Pagina gestart in juni 2001, update 29-6-2021 |
||
Dit
is een ode aan een motorfiets die door allerlei omstandigheden niet echt
populair is geworden in Nederland. Toch vind ik hem mooi en als één van de
eerste heb ik op internet een pagina speciaal gemaakt voor deze bijna perfecte
motorfiets. De oorzaken van zijn impopulariteit liggen aan het feit dat de motor te vroeg op de markt is gekomen. Elk vernieuwend nieuw model heeft zo zijn aanloopproblemen. Vier kleppen per cilinder, dubbele nokkenassen, 70 graden V twin met cardan, valstroomcarburateurs en een frame naar "oude" Japanse tradities. Niet al te best dus. De road-tests uit de periode 1982 tot 1985 noemen niet altijd alleen maar positieve zaken. Hierdoor werd het enthousiasme onder de motorrijders niet bepaald gestimuleerd. Wel geroemd werd de verkoopprijs en zijn zuinigheid. Eigenlijk is het een halve V-Max, maar dan nog niet half zo bekend. |
||
De wegligging van de eerste serie was niet echt fantastisch. De latere series waren iets beter. Vooral bij het monteren van koffers en scherm werd het ronduit gevaarlijk om harder dan 120 te rijden. De uitvoering met kuip, die aan het frame zit gemonteerd bleek iets beter te voldoen. Die had dan ook een betere voorvork en verstelbare achtervering gekregen. Ook de problemen met de carburateurs werden opgelost volgens de fabriek. Bij eigenaren is echter een ander geluid te horen. Ook het elektrische gedeelte is nogal onderhoudsgevoelig. | ||
Ik kan maar enkele verschillende uitvoeringen ontdekken. Er is een USA model en een Europese (UK)uitvoering. Het eerste model is het basismodel uit 1982, zonder kuip. Vanaf 1983 werd hij ook met kuip geleverd en S genoemd. Daardoor werden er een paar kleine veranderingen aan de voorvork doorgevoerd. De Amerikaanse uitvoering ziet er iets anders uit, vooral het plastic achterspatbord is korter. Daaraan kun je ze snel herkennen. De Amerikaan heeft ook een hoger stuur en werd daar als "Vision" verkocht. Er was ook een 400cc uitvoering, voor Japan gemaakt. Tik op de foto voor meer platen van de XZ400 | ||
Er is een prima boek te koop over de toch wat complexe techniek van de XZ. Maar beetje sleutelen kan geen kwaad en het is allemaal alweer flink wat gedateerd geworden inmiddels. |
||
|
||
de uitlaat ( the exhaust ) |
||
|
||
Testverslag Motovisie 1983 |
||
Motorrad Katalog 1985 | ||
Kies uw motor, KNMV 1982 en 1983 | ||
Het
verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd
en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte
om daar toestemming voor te vragen.
|