vorigevolgende

Condor A580 1948 Restauration deel 2

Verslag van een opknapbeurt.

21 oktober 2007

Een zondag en even niks belangrijks te doen. Wat doe je dan? je loopt naar de garage om effe te gaan kijken naar je lopende project. Mooi hé.

Op de werkbank lag dus een bijna compleet blok en als ik mij omdraaide dan stond daar een frame zonder motorblok. Wat is er nu eenvoudiger dan even dat blok er in hijsen? Eh... het gewicht misschien? Ik weet niet wat het blok weegt maar het zal tussen de 60 en 80 kilo liggen. Voordeel was hij moest naar beneden en niet omhoog. Met veel moeite kreeg ik het blok eindelijk op een kruk op wieltjes en met behulp van een plank kreeg ik het blok bij het frame.
En daar sta je dan. Het blok paste er niet zomaar in. De versnellingsbak zit met vier bouten tegen het motorblok op. Al balancerend met een te zwaar blok kreeg ik die los en kon de versnellingsbak er voorzichtig af halen. Zo had ik in ieder geval het blok in het frame.
Na een hoop geworstel met wat spanbanden en grote schroevendraaiers kreeg ik de bak uiteindelijk weer achter het blok. Het past allemaal maar net.
De ontstekingsdeksel komt bijna tegen het voorspatbord. Die vork is een soort schommelarm constructie waardoor hopelijk het wiel iets naar voren komt als hij weer op z'n pootjes staat.

Langzaam begint het te dagen dat het misschien helemaal niet kan. Een A580-I blok in een A580 frame. Alle moeite die ik gedaan heb om de versnellingsbak te ruilen was min of meer voor niets want de originele uitlaatverbinding past nu nog niet onder de bak. We moeten dus zelf wat met buis gaan rommelen.

Linksonder zie je de gezamenlijke demper en door de uitsparing aan de onderkant van de bak moet dan de uitlaat van de ander kant komen. Die komt dan met een T-stuk op de rechter uitlaatpijp
Hier hebben we een echt probleem. Er moet nog een aandrijfwiel van de cardan tussen maar er is geen plek. Wel handig is het feit dat de framebuis die in de weg zit demontabel is. Dat wordt dus slopen en aanpassen. Het lijkt wel of ze bij Condor overal aan gedacht hebben.
En hoppakee, weg met die framebuis. Het probleem is nu goed zichtbaar. Het motorblok is ongeveer 1 cm langer dan het originele blok. Ik ga kijken of het hele zaakje nog naar voren kan maar dan krijg ik ruzie met het spatbord. Eerst moet het achterspatbord een cm of wat naar achteren verplaats worden, dat is niet zo moeilijk. Eerst ga ik maar eens de rubberen schokbreker tussen de cardanas en de versnellingsbak wat smaller maken. Daar valt nog wat te verdienen.
Zie hier, het blok weer in het frame. Onder nog een plaat van mijn roest monster. Voor de duidelijkheid: ik wil hem zo origineel mogelijk houden en doe voorlopig alleen het technische werk.

Ga verder naar deel 3 >




 This site is designed and made
by Ben van Helden copyright on all pages