|
|
|
|
|
Regelmatig krijg ik mailtjes van mensen die een
Liberator willen kopen. Daarom dit persoonlijke stukje met een aantal
welgemeende adviezen voor iedereen die overweegt om over te gaan tot aanschaf
van een WLA of WLC. Vaak Liberator genoemd.
Mijn eerste
Liberator (die groene hierboven) kocht ik ergens begin jaren
zeventig voor een prijs waar we nu alleen nog van kunnen dromen. In die tijd
waren er weinig liefhebbers maar ze waren niet meer zo goedkoop als de jaren
er voor. Was duidelijk van origine een WLC maar met "Maaskant" spatborden
omgebouwd tot burgerfiets. De firma Maaskant is heel lang de dealer van
Harley geweest in Nederland. Kan ook zijn dat het een na-oorlogse
burgerfiets was. Ik weet dat gewoon niet meer.
Tegenwoordig, 2025, staan de prijzen
behoorlijk onder druk en
wordt de motor nog steeds zeer gezocht. Vooral in kringen van het
reanactment is hij erg populair in de legeruitvoering en dan behangen met
Amerikaanse legertroep. Vaak bereden door een nepsoldaat die zijn dromen aan
het waarmaken is. De hoop er nog een in het originele krat te vinden is
dagdromen. Hoor je iemand dat vertellen ga er dan meteen achteraan en
ontdek dat het weer een broodje aap verhaal is. Vind je er één, bel me
gerust mijn bed uit. |
|
|
Deze groene motor kocht ik in 1977. Een
mengelmoes van verschillende typen en onderdelen.
Een "originele" en ongerestaureerde kom je niet meer tegen ook
als zal de verkoper volhouden dat het wel zo is. In de US worden kapitalen geboden voor
een in originele staat verkerende oorlogsmachine. Ik heb prijzen op Ebay gezien van
$ 40.000,-(2017). Of de motor daar ook voor werd verkocht is mij niet bekend. Het
was overigens duidelijk te zien dat het een opgeknapt exemplaar was opgevist
uit de Russische steppe. De wetenschap dat er meer in Rusland hebben
rondgereden is bepalend voor het feit dat er daar dan dus ook veel vandaan
komen. Velen met knap en inventief kunst en vliegwerk bij elkaar gehouden.
Geeft niks, is en blijft een Liberator. Ook de Poolse nagemaakte onderdelen
zijn echt niet allemaal zo beroerd. Als je niks kunt krijgen kun je daar erg
blij mee zijn. Maar wat te doen als je besloten hebt dat je een vermogen wilt
uitgeven voor een droom die je al jaren hebt? Ga eerst maar eens flink wat
voorwerk doen. Natuurlijk internet maar koop wat boeken over het onderwerp
en probeer de verschillen te bestuderen.
Gelukkig is er een goed boek over het restaureren van een Lib. De heer Palmer heeft zijn huiswerk goed gedaan en ontdekte dat alle tussen 1942 en 1945 geproduceerde WL's
(A en C) te verdelen waren in zeven verschillende modellen.
Alleen is het boek inmiddels ook onbetaalbaar geworden en is er een tweede
druk. Er zijn nette kopieën in omloop.
Kijk voor de
prijzen naar de paar handelaren die we hebben. Dat is toch wel een
indicatie over hoe groot je vermogen moet zijn. Het is lastig om prijzen te
noemen maar ik doe het toch maar met het risico er helemaal naast te zitten.
Ik heb veel geleerd van de te koop staande onderdelen op Ebay. Een
onuitputtelijke bron. |
|
|
Deze
motor heb ik geruild voor een FLT en er later een zijspan aangezet. Laten
we het maar eens over geld hebben. Heb je
5000
euro te besteden dan wordt het hopeloos. Maak niet de fout door te denken dat je er een goedkoop uit
onderdelen kan opbouwen. Dat lukt gewoon niet meer en daar moet je veel kennis en
geduld voor hebben en waarschijnlijk loop je leeg op de ontbrekende
onderdelen. Verder zal je motor grotendeels worden opgebouwd uit aftermarket
onderdelen wat de uiteindelijke waarde niet bepaald zal verhogen.
Uiteindelijk zal je dan toch meer dan 15.000 euro kwijt zijn. Heb je
tussen de 5000 en 10.000 euro te besteden dan kom je aardig in de
buurt om een koopje te treffen met "wat werk" of in onderdelen. Neem altijd iemand mee die er
meer kijk op
heeft als je gaat kijken. Dat voorkomt veel teleurstelling en een
strop. Maar, je weet het nooit, kan toch een mazzel zijn. Het verhaal van de
verkoper is dan eigenlijk belangrijker dan de motor zelf. Koop een zo
compleet mogelijke motorfiets. Alles kost goud dat er net niet op zit. Kijk
naar de algehele indruk van de motor. Olielekkage? Geen probleem, doen ze
allemaal. Originele legerdelen zoals claxon, lampen, geweerhouder en
munitiekist zijn duur. Heb je 15.000 tot
20.000 euro, of meer,
te besteden dan wordt het wat gemakkelijker. Koop er dan een bij de bekende
bedrijven dan heb je nog enige zekerheid. Op internet zijn veel bedriegers
werkzaam dus doe altijd een picturesearch voor dat je geld naar het
buitenland overmaakt of zeg dat je komt kijken. Ik ga geen bedrijven noemen want
daar krijg ik niks voor. Het is inmiddels 2025 geworden en het is niet
vreemd als er voor een Liberator gewoon 25.000 euro wordt gevraagd.
|
|
|
Marktplaats is een voor de hand liggende bron om een Liberator
te scoren maar dat weet iedereen dus liggen daar de prijzen "op niveau". Een
paar handelaren zitten daar nog boven maar die weten meestal wel wat ze
verkopen en afdingen kan bijna altijd. Er zijn nog genoeg andere
internetbronnen maar mijn ervaring is dat binnen je eigen netwerk vaak veel
meer kansen liggen. Luisteren kijken en vragen. Mensen weten altijd wel wat
of ergens te staan. Het kleinste gerucht of aanwijzing heeft mij nog wel
eens een aardige brommer opgeleverd. De motor hierboven kreeg ik aangeboden
van een klusser die in mijn huis bezig was. Bleek een "Griek" te zijn die al
25 jaar in een showroom van een garage stond. Er moeten nog heel wat
projecten in zolders en garages staan. |
|
|
Deze zwart/witte motor heb ik geruild voor een FLH die ik net had
opgeknapt tot roomsoes en met wat bijbetalen. Sommige eigenaren zijn gewoon aan iets anders toe,
net als ik vaak. Na een jaar
weer verkocht omdat ik teveel motoren had. Achteraf voor veel te weinig maar
dat is weer een ander verhaal.
Bij sommige dealers worden er soms nog wel eens Liberators ingeruild. Voor
de meeste geen echte handel dus verdwijnen die vaak naar monteurs die er
werken of naar de tussenhandel. Loop gewoon eens binnen en laat je gezicht
regelmatig zien. Het zijn handelaren dus verkopen ze graag wat. Particulier
liggen de prijzen lager maar, zoals gezegd, zorg dat je het verhaal achter
de verkoop hoort. Klopt dat verhaal ook? Wonderen bestaan niet. Boeven en
leugenaars wel. Ik heb eens een FLH gekocht bij een keurige familie en de
man bezwoer mij dat de motor in orde was en altijd dealer onderhouden. Ik
geloofde hem. Bij de thuisreis ondekte ik wat de term "rubberglide"
betekende. De motor was niet in een rechte lijn te houden. Thuis gekomen
ontdekte ik dat het achterwiel vijf centimeter naar links en rechts kon
bewegen. Een tijdrovende en dure reparatie. Vertrouw dus nooit de mooie
verhalen maar check alles. Zijn dealer wist overigens ook van niets. |
|
|
Een proefrit maken met een Liberator lijkt mij geen goed advies.
Waarschijnlijk heb je dan helemaal geen zin meer om er op te gaan rijden.
Handschakeling aan de tank in combinatie met de voetkoppeling. Het begrip remmen krijgt
een andere inhoud. Een stuiterend achterwiel en een gebrek aan vering en
demping, behalve dan het zadel, maken het begin geen pretje. Eenmaal gewend
is het een eitje. Motor hierboven kocht ik in onderdelen. |
|
|
Er wordt veel geschreven over de motornummers. Harley zette in de
oorlogjaren geen framenummers in de frames. Het bouwjaar van de motor is dus
te herleiden aan het motornummer. Alleen zijn alle WLA's uit 1942. Men zegt
dat dit was om de vijand te misleiden maar ik geloof dat niet. Het kwam veel
voor dat motoren in het veld werden gerepareerd en als de kogels om je oren
vliegen ga je niet op motornummers letten. Reserve blokken werden in flinke
aantallen in de kapotte motoren gezet. Die blokken hadden geen motornummer.
Ook in de vele jaren die sindsdien voorbij zijn gegaan zijn er veel
onderdelen vervangen. Zie maar eens een complete en originele te vinden. In
de jaren zeventig was het eenvoudiger om van blok te wisselen dan om te
reviseren. Kortom, dat nummer kan vaak van alles betekenen en er zijn veel
soorten verschillende letterstempels gebruikt. Een goed nummer is mooi
meegenomenmaar ik zou er een motor niet voor laten staan. |
|
|
Het enige vermogen dat een Liberator heeft is zijn aanschafprijs. In het
voorjaar van 2022 kocht ik een behoorlijk originele Liberator uit de
nalatenschap van Kees Roozenboom. Fotootje boven, dat was een beste prijs
maar die blijft toch nog wel even stijgen. Wegligging heeft hij ook dan moet
je hem even op zijn kant leggen. Na een paar jaar bood iemand veel geld voor
de machine en ik was aan het verbouwen dus het geld was welkom. |
|
|
Eind 2024 kreeg ik de blauwe WLC aangeboden en kon hem niet laten staan. Had
18 jaar stilgestaan maar dat is geen probleem. Maar goed, we willen nu
eenmaal zo'n ding, dus kopen we er één. Veel succes met zoeken. |
|
Ben van Helden, last update 25-1-25. |
|
This page is part of
the BENS BIKES pages. Hit the logo to go to the startpage. copyright Ben van Helden on all pages. |