vorigevolgende

Condor A580 1948 Restauration deel 3

Verslag van een opknapbeurt.

22 oktober 2007
Edelsmid zijn heeft zo zijn voordelen. De ultrasoon reiniger staat elke dag paraat. Er is niets mooiers en gemakkelijker dan een carburateur schoonmaken met zo'n trilmonster. Inmiddels zit hij op het blok met een vers gesmeerde kabel en alles beweegt zoals het hoort.
Die kromme buis is de benzineaanvoer en dat stalen stangetje een startvoorziening. Hij krijgt dan wat extra benzine. Als je één keer de gashandel open draait schiet hij weer terug in de stand waarin hij nu staat. Het merk is overigens OBA type 20. Waarschijnlijk dus 20 mm doorsnede. De 750cc uitvoering heeft een 22 mm carburateur.
Een simpele foto van een verdeler en een bougiekabel. Dat ziet er eenvoudiger uit dan het in werkelijkheid was. Na een bezoek aan een aantal auto accessoires handels in Utrecht en omgeving, begon ik te twijfelen aan het bestaan van de onmisbare onderdelen. Bij de motor zaten namelijk geen kabels in de verdelerkap. Nou, dan koop je die gewoon. Maar waar? Die kabels dat lukte wel, bij BRAM, maar niemand had de messing uiteinden om ze stevig in de verdeler te klemmen. Gelukkig vond ik ze nog bij een Harley dealer.  
Op zoek naar vonkjes. Voorlopig helemaal niks dus. Alles krijgt wel stroom via een nooddraadje. het licht brand maar nog geen vonk aan de bougies te zien. We zoeken verder. Het blok hangt in ieder geval op zijn plek na het inkorten van de cardanas. De carburateur zit, schoon, op zijn plek en wacht op verse benzine. Eerst moet de tank nog schoon gemaakt worden.
Voordat hij zijn eerste proefritje moet gaan maken heb ik het monster eerst maar eens op nieuwe schoen gezet. Dat was niet goedkoop. Eigen schuld, ik wilde geen goedkoop rubber maar echte banden. Maat is 19X400. Dat is pas rubber. De vonkjes blijven nog even zoek want ik ga mijn sleutelruimte verkassen dus eerst moet er verhuisd en verbouwd worden.
Kijk hem eens mooi wezen mijn eerlijke echte "rat" A580. Hij staat in ieder geval weer lekker op zijn wieltjes maar de tijd dat hij weer rijd komt steeds dichter bij. De uitlaten moeten ook nog even gemaakt worden maar het basismateriaal is al in huis. Voorlopig raak ik geen onderdelen kwijt want die zitten er allemaal op. Tot ziens na de verhuizing.
2 juni 2008
Het framenummer geeft aan dat de motor in 1967 is gebouwd. Dat is dus onmogelijk. Maar bij Condor kan alles dus als een oude motor weer in de fabriek terecht kwam werd hij gewoon opnieuw genummerd en weer verkocht. Ik had al achterhaald dat dit type alleen in 1948 en 1949 is gemaakt. Een vriend in Zwitserland is aan het uitzoeken wat het juiste jaar is. Daarvoor was wat onderzoek nodig. Na een paar dikke lage plamuur en verf kwam het getal 48 te voorschijn. Dat weten we dan ook weer.
November 2008
Het bloknummer en het nummer op de versnellingsbak zijn niet gelijk. Geen wonder want ik heb ze samen bij elkaar gesprokkeld uit aanwezige onderdelen. Maak niets uit in een oude motor.
Eindelijk weer eens tijd gemaakt om wat aan de 580 te werken. Deze maal aan de uitlaat want dat klinkt wat prettiger als ik hem ga proberen te starten. Dit model heeft, in tegenstelling tot zijn navolger, maar één demper aan de rechterkant. Dat betekend dat de uitlaatpijp van de linker cilinder naar de ander kant moet verhuizen. Foto boven is te zien hoe de aansluiting gaat worden.
Even proefpassen en vastbinden met draad voordat alles naar een vriend gaat die goed kan lassen. Hierboven zie je hoe de aansluiting wordt op de rechterpijp.
Aan de linkerkant maakt de uitlaatpijp een bocht onder de versnellingsbak door. Origineel heeft het ongeveer zo gezeten maar de originele aansluitpijpen passen niet onder mijn huidige versnellingsbak door. Dan dus maar zelf wat gemaakt.
Ziehier de voorlopige uitlaat die te zijner tijd wel wordt vervangen door een nieuw te maken setje. De komende tijd gaan we weer eens kijken of er vonken te vinden zijn. Dan de benzinetank schoonmaken en monteren.
De kerstvakantie betekent sleutelen. Eerst maar eens de uitlaten pas gemaakt en gemonteerd. Dit is de rechterkant waarin de pijp van de linker cilinder uitkomt.
Hier zie je hoe de linkerpijp met een bocht naar de andere kant gaat,
Nog maar een plaatje om het voorlopige karakter van de pijp te laten zien. Mooi hè zo'n zijklepper.

Tenslotte de tank er af gehaald om schoon te maken en om weer eens te gaan kijken waar de vonken gebleven zijn. Verder het voorspatbord eraf gehaald om een uitdeuker en spuiter te gaan zoeken.

next page / volgende pagina




 This site is designed and made
by Ben van Helden copyright on all pages