![]() | |
![]() |
![]() |
(Ural) M72 1945 | |
Blog style ( het verhaal begint dus onder aan de pagina.) | |
21-5-2018 | |
![]() | |
Ik ben er achter gekomen dat dit project iets te hoog gegrepen is. De leeftijd, tijdgebrek en een drukke baan zorgen ervoor dat het heilige vuur wat minder is geworden. Restaureren doe je voor de lol en om er plezier mee te hebben. Dat had ik niet met deze motor. Ik heb hem dus maar weer verkocht. | |
1-3-2018 | |
![]() | |
Eigenlijk wilde ik even het nieuwe voorspatbord passen. Dus de oude moest er af. Dat gaat niet zonder het wiel eruit te halen. Toen bleek de hele voorvork uit elkaar te vallen. De veren horen in hun houders geschroefd te zijn. Dus maar beide vorkpoten er helemaal afgehaald. Nou, dan ook maar de rest. En zo is de restauratie begonnen. Weet nog niet of ik het blok in het frame laat zitten maar het frame is er slecht aan toe dus waarschijnlijk gaat echt alles uit elkaar. | |
16-2-2018 | |
![]() | |
8-2-2018 | |
![]() | |
4-2-2018 | |
![]() | |
![]() ![]() | |
![]() Aan het laswerk is wel te zien dat er toen in Rusland veel problemen waren met de techniek. Heeft wel iets oorspronkelijks maar ik erger mij er enorm aan. Dat opknappen zal betekenen dat echt alles van de motor af moet. De kleur is ook een overweging. Meestal worden mijn projecten weer verkocht dus is het handig om een kleur te kiezen die de verkoop bevorderd. Zal dan dus grijs worden. Of groen. | |
![]() ![]() | |
3-2-2018 | |
In 2012 maakte ik een kleine video over de motor die op Youtroep is te bewonderen | |
28-1-2018 | |
| |
Dit is wat ik in gedachten heb. Althans zo dicht mogelijk in de buurt. Voorspatbord twijfel ik nog over maar ik heb beide modellen liggen. Achterspatbord zal moeilijk worden. De Duozit blijft er af. De accu op die plek is niet zo mooi maar dat gaan we nog zien. De moderne accu's zijn nog wel onder de kickstarter te plaatsen. Bijzonder op de foto boven zijn de biezen. Duidelijk te zien en kleine luchtfilter en een rare plek voor de claxon. BMW schakelpook moet ik nog zien te vinden. Zit al wel een grotere tank op dan de BMW R71. Maar eerst de Sportster afmaken. :-) | |
15-1-2018 | |
![]() Ik wil de motor zover mogelijk terugbrengen in de vorm die hij in 1945 gehad zou kunnen hebben. Niemand die dat precies meer weet. Op internet staan vele foto's en verhalen maar ze spreken elkaar vaak tegen of zijn in het Russisch. Eenmaal vertaald leveren zij niet veel meer info op. Het voorspatbord dat er nu op zit is duidelijk een aanpassing die niet origineel is. Ook de ophanging van het opklapstuk van het achter spatbord ziet er niet erg origineel uit. Hiernaast staat een foto van een manual uit 1944 en dat zal hem dan gaan worden. Hij is nog duidelijk een kopie van de BMW R71. In 1947 werd het model aangepast, herkenbaar aan de achterspatbordbeugel. Op de foto hiernaast ontbreken ook nog de frameversterkingen bij de achtervering. Wat opvalt is de beugel die over het voorspatbord loopt. | |
14-1-2018 | |
![]() Of de kabel is kapot. | |
13-1-2018 | |
![]() | |
![]() Deze uit 45 had al wat langer stilgestaan maar liep wel. Later bleek de olie te bestaan uit yoghurt en teer. Ron heeft er wat mee rondgereden maar monteerde later twee nieuwe zuigers en cilinders. De cylinders zijn geflowed. De krukas gaf geen reden tot vervanging, geen noemenswaardige speling. Hij monteerde meteen twee nieuwe Chinese carburateurs. De sproeiers op dezelfde maat gebracht. meteen de ontsteking vervangen want die bleef problemen geven. Uiteindelijk is de verdeler vervangen door een Harley bobine. Achterwiel ophanging en aandrijving werd gereviseerd met duitse lagers. Laswerk in het bakkie en laswerk aan het frame. Nieuwe velgen met nieuwe banden. Onder alle verflagen kwam de originele kleur tevoorschijn en via het leger museum in Moskou is originele kleur kunnen achterhaald, die zit er nu op. Na de oorlog is er een soort helgroen als standaard verf overheen aangebracht. (RON, mocht je dit lezen wil je dan even contact opnemen?) | |
![]() Zijn vader is in 1945 na de bevrijding van Vilnius en net voor het einde van de oorlog met de de M72 in dienst gekomen en daarna als beroepsmilitair gediend. Toen hij met pensioen ging werden de motoren vervangen en hij kreeg of kocht deze. Hij heeft er tot 1985 op rondgereden en is toen overleden. Zijn zoon zag er niks in en heeft de motor toen uiteindelijk aan een opkoper verkocht die hem naar Duitsland heeft verkocht. Waar Ron hem gevonden heb. Tijdlijn: 30-06-1945 bouwjaar 31-12-1985 1e eigenaar overleden 02-09-2003 1e registratie Nederland 01-09-2012 gekocht 10-10-2012 verkocht naar iemand in Venlo 09-04-2013 koopdatum laatste eigenaar uit Borselle 13-01-2018 weer gekocht | |
7-1-2018 | |
![]() | |
Via Richard Busweiler kwam ik er achter dat een van mijn oude motoren weer op de markt kwam. Heb even getwijfeld maar hem toen weer terug gekocht. Wat ik toen niet heb gedaan ga ik nu doen. Hem restaureren naar min of meer nieuwstaat. Veel werk maar dan ben ik weer een tijdje bezig. Deze motor kocht ik in september 2012 maar in oktober ging hij weer weg omdat ik een prachtige Chang-Jiang kon kopen. Deze motor heeft een verhaal hoewel sommigen dat niet geloven of er waarde aan hechten. Ik wel dus. Hier vind je het verhaal maar we gaan hierboven verder met het volgen van de opknapbeurt. Door op de foto hierboven te tikken kom je op de oude pagina. | |
Typevergelijk M72 >>> | |