Chang Jiang 1993 | |
In december 2009 besloot ik om weer eens een grote opruiming te houden. Waarom? De Condor brommers en fietsen stonden weer veel stof te vangen en het hart ligt nu eenmaal bij motoren. Dus ging de hele collectie Condors er uit en kwamen er twee nieuwe oude motoren. Een Sportster en een Chang-Jiang. De foto's zijn van de verkoper Alltimers in Zeist. De Sporstster heeft zijn eigen pagina>>> | |
De eerste was dus een CHANG JIANG. Stond al heel lang op het verlanglijstje maar het kwam er maar niet van. Ik probeerde het eerst nog even met een zijspan aan een Condor A580 maar dat was geen succes. Die zat aan de verkeerde kant. | |
Eindelijk dus een werkend zijspan. Hopelijk 1 zonder al te veel kluswerk. Zijn bouwjaar is 1990 en het is de vraag in hoeverre dat nu klopt. In China worden namelijk op dit moment veel refurbised motoren verkocht. Oude legerbakken die weer opnieuw op de markt komen. | |
Het is in ieder geval weer zo'n heerlijke zijklepper met de vertrouwde techniek en een startmotor. | |
Vier versnellingen en een achteruit, lijkt mij leuk om dat eens uit te proberen. De carburateurs schijnen nogal eens een probleem te hebben met warm worden waardoor hij slecht gaat lopen. De "Russen" en de Condors hebben daar geen last van dus ook dat kijken we even aan. Wel is het zo dat zijkleppers in verhouding met andere motoren vaak erg warm worden. | |
Stevige Ural techniek die eigenlijk weer van de BMW R71 afkomstig is. Geheel in de traditie van de deze site is hier de hele geschiedenis te lezen zijn van onze Chinees. Veel meer informatie over Chang-Jiang >>> | |
Aan de bedrading gaat nog wat gewerkt worden. Dit soort Italiaanse toestanden willen we niet in huis hebben....toch? | |
Ja, ja, 266 onvervalste kilometers, tenzij hij aan een nieuwe teller toe was natuurlijk. | |
Een ongelofelijk te grote 12 volts autoaccu. Als je dan toch de ruimte hebt moet je die ook benutten. Gaat in de toekomst verhuizen naar het bakkie, daar staat hij lekker droog | |
Daar is ruimte genoeg om een accu te plaatsen en de beentjes kunnen gestrekt worden op dit mooie zeteltje. | |
Kijk, daar houd ik nou van. Gewoon compleet met gereedschap en vakliteratuur voor onderweg. Voor het geval je geen haast hebt. Topsnelheid is 90 km/uur. | |
Tot slot een foto van het typeplaatje dat op het blok zit. Wie weet wat er staat mag het zeggen. | |
Chang Jiang remmen | |
Via een forum kwam ik er achter dat de voorrem van een Dnepr 650 vrij gemakkelijk op de vork van een Chang te passen is. Met dank aan Ruud. Het is een two-leading-shoe. Ding snel besteld en was tegen verwachting in zeer snel uit Duitsland binnen. Helaas zonder remschoenen dus die komen later. | |
Voor het lekker afstellen heb ik meteen bovenstaande roestvast stalen afstelbeugel gekocht. Hier kun je zien dat de vork verankering wat aangepast moet worden door wat freeswerk. Ik had alleen een Dremeltje en dat is wel te zien. Eenmaal gemonteerd valt het niet meer op en zo valt hij over het bestaande anker. Kan hij altijd weer teruggebouwd worden als het niet bevalt. | |
Aan de binnenkant moet er een flinke rand aluminium weggezaagd worden en dan past de rem makkelijk op zijn plek. Natuurlijk kun je ook een schijfrem of zoiets plaatsen maar zo lijkt het allemaal origineel. | |
De passende remschoenen kwam lekker vlug binnen uit Duitsland en dat was nog heel wat werk om dat er in te krijgen. De remvoering is veel te dik dus na flink wat schuurbandwerk waren ze zo dun dat de klinknagels bijna de remtrommel raken. Maar ze passen nu. Gelukkig heb ik er vier gekocht zodat ik er twee weg breng en laat bekleden met dunne voering. De originele remkabel paste wonderwel maar wordt vervangen door een dikke als de nieuwe remschoenen klaar zijn. Voorlopig even wachten op wat beter weer om te gaan testen. | |
Ondertussen nog even een mooi kapje over de accu gemaakt zodat hij er wat minder als naasthangende accu uitziet. | |
Het zijspan van de Chang Jiang heeft geen geremd wiel. Omdat ik niet veel vertrouwen heb in het remvermogen van een ontwerp uit 1938 kocht ik een complete set voor het zijspanwiel met alles erin. Bij Motorwerk voor rond de 150 euro te vinden. | |
Op de foto heb ik alleen de arm verwijdert en de rest laten zitten. De arm zit met een spiebaan op het verlengde van de torsie-as. | |
Zaak van gewoon er opschuiven en klaar. Nog wel een beetje bijtippen met zwarte verf. | |
Op de foto is de complete remplaat met remschoenen en hevel te zien. Die past er met een paar tikjes meteen op. Als het goed is hoef je niets aan te passen. Wiel er op en klaar aan deze kant nadat de kabel gemonteerd is. Vergeet niet alles goed in het vet te zetten. | |
Aan de andere kant is het wat ingewikkelder en een beetje afhankelijk van je eigen smaak en mening daarover. Op de foto is te zien dat ik de nieuwe remstang iets anders heb gemonteerd dan eigenlijk de bedoeling was. Bij het oorspronkelijke idee wordt de remdruk verdeelt over de achterrem en de rem van het zijspanwiel. Ik wil echter de druk op de achterrem origineel houden en het zijspanwiel laten meeremmen. Op de foto de proefopstelling die ik nog in dikker metaal ga maken. Daarbovenop komt de accu op een stuk rubber te staan. Als dit niet werkt kan ik het altijd nog veranderen. | |
Veel meer informatie over Chang-Jiang >>> | |
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages | |