilung, het bureau in Bern dat verantwoordelijk was 
		voor de oorlog.  
		 
		De Federale Militaire Dienst van Vaudoisin de persoon van Camille 
		Decoppet, opzij gezet door De Loys, neemt wraak. In oktober 1917 
		beveelde hij 
		L'Eplattenier om zijn werk op te geven en te kiezen voor de M18. De controverse 
		barst los. Sommige kranten bekritiseren de technische dienst van het 
		leger omdat ze een artistiek object, typisch Zwitsers, hebben afgewezen 
		om te kiezen voor een imitatie van het het model van de grote noorderbuur.
		 
		  
		"Een coalitie van belangen en vooroordelen heeft een paar hooggeplaatste 
		persoonlijkheden kunnen omzeilen", schrijft de Lausannese krant, die een 
		standpunt inneemt dat is ingenomen door La Liberté de Fribourg. Toen in 
		februari 1918 de Bondsraad definitief de helm van kolonel Imboden, het 
		"Model 18" met zijn karakteristieke vleugels aannam, schreef de Tribune 
		de Lausanne: "Als de Zwitserse helm niet is 'nagegoten', in enge zin, 
		van 
		de Duitse helm, (…) dan lijkt die er wel erg veel op” 
		  
		L'Eplattenier ging akkoord met een vergoeding van 22.000 frank. De kepi 
		zal uit de uitrusting verdwijnen als de voorraad op is. En de "M18" helm 
		zal een geweldige carrière hebben, aangezien er meer dan 600.000 
		exemplaren van zullen worden gemaakt en door onze soldaten zal worden 
		gedragen tot... 1975. 
		 | 
	
	
		
		
		  | 
	
	
		
		  | 
	
	
		| copyright Ben van Helden (c) Alle 
		rechten voorbehouden 2023 |