Verslag van een opknapbeurt. |
9 september 2007 |
Een paar dagen na de ruil er maar
eens goed voor gaan zitten. Stoeltje er bij en kijken maar. Het gereedschap
binnen handbereik. Na een eerste controle een lijstje gemaakt met ontbrekende
onderdelen. Dat viel nog mee en ik heb nog wel wat liggen.
Het eerste wat opviel was het
verkeerde blok dat er in hangt. Althans de versnellingsbak is niet geschikt voor
dit type en is van een later model. In 1950 is Condor overgestapt van één demper
aan de rechterkant naar twee dempers, aan elke kant één. Dit model heeft de
demper aan de rechterkant. Dat betekent dat de linkeruitlaat onder de
versnellingbak door naar de rechter kant moet. Daar zitten dan uitsparingen voor
onder de versnellingsbak. De bak in de motor had deze niet maar degene die ik nog had liggen
wel. Dat wordt dus ruilen. |
|
Eerst maar eens de versnellingsbak die ik had voorzichtig uit elkaar slopen om
te kijken wat er in zat. Nou, dat was niet best. Twee kapotte tandwielen (foto
onder, het tandwiel linksboven) en gerepareerde schakelvork. Die is van brons en
wel goed gemaakt. Maar toch. De oplossing was simpel. De inhoud van de oude
versnellingsbak vervangen door de inhoud van de bak die op de motor zat. |
|
Toen ik na het loskoppelen van het
motorblok de olieplug uit de onderkant schroefde om de olie er uit te laten
lopen kwam er alleen water uit. Ja, water. En flink wat ook. Zoveel komt er niet
in door de regen. De motor moet dus een keer koppie onder zijn gegaan. De inhoud
van de bak was wonder boven wonder helemaal in takt. Geen schade door het water
want alles zat goed in het vet. Een zondagmiddag opgeofferd en van twee bakken
één mooie gemaakt. Helaas nog niet af want er moeten pakkingen uit Zwitserland
komen. Misschien ga ik ze wel zelf maken. |
|
10 september 2007. |
Kon natuurlijk niet wachten. Tja, versnellingsbak met water. Wat
zou er dan in het blok zitten? Na het verwijderen van een cilinderkop droop er
een flinke hoeveelheid roestwater op de grond. |
|
Aan de andere kant precies hetzelfde
verhaal. Kijk maar naar de foto. Het gekke is dat er vrijwel geen roest te zien
is. Het lijkt allemaal rampzalig maar na schoonmaken zal alles er nog bruikbaar
uit. |
|
Ook allebei de zuigers zijn nog goed
bruikbaar en er is geen voelbare speling op de drijfstangen. Laten zitten dus.
Uit het carter kwam geen water dus het eerste vermoeden dat het blok onder water
had gelegen klopt niet. Dan zal hij wel eens een Engels regenbuitje over zich
hebben hebben gehad. Als het blok eenmaal loopt zal ik de olie wel een paar keer vervangen. |
|
Leuke dingen kom je altijd tegen. De
linker zuiger heeft het zonder olieschraapveer moeten doen. Vandaar de nogal
forse koolaanslag op de cilinderkop.
Voorlopig laat ik het even
hierbij. Eerst maar eens onderdelen bestellen bij onze grote "vriend" Giger in
Zwitserland. Dan de kleppen loodvrij laten maken, wat tapeinden vernieuwen en
de zaak laten stralen voor een mooie look. |
17 september 2007. |
Na overleg met wat oudgedienden in
de klassieker scene toch maar afgezien van het loodvrij maken van de cilinders
cq klepzittingen. Dit soort motoren zijn ontworpen voor benzine in crisistijd en
zullen dus geen schade oplopen met de huidige benzine.
Wel heb ik de cilinders
weggebracht om de kleppen gangbaar te maken en opnieuw de zittingen goed passend
te maken. Ook gaat er even een hoon door de cilinders om de vliegroest te
verwijderen. Verder worden ze gezandstraald om ze wat op te frissen. Een paar
nieuwe tapeinden maken de zaak weer bruikbaar. Nadeel van wegbrengen is dat ik
moet wachten tot het klaar is maar ik heb gewoon weinig tijd om het zelf te doen
en de juiste kleppentang heb ik ook niet. |
20 september 2007 |
Alles maar eens in elkaar gezet om
te kijken wat ik nog nodig heb. Door de problemen met het leveren van onderdelen
over de post ga ik in één van de komende weken maar "even" op en neer naar
Zwitserland. Dan moet je niets vergeten natuurlijk. |
|
Dit is geen motorblok maar een
kathedraal van aluminium. Palletjes, schroefjes en nippeltjes. je kunt het zo
gek niet bedenken of het zit er op. Alles grootmoedig in fors metaal uitgevoerd. |
|
12 oktober 2007 |
Eindelijk zijn de cilinders klaar.
Snel opgehaald en ik kon niet wachten om ze er op te zetten. Alles is weer
gangbaar gemaakt en er was één nieuwe klepgeleider nodig. Die hebben ze gewoon
gemaakt. Verder een nieuw tapeind en de hele boel is schoongemaakt. Kwam tot de
ontdekking dat beide cilinders anders zijn maar de koppen zijn wel gelijk. Zal
wel een besparing zijn geweest, wel een slim idee. |
|
Hieronder kun je zien zien dat de
cilinderkoppen iets speciaals zijn. Een deel van de kop zit in de cilinder. |
|
Het spul zat er in no-time weer op.
Gelukkig was ik net naar Zwitserland geweest zodat ik alle pakkingen had liggen.
Hopen dat ik niets vergeten ben. Dat is toch wel lekker sleutelen aan die oude
motoren. |
|
Langzaam wordt het weer een
motorblok. Wat niet te zien is, is al het werk dat inmiddels in de
versnellingsbak is gaan zitten. Het ding heb ik wel tien keer uit elkaar gehad
en weer in elkaar gezet. Hij wilde maar niet in zijn vierde versnelling gaan. Na
het bijwerken van de schakelklok hoop ik het probleem te hebben opgelost. Mocht
het niet zo zijn dan kan ik er nog bij, zonder het blok uit het frame te halen.
Slim bedacht daar bij Condor. |
|
Op de foto hieronder is te zien hoe
de versnellingsbak er nu uitziet. Het achterstuk, waar de kickstarter op zit, is
van een A580 terwijl de rest van de bak en motorblok van een A580-I is. Deze
aanpassing moest wel om de cardanaansluiting op de juiste plek te krijgen. |
|
Volgende keer maar eens gaan kijken
of de elektra wat doet en de carburateur schoonmaken. Nu kan ik er nog lekker bij.
Omdat ik eigenlijk twee verschillende modellen aan het combineren ben zullen de uitlaten een
probleem gaan worden maar dat zien we wel als ik zover ben. |
Ga
door naar deel 2 > |