Verslag van een opknapbeurt. |
22 oktober 2007 |
Edelsmid zijn heeft zo zijn
voordelen. De ultrasoon reiniger staat elke dag paraat. Er is niets mooiers en
gemakkelijker dan een carburateur schoonmaken met zo'n trilmonster. Inmiddels
zit hij op het blok met een vers gesmeerde kabel en alles beweegt zoals het
hoort. |
|
Die kromme buis is de benzineaanvoer
en dat stalen stangetje een startvoorziening. Hij krijgt dan wat extra benzine.
Als je één keer de gashandel open draait schiet hij weer terug in de stand
waarin hij nu staat. Het merk is overigens OBA type 20. Waarschijnlijk dus 20 mm
doorsnede. De 750cc uitvoering heeft een 22 mm carburateur. |
|
Een simpele foto van een verdeler en
een bougiekabel. Dat ziet er eenvoudiger uit dan het in werkelijkheid was. Na
een bezoek aan een aantal auto accessoires handels in Utrecht en omgeving, begon
ik te twijfelen aan het bestaan van de onmisbare onderdelen. Bij de motor zaten
namelijk geen kabels in de verdelerkap. Nou, dan koop je die gewoon. Maar waar?
Die kabels dat lukte wel, bij BRAM, maar niemand had de messing uiteinden om ze
stevig in de verdeler te klemmen. Gelukkig vond ik ze nog bij een Harley dealer.
|
|
Op zoek naar vonkjes. Voorlopig
helemaal niks dus. Alles krijgt wel stroom via een nooddraadje. het licht brand
maar nog geen vonk aan de bougies te zien. We zoeken verder. Het blok hangt in
ieder geval op zijn plek na het inkorten van de cardanas. De carburateur zit,
schoon, op zijn plek en wacht op verse benzine. Eerst moet de tank nog schoon
gemaakt worden. |
|
Voordat hij zijn eerste proefritje
moet gaan maken heb ik het monster eerst maar eens op nieuwe schoen gezet. Dat
was niet goedkoop. Eigen schuld, ik wilde geen goedkoop rubber maar echte
banden. Maat is 19X400. Dat is pas rubber. De vonkjes blijven nog even zoek want
ik ga mijn sleutelruimte verkassen dus eerst moet er verhuisd en verbouwd
worden. |
|
Kijk hem eens mooi wezen mijn
eerlijke echte "rat" A580. Hij staat in ieder geval weer lekker op zijn wieltjes
maar de tijd dat hij weer rijd komt steeds dichter bij. De uitlaten moeten ook
nog even gemaakt worden maar het basismateriaal is al in huis. Voorlopig raak ik
geen onderdelen kwijt want die zitten er allemaal op. Tot ziens na de
verhuizing. |
2 juni 2008 |
|
Het framenummer geeft aan dat de
motor in 1967 is gebouwd. Dat is dus onmogelijk. Maar bij Condor kan alles dus
als een oude motor weer in de fabriek terecht kwam werd hij gewoon opnieuw
genummerd en weer verkocht. Ik had al achterhaald dat dit type alleen in 1948 en
1949 is gemaakt. Een vriend in Zwitserland is aan het uitzoeken wat het juiste
jaar is. Daarvoor was wat onderzoek nodig. Na een paar dikke lage plamuur en
verf kwam het getal 48 te voorschijn. Dat weten we dan ook weer. |
|
November 2008 |
Het bloknummer en
het nummer op de versnellingsbak zijn niet gelijk. Geen wonder want ik heb ze
samen bij elkaar gesprokkeld uit aanwezige onderdelen. Maak niets uit in een
oude motor. |
|
Eindelijk weer eens tijd gemaakt om
wat aan de 580 te werken. Deze maal aan de uitlaat want dat klinkt wat prettiger
als ik hem ga proberen te starten. Dit model heeft, in tegenstelling tot zijn
navolger, maar één demper aan de rechterkant. Dat betekend dat de uitlaatpijp
van de linker cilinder naar de ander kant moet verhuizen. Foto boven is te zien
hoe de aansluiting gaat worden. |
|
Even proefpassen en vastbinden met
draad voordat alles naar een vriend gaat die goed kan lassen. Hierboven zie je
hoe de aansluiting wordt op de rechterpijp. |
|
Aan de linkerkant maakt de
uitlaatpijp een bocht onder de versnellingsbak door. Origineel heeft het
ongeveer zo gezeten maar de originele aansluitpijpen passen niet onder mijn
huidige versnellingsbak door. Dan dus maar zelf wat gemaakt. |
|
Ziehier de
voorlopige uitlaat die te zijner tijd wel wordt vervangen door een nieuw te
maken setje. De komende tijd gaan we weer eens kijken of er vonken te vinden
zijn. Dan de benzinetank schoonmaken en monteren. |
|
De kerstvakantie betekent sleutelen.
Eerst maar eens de uitlaten pas gemaakt en gemonteerd. Dit is de rechterkant
waarin de pijp van de linker cilinder uitkomt. |
|
Hier zie je hoe de linkerpijp met
een bocht naar de andere kant gaat, |
|
Nog maar een plaatje om het
voorlopige karakter van de pijp te laten zien. Mooi hè zo'n zijklepper. |
|
Tenslotte de tank er
af gehaald om schoon te maken en om weer eens te gaan kijken waar de vonken
gebleven zijn. Verder het voorspatbord eraf gehaald om een uitdeuker en spuiter
te gaan zoeken. |
next
page / volgende pagina |