 |
  |
 |
|
model
Armee |
De
fiets wordt vaak "Ordonnanz Fahrrad MO 05" of officiersfiets genoemd maar is eigenlijk een
kopie van de MO. Dat "Ordonnanz" bij de MO wordt vaak vertaald als ordonnance.
Dit klopt echter niet. De naam suggereert op deze manier dat de fietsen
werden gebruikt voor het rondbrengen van berichten door een ordonnance.
Het woord ordonnanz moet echter worden vertaalt als "volgens voorschrift".
In de verzameling staten waaruit Zwitserland bestaat moet alles goed geregeld
worden. Dus moesten de fietsen worden gemaakt "volgens voorschrift", van
het leger natuurlijk.
De ARMEE was niet volgens
voorschrift gemaakt en kon er daarom iets anders
uitzien. De MO05 werd ingezet in speciale fietsbataljons. Ook de naam "Officiersfiets"
is niet gestoeld op waarheid want die reden mee in een auto of motor met
zijspan.
Ben
van Helden.
See my Bike:
NIBA
See my Bike:
MILITAR |
 |
Gewicht |
+/-
22.5 kilo |
Lengte |
1820
mm |
Breedte |
565
mm |
Hoogte |
1020
mm |
Afstand
wielassen |
1140
mm +/- 10 mm |
Zitplaatsen |
1
persoon |
Achterwielaandrijving |
Ketting,
geen versnellingen |
Remmen |
voor:
bandrem met hevel en remblok
achter:
terugtraprem, tornado naaf |
Bouwjaren |
1939
- 1941 |
Aantal |
onbekend |
Producenten
MO 05 |
Model
Armee werd in wel 80 verschillende werkplaatsen geproduceerd waaronder:
Allegro, R&W, Oltenia, Niba, Arsenal en Helvetica |
Uitrusting |
Slot,
verschillende modellen.
Koplamp,
(Messing) en dynamo combi aan linker vorkpoot.(na '47)
Achterlicht,
met plaathouder van Aluminium
Tas,
met gereedschap onder zadelpen, opening links.
Fietspomp,
met slang en kantelhandvat, geklemd aan frame
Bagagedrager,
Kettingbeschermer,
de Armee heeft vaak een open kettingkast
Kentekenplaat,
onder zadel van aluminium.
Leren
zadel (Armee soms met getordeerde veren)
Bel,
van zwart gespoten messing
Spatlap,
op voorspatbord (leer of rubber) |
Even
iets
over
de naam |
|
naschrift 2005: |
Begin 2005
ontving ik een DvD met daarop een interview met dhr, Schaller, voormalig
fabriekconstructeur bij Condor. Hij vertelde daarin dat de "Armee" in de
oorlogsjaren werd geproduceerd om aan de behoefte van het leger te voorzien.
Condor alleen had niet de capaciteit daarvoor. Dat maakt de Armee dus tot een
echte oorlogsfiets en geen stiefkindje van de MO-05. Hij is dus eigenlijk
zeldzamer. De Armee werd door veel verschillende fabrieken gemaakt uit alle
onderdelen die maar te krijgen en te maken waren. |
|
  |
  |
ALLEGRO:
|
|

(tasje
zit fout gemonteerd) |
These
are awesome bikes of an era bygone. Not all are exactly the same. They
all have most of the following: Makers Marquee, a dynamo headlight, bicycle
pump, Swiss license plate, Swiss Bicycle bell. They have a front hand brake
and rear peddle brakes. They are made by various manufacturers. Some part
may be newer than the rest of the bike as the Swiss tend to use there equipment
for decades maintaining it flawlessly and adding occaissional modernizations.
We believe the actual dates of manufacture vary from 1905-1935. They are
all in basic working order. |
OLTENA: |
 |
  |
   |
|
Swiss
Army Bike
This bicycle was
built in Switzerland in 1940. It's equipped with a great collection of
bags and accessories. The frame bag was made to carry documents and so
is sealed and sewn to last a lifetime. The bell, rear wheel lock, frame
pump and other bags are also indestructible. It has a front wheel mounted
generator that is wired through the rear fender to the tailight. Although
it weighs in at 60 lbs., it rides lighter than you might expect. This basic
style/spec was first produced in 1905. |
    |
HELVETICA / ZESAR 1940 |
The bike of Konstantin Knorr, Switserland,
Helvetica 1940
Hier
sind ein paar Bilder meines Militär-Velos,
Baujahr 1940,
Rahmennummer 2537856,
Marke Helvetica or
Zesar |
   |
  |
  |
Het
verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd
en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte
om daar toestemming voor te vragen.
Collecting
this information took me a long time and a lot of energy. When you want
to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub
Holland.This
site is designed and made by
Ben
van Helden
copyright
on all pages |