|
|
|
|
Tijdens een vakantie vond ik een zijspan
voor een WLA en ontstond het idee om die aan mijn Liberator te hangen. Eerst
zou ik die WLC helemaal als nieuw gaan opknappen maar nu bedacht ik dat het
leuker zou zijn om hem zo origineel, dus absoluut helemaal niet origineel en
rommelig, te houden. Op deze pagina de foto's van de advertentie en wat
sfeerplaatjes van internet |
|
|
Dit is de "vondst" van Marktplaats. In hoeverre het
verhaal klopt vind ik niet zo belangrijk, zoek ik nog uit. Zal een mooi
gezicht worden als hij er aan hangt. Ik heb dat wel eens eerder gedaan
maar hier zitten de oorspronkelijke delen bij waarmee je de zijspan aan
een Liberator kan hangen. Die had ik toen niet.
|
|
|
Tekst Marktplaats: Liberator WLA zijspan te
koop. Type: M72 Komt uit de collectie van Michel Clements welke hem in
Rusland heeft opgespoord. Google: Harley Lend Lease voor de foto's zoals
deze werd aangetroffen. Deze zijspannen werden door de Russen aan de
door Amerika geleverde WLA's gekoppeld in WOII. Leuk project met wat
werk om straks weer aan de WLA te bevestigen.Komt met alle koppelstukken
zoals op de foto's staan.
|
|
|
|
|
Waar ik erg blij mee ben zijn de (hopelijk) originele aansluitstukken.
Die had ik nog nooit gezien en zien er behoorlijk origineel uit. Wel een
paar nieuwe delen erbij. Ga nog uitzoeken hoe het precies zit
|
|
Op de site
"The Liberator" staan de volgende foto's. Duidelijk
zien we hier een Ural zijspan van het "eerste" model. Daar zijn er erg
veel van gemaakt dus of het hier gaat over een origineel WLA model is
nog niet helemaal zeker. Maar eigenlijk maakt dat ook niks uit.
Eigenlijk zijn ze alleen te onderscheiden door hun andere aansluitingen
en de wieldiameter. Harley heeft 18" en de Russen 19".
Later
blijkt, tot mijn verrassing, dat dit hetzelfde zijspan is dat ik toen in
bezit had. Het
lampje op het spatbord wordt nog steeds gebruikt op de Chang-Jiang
motoren uit China.
|
|
|
Nog wat sfeerplaatjes van internet:
|
|
|
|
Een plaatje van het gebruik.
Vanwege rubber tekort en het gebrek aan originele wielen hadden ze niet allemaal
een reserve wiel. Later werden er Ural wielen aangepast.
Verschil tussen Ural en Harley is de wielmaat. Harley is 19" en
Ural 18". Wat valt op bij de foto hierboven: Ural achterlicht, geen
achter valbeugel. Laat type voorspatbord, geen spiegel, soms
broodrooster, soms niet. Verschil tussen een Ural en Dnepr zijspanbak is de klep. De Ural
heeft een klep die open kan. De Dneprbak heeft een rugleuning die je
open moet doen.
|
|
|
Interessante
extra lamp terwijl de koplamp is afgeschermd. Lijkt wel een aangepaste
Guide.
|
|
|
Ze waren er dus ook met scherm. |
|
|
|
|
|
|