vorigevolgende

Condor A580 1948 Restauration deel 1

Verslag van een opknapbeurt.

9 september 2007

Een paar dagen na de ruil er maar eens goed voor gaan zitten. Stoeltje er bij en kijken maar. Het gereedschap binnen handbereik. Na een eerste controle een lijstje gemaakt met ontbrekende onderdelen. Dat viel nog mee en ik heb nog wel wat liggen.

Het eerste wat opviel was het verkeerde blok dat er in hangt. Althans de versnellingsbak is niet geschikt voor dit type en is van een later model. In 1950 is Condor overgestapt van één demper aan de rechterkant naar twee dempers, aan elke kant één. Dit model heeft de demper aan de rechterkant. Dat betekent dat de linkeruitlaat onder de versnellingbak door naar de rechter kant moet. Daar zitten dan uitsparingen voor onder de versnellingsbak. De bak in de motor had deze niet maar degene die ik nog had liggen wel. Dat wordt dus ruilen.

Eerst maar eens de versnellingsbak die ik had voorzichtig uit elkaar slopen om te kijken wat er in zat. Nou, dat was niet best. Twee kapotte tandwielen (foto onder, het tandwiel linksboven) en gerepareerde schakelvork. Die is van brons en wel goed gemaakt. Maar toch. De oplossing was simpel. De inhoud van de oude versnellingsbak vervangen door de inhoud van de bak die op de motor zat.
Toen ik na het loskoppelen van het motorblok de olieplug uit de onderkant schroefde om de olie er uit te laten lopen kwam er alleen water uit. Ja, water. En flink wat ook. Zoveel komt er niet in door de regen. De motor moet dus een keer koppie onder zijn gegaan. De inhoud van de bak was wonder boven wonder helemaal in takt. Geen schade door het water want alles zat goed in het vet. Een zondagmiddag opgeofferd en van twee bakken één mooie gemaakt. Helaas nog niet af want er moeten pakkingen uit Zwitserland komen. Misschien ga ik ze wel zelf maken.
10 september 2007.
Kon natuurlijk niet wachten. Tja, versnellingsbak met water. Wat zou er dan in het blok zitten? Na het verwijderen van een cilinderkop droop er een flinke hoeveelheid roestwater op de grond.
Aan de andere kant precies hetzelfde verhaal. Kijk maar naar de foto. Het gekke is dat er vrijwel geen roest te zien is. Het lijkt allemaal rampzalig maar na schoonmaken zal alles er nog bruikbaar uit.
Ook allebei de zuigers zijn nog goed bruikbaar en er is geen voelbare speling op de drijfstangen. Laten zitten dus. Uit het carter kwam geen water dus het eerste vermoeden dat het blok onder water had gelegen klopt niet. Dan zal hij wel eens een Engels regenbuitje over zich hebben hebben gehad. Als het blok eenmaal loopt zal ik de olie wel een paar keer vervangen.
Leuke dingen kom je altijd tegen. De linker zuiger heeft het zonder olieschraapveer moeten doen. Vandaar de nogal forse koolaanslag op de cilinderkop.

Voorlopig laat ik het even hierbij. Eerst maar eens onderdelen bestellen bij onze grote "vriend" Giger in Zwitserland. Dan de kleppen loodvrij laten maken, wat tapeinden vernieuwen en de zaak laten stralen voor een mooie look.

17 september 2007.
Na overleg met wat oudgedienden in de klassieker scene toch maar afgezien van het loodvrij maken van de cilinders cq klepzittingen. Dit soort motoren zijn ontworpen voor benzine in crisistijd en zullen dus geen schade oplopen met de huidige benzine.

Wel heb ik de cilinders weggebracht om de kleppen gangbaar te maken en opnieuw de zittingen goed passend te maken. Ook gaat er even een hoon door de cilinders om de vliegroest te verwijderen. Verder worden ze gezandstraald om ze wat op te frissen. Een paar nieuwe tapeinden maken de zaak weer bruikbaar. Nadeel van wegbrengen is dat ik moet wachten tot het klaar is maar ik heb gewoon weinig tijd om het zelf te doen en de juiste kleppentang heb ik ook niet.

20 september 2007
Alles maar eens in elkaar gezet om te kijken wat ik nog nodig heb. Door de problemen met het leveren van onderdelen over de post ga ik in één van de komende weken maar "even" op en neer naar Zwitserland. Dan moet je niets vergeten natuurlijk.
Dit is geen motorblok maar een kathedraal van aluminium. Palletjes, schroefjes en nippeltjes. je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op. Alles grootmoedig in fors metaal uitgevoerd.
12 oktober 2007
Eindelijk zijn de cilinders klaar. Snel opgehaald en ik kon niet wachten om ze er op te zetten. Alles is weer gangbaar gemaakt en er was één nieuwe klepgeleider nodig. Die hebben ze gewoon gemaakt. Verder een nieuw tapeind en de hele boel is schoongemaakt. Kwam tot de ontdekking dat beide cilinders anders zijn maar de koppen zijn wel gelijk. Zal wel een besparing zijn geweest, wel een slim idee.
Hieronder kun je zien zien dat de cilinderkoppen iets speciaals zijn. Een deel van de kop zit in de cilinder.
Het spul zat er in no-time weer op. Gelukkig was ik net naar Zwitserland geweest zodat ik alle pakkingen had liggen. Hopen dat ik niets vergeten ben. Dat is toch wel lekker sleutelen aan die oude motoren.
Langzaam wordt het weer een motorblok. Wat niet te zien is, is al het werk dat inmiddels in de versnellingsbak is gaan zitten. Het ding heb ik wel tien keer uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet. Hij wilde maar niet in zijn vierde versnelling gaan. Na het bijwerken van de schakelklok hoop ik het probleem te hebben opgelost. Mocht het niet zo zijn dan kan ik er nog bij, zonder het blok uit het frame te halen. Slim bedacht daar bij Condor.
Op de foto hieronder is te zien hoe de versnellingsbak er nu uitziet. Het achterstuk, waar de kickstarter op zit, is van een A580 terwijl de rest van de bak en motorblok van een A580-I is. Deze aanpassing moest wel om de cardanaansluiting op de juiste plek te krijgen.
Volgende keer maar eens gaan kijken of de elektra wat doet en de carburateur schoonmaken. Nu kan ik er nog lekker bij. Omdat ik eigenlijk twee verschillende modellen aan het combineren ben zullen de uitlaten een probleem gaan worden maar dat zien we wel als ik zover ben.

Ga door naar deel 2 >




 This site is designed and made
by Ben van Helden copyright on all pages