Een zondag en even niks belangrijks
te doen. Wat doe je dan? je loopt naar de garage om effe te gaan kijken naar je
lopende project. Mooi hé.
Op de werkbank lag dus een bijna
compleet blok en als ik mij omdraaide dan stond daar een frame zonder motorblok.
Wat is er nu eenvoudiger dan even dat blok er in hijsen? Eh... het gewicht
misschien? Ik weet niet wat het blok weegt maar het zal tussen de 60 en 80 kilo
liggen. Voordeel was hij moest naar beneden en niet omhoog. Met veel moeite
kreeg ik het blok eindelijk op een kruk op wieltjes en met behulp van een plank
kreeg ik het blok bij het frame.
En daar sta je dan. Het blok paste
er niet zomaar in. De versnellingsbak zit met vier bouten tegen het motorblok
op. Al balancerend met een te zwaar blok kreeg ik die los en kon de
versnellingsbak er voorzichtig af halen. Zo had ik in ieder geval het blok in
het frame.
Na een hoop geworstel met wat
spanbanden en grote schroevendraaiers kreeg ik de bak uiteindelijk weer achter
het blok. Het past allemaal maar net.
De ontstekingsdeksel komt bijna
tegen het voorspatbord. Die vork is een soort schommelarm constructie waardoor
hopelijk het wiel iets naar voren komt als hij weer op z'n pootjes staat.
Langzaam begint het te dagen dat
het misschien helemaal niet kan. Een A580-I blok in een A580 frame. Alle moeite
die ik gedaan heb om de versnellingsbak te ruilen was min of meer voor niets
want de originele uitlaatverbinding past nu nog niet onder de bak. We moeten dus
zelf wat met buis gaan rommelen.
Linksonder zie je de gezamenlijke
demper en door de uitsparing aan de onderkant van de bak moet dan de uitlaat van
de ander kant komen. Die komt dan met een T-stuk op de rechter uitlaatpijp
Hier hebben we een echt probleem. Er
moet nog een aandrijfwiel van de cardan tussen maar er is geen plek. Wel handig
is het feit dat de framebuis die in de weg zit demontabel is. Dat wordt dus
slopen en aanpassen. Het lijkt wel of ze bij Condor overal aan gedacht hebben.
En hoppakee, weg met die framebuis.
Het probleem is nu goed zichtbaar. Het motorblok is ongeveer 1 cm langer dan het
originele blok. Ik ga kijken of het hele zaakje nog naar voren kan maar dan
krijg ik ruzie met het spatbord. Eerst moet het achterspatbord een cm of wat
naar achteren verplaats worden, dat is niet zo moeilijk. Eerst ga ik maar eens
de rubberen schokbreker tussen de cardanas en de versnellingsbak wat smaller
maken. Daar valt nog wat te verdienen.
Zie hier, het blok weer in het
frame. Onder nog een plaat van mijn roest monster. Voor de duidelijkheid: ik wil
hem zo origineel mogelijk houden en doe voorlopig alleen het technische werk.