| 
 Verslag van een opknapbeurt.  | 
| 
9 september 2007 | 
| 
 
Een paar dagen na de ruil er maar 
eens goed voor gaan zitten. Stoeltje er bij en kijken maar. Het gereedschap 
binnen handbereik. Na een eerste controle een lijstje gemaakt met ontbrekende 
onderdelen. Dat viel nog mee en ik heb nog wel wat liggen. 
 
Het eerste wat opviel was het 
verkeerde blok dat er in hangt. Althans de versnellingsbak is niet geschikt voor 
dit type en is van een later model. In 1950 is Condor overgestapt van één demper 
aan de rechterkant naar twee dempers, aan elke kant één. Dit model heeft de 
demper aan de rechterkant. Dat betekent dat de linkeruitlaat onder de 
versnellingbak door naar de rechter kant moet. Daar zitten dan uitsparingen voor 
onder de versnellingsbak. De bak in de motor had deze niet maar degene die ik nog had liggen 
wel. Dat wordt dus ruilen.   | 
  | 
| 
Eerst maar eens de versnellingsbak die ik had voorzichtig uit elkaar slopen om 
te kijken wat er in zat. Nou, dat was niet best. Twee kapotte tandwielen (foto 
onder, het tandwiel linksboven) en gerepareerde schakelvork. Die is van brons en 
wel goed gemaakt. Maar toch. De oplossing was simpel. De inhoud van de oude 
versnellingsbak vervangen door de inhoud van de bak die op de motor zat.  | 
  | 
| 
Toen ik na het loskoppelen van het 
motorblok de olieplug uit de onderkant schroefde om de olie er uit te laten 
lopen kwam er alleen water uit. Ja, water. En flink wat ook. Zoveel komt er niet 
in door de regen. De motor moet dus een keer koppie onder zijn gegaan. De inhoud 
van de bak was wonder boven wonder helemaal in takt. Geen schade door het water 
want alles zat goed in het vet. Een zondagmiddag opgeofferd en van twee bakken 
één mooie gemaakt. Helaas nog niet af want er moeten pakkingen uit Zwitserland 
komen. Misschien ga ik ze wel zelf maken. | 
  | 
| 
10 september 2007. | 
| 
Kon natuurlijk niet wachten. Tja, versnellingsbak met water. Wat 
zou er dan in het blok zitten? Na het verwijderen van een cilinderkop droop er 
een flinke hoeveelheid roestwater op de grond.  | 
  | 
| 
Aan de andere kant precies hetzelfde 
verhaal. Kijk maar naar de foto. Het gekke is dat er vrijwel geen roest te zien 
is. Het lijkt allemaal rampzalig maar na schoonmaken zal alles er nog bruikbaar 
uit. | 
  | 
| 
Ook allebei de zuigers zijn nog goed 
bruikbaar en er is geen voelbare speling op de drijfstangen. Laten zitten dus. 
Uit het carter kwam geen water dus het eerste vermoeden dat het blok onder water 
had gelegen klopt niet. Dan zal hij wel eens een Engels regenbuitje over zich 
hebben hebben gehad. Als het blok eenmaal loopt zal ik de olie wel een paar keer vervangen. | 
  | 
| 
Leuke dingen kom je altijd tegen. De 
linker zuiger heeft het zonder olieschraapveer moeten doen. Vandaar de nogal 
forse koolaanslag op de cilinderkop. 
 Voorlopig laat ik het even 
hierbij. Eerst maar eens onderdelen bestellen bij onze grote "vriend" Giger in 
Zwitserland. Dan de kleppen loodvrij laten maken, wat tapeinden vernieuwen en 
de zaak laten stralen voor een mooie look.  | 
| 
17 september 2007. | 
| 
Na overleg met wat oudgedienden in 
de klassieker scene toch maar afgezien van het loodvrij maken van de cilinders 
cq klepzittingen. Dit soort motoren zijn ontworpen voor benzine in crisistijd en 
zullen dus geen schade oplopen met de huidige benzine. 
 Wel heb ik de cilinders 
weggebracht om de kleppen gangbaar te maken en opnieuw de zittingen goed passend 
te maken. Ook gaat er even een hoon door de cilinders om de vliegroest te 
verwijderen. Verder worden ze gezandstraald om ze wat op te frissen. Een paar 
nieuwe tapeinden maken de zaak weer bruikbaar. Nadeel van wegbrengen is dat ik 
moet wachten tot het klaar is maar ik heb gewoon weinig tijd om het zelf te doen 
en de juiste kleppentang heb ik ook niet.  | 
| 
20 september 2007 | 
| 
Alles maar eens in elkaar gezet om 
te kijken wat ik nog nodig heb. Door de problemen met het leveren van onderdelen 
over de post ga ik in één van de komende weken maar "even" op en neer naar 
Zwitserland. Dan moet je niets vergeten natuurlijk. | 
  | 
| 
Dit is geen motorblok maar een 
kathedraal van aluminium. Palletjes, schroefjes en nippeltjes. je kunt het zo 
gek niet bedenken of het zit er op. Alles grootmoedig in fors metaal uitgevoerd. | 
  | 
| 
12 oktober 2007 | 
| 
Eindelijk zijn de cilinders klaar. 
Snel opgehaald en ik kon niet wachten om ze er op te zetten. Alles is weer 
gangbaar gemaakt en er was één nieuwe klepgeleider nodig. Die hebben ze gewoon 
gemaakt. Verder een nieuw tapeind en de hele boel is schoongemaakt. Kwam tot de 
ontdekking dat beide cilinders anders zijn maar de koppen zijn wel gelijk. Zal 
wel een besparing zijn geweest, wel een slim idee. | 
  | 
| 
Hieronder kun je zien zien dat de 
cilinderkoppen iets speciaals zijn. Een deel van de kop zit in de cilinder. | 
  | 
| 
Het spul zat er in no-time weer op. 
Gelukkig was ik net naar Zwitserland geweest zodat ik alle pakkingen had liggen. 
Hopen dat ik niets vergeten ben. Dat is toch wel lekker sleutelen aan die oude 
motoren. | 
  | 
| 
Langzaam wordt het weer een 
motorblok. Wat niet te zien is, is al het werk dat inmiddels in de 
versnellingsbak is gaan zitten. Het ding heb ik wel tien keer uit elkaar gehad 
en weer in elkaar gezet. Hij wilde maar niet in zijn vierde versnelling gaan. Na 
het bijwerken van de schakelklok hoop ik het probleem te hebben opgelost. Mocht 
het niet zo zijn dan kan ik er nog bij, zonder het blok uit het frame te halen. 
Slim bedacht daar bij Condor. | 
  | 
| 
Op de foto hieronder is te zien hoe 
de versnellingsbak er nu uitziet. Het achterstuk, waar de kickstarter op zit, is 
van een A580 terwijl de rest van de bak en motorblok van een A580-I is. Deze 
aanpassing moest wel om de cardanaansluiting op de juiste plek te krijgen. | 
  | 
| 
Volgende keer maar eens gaan kijken 
of de elektra wat doet en de carburateur schoonmaken. Nu kan ik er nog lekker bij. 
Omdat ik eigenlijk twee verschillende modellen aan het combineren ben zullen de uitlaten een 
probleem gaan worden maar dat zien we wel als ik zover ben. | 
| 
 
Ga 
door naar deel 2 >  |