START MO-05 Armee MO-93 Aanhanger Bikerace Schlenker Bicycle manual Army plates

model Armee

De fiets wordt vaak "Ordonnanz Fahrrad MO 05" of officiersfiets genoemd maar is eigenlijk een kopie van de MO. Dat "Ordonnanz" bij de MO wordt vaak vertaald als ordonnance. Dit klopt echter niet. De naam suggereert op deze manier dat de fietsen werden gebruikt voor het rondbrengen van berichten door een ordonnance. Het woord ordonnanz moet echter worden vertaalt als "volgens voorschrift". In de verzameling staten waaruit Zwitserland bestaat moet alles goed geregeld worden. Dus moesten de fietsen worden gemaakt "volgens voorschrift", van het leger natuurlijk.

De ARMEE was niet volgens voorschrift gemaakt en kon er daarom iets anders uitzien. De MO05 werd ingezet in speciale fietsbataljons. Ook de naam "Officiersfiets" is niet gestoeld op waarheid want die reden mee in een auto of motor met zijspan.

Ben van Helden.

See my Bike: NIBA
See my Bike: MILITAR

Gewicht +/- 22.5 kilo
Lengte 1820 mm
Breedte 565 mm
Hoogte 1020 mm
Afstand wielassen 1140 mm +/- 10 mm
Zitplaatsen 1 persoon
Achterwielaandrijving Ketting, geen versnellingen
Remmen voor: bandrem met hevel en remblok
achter: terugtraprem, tornado naaf
Bouwjaren 1939 - 1941
Aantal onbekend
Producenten MO 05 Model Armee werd in wel 80 verschillende werkplaatsen geproduceerd waaronder: Allegro, R&W, Oltenia, Niba, Arsenal  en Helvetica
Uitrusting Slot, verschillende modellen.
Koplamp, (Messing) en dynamo combi aan linker vorkpoot.(na '47)
Achterlicht, met plaathouder van Aluminium
Tas, met gereedschap onder zadelpen, opening links.
Fietspomp, met slang en kantelhandvat, geklemd aan frame
Bagagedrager,
Kettingbeschermer, de Armee heeft vaak een open kettingkast
Kentekenplaat, onder zadel van aluminium.
Leren zadel (Armee soms met getordeerde veren)
Bel, van zwart gespoten messing
Spatlap, op voorspatbord (leer of rubber)
Even iets 
over de naam
 
naschrift 2005: Begin 2005 ontving ik een DvD met daarop een interview met dhr, Schaller, voormalig fabriekconstructeur bij Condor. Hij vertelde daarin dat de "Armee" in de oorlogsjaren werd geproduceerd om aan de behoefte van het leger te voorzien. Condor alleen had niet de capaciteit daarvoor. Dat maakt de Armee dus tot een echte oorlogsfiets en geen stiefkindje van de MO-05. Hij is dus eigenlijk zeldzamer. De Armee werd door veel verschillende fabrieken gemaakt uit alle onderdelen die maar te krijgen en te maken waren.
ALLEGRO:  



(tasje zit fout gemonteerd)
These are awesome bikes of an era bygone. Not all are exactly the same. They all have most of the following: Makers Marquee, a dynamo headlight, bicycle pump, Swiss license plate, Swiss Bicycle bell. They have a front hand brake and rear peddle brakes. They are made by various manufacturers. Some part may be newer than the rest of the bike as the Swiss tend to use there equipment for decades maintaining it flawlessly and adding occaissional modernizations. We believe the actual dates of manufacture vary from 1905-1935. They are all in basic working order. 
OLTENA:
 
Swiss Army Bike

This bicycle was built in Switzerland in 1940. It's equipped with a great collection of bags and accessories. The frame bag was made to carry documents and so is sealed and sewn to last a lifetime. The bell, rear wheel lock, frame pump and other bags are also indestructible. It has a front wheel mounted generator that is wired through the rear fender to the tailight. Although it weighs in at 60 lbs., it rides lighter than you might expect. This basic style/spec was first produced in 1905. 

HELVETICA / ZESAR 1940
The bike of Konstantin Knorr, Switserland,

Helvetica 1940

Hier sind ein paar Bilder meines Militär-Velos, 

Baujahr 1940, 
Rahmennummer 2537856, 
Marke Helvetica or Zesar
Het verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen.

Collecting this information took me a long time and a lot of energy. When you want to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub Holland.This site is designed and made by  Ben van Helden copyright on all pages